تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

یک حسابدار خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در هر سازمان، حسابداران و دفترداران نقش­‌هایی کلیدی و مؤثر ایفا می‌­کنند. آنها می‌­توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار مدیران قرار دهند تا مدیران نیز بتوانند بر مبنای این اطلاعات تصمیماتی مهم و کلیدی اتخاذ نمایند. در نتیجه، انجام وظایف مرتبط با حسابداری مستلزم آن است که حسابداران از مهارت­‌های سازمانی بسیار بالا و دقیقی برخوردار باشند. حال پرسشی که مطرح می­‌شود این است که حسابداران برای انجام وظایف خود باید چه ویژگی­‌هایی داشته باشند؟ چه مهارت­‌هایی به استخدام حسابدار کمک می‌کند؟

 

ویژگی های یک شغل خوب

شغل حسابداری یک شغل خوب است و پردرآمد است. مهارت های یک حسابدار به او کمک می‌کند تا در کارش درآمد بیشتری هم داشته باشد. اما خوب بودن شغل حسابداری، تنها به دلیل درآمد آن نیست. قبل از اینکه مهارت‌های مورد نیاز و اینکه یک حسابدار باید چه چیزهایی بلد باشد را بررسی کنیم، باید ببینیم که ویژگی های یک شغل خوب چیست. 

 

یک حسابدار باید چه چیزهایی بلد باشد

یک حسابدار برای موفقیت در حرفه خود به طیف وسیعی از مهارت­‌ها نیاز دارد. منظور از مهارت­‌ها صرفاً برخورداری از مدارج حرفه‌ای نیست، بلکه این امر شامل ویژگی‌­های تعاملی نیز می­‌شود. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، به چند مورد از این مهارت‌ها اشاره می‌کنیم.

التزام قوی به اخلاقیات

صداقت و درستکاری از جمله ویژگی­‌های ارزشمندی هستند که یک حسابدار باید از آنها برخوردار باشد. حسابدار باید بتواند خوب و بد را به­‌درستی از یکدیگر تشخیص دهد و همواره صداقت و درستکاری را سرلوحه کار حرفه‌­ای خود قرار دهد.

 

یادگیری مداوم

یک حسابدار باید از دانش بسیار قوی درمورد مبانی کار خود برخوردار باشد، اما آموزش مفاهیم اولیه حسابداری لزوماً کافی نیست. یک حسابدار باید همواره نسبت به  به‌­روزرسانی دانش و مهارت­‌های خود کوشا باشد. با توجه به اینکه همواره تغییراتی در اصول، قوانین و مقررات رخ می‌­دهد، این تغییرات مستقیماً حرفه حسابداری را تحت تأثیر قرار می‌­دهند.

یک حسابدار باید شناختی کامل از آخرین اخبار و تغییرات رخ­دادها در حوزه­‌های کاری خود داشته باشد. امروزه تکنولوژی نقشی انکارناپذیر و بااهمیت‌­تر از قبل در حرفه ایفا می‌­کند و یک حسابدار باید نسبت به روندهای نوظهور در حرفه خود کاملاً آگاه باشد. حسابداری که نسبت به یادگیری و آموزش حسابداری بی­‌تفاوت است، در بلندمدت نمی­‌تواند یک دارایی سودمند برای سازمان خود باشد. شرکت در آزمون حسابدار رسمی هم می‌تواند به عنوان گام بعدی حسابداران ساده شناخته شود. 

آزمون حسابدار رسمی نیازمند دانش بالاتر و توانایی بیشتر است که باید برای آن آمادگی کافی را داشته باشید. مزیت‌های شغلی حسابدار رسمی باعث می‌شود که بتوانید ارتقا پیدا کنید و بهتر شوید. 

 

دقت بسیار بالا

عنصر دقت نقشی بسیار کلیدی در کار حسابداری ایفا می­‌کند. به­‌عنوان مثال، اشتباه در نگارش یک رقم یا قراردادن یک ویرگول در جای نادرست ممکن است یک سازمان را با ریسک­­‌های مالی بسیار مهمی مواجه کند. از این رو، یک حسابدار باید با هوش بالا همواره به جزئیات توجه نماید و دقت در انجام امور محوله را سرلوحه کار خود سازد. در دوره مدیریت ریسک، یاد می‌گیرید که چطور ریسک‌ها و موانع موجود در سیستم را کنترل کنید. 

 

مهارت‌­های سازمانی

یک حسابدار روزانه با حجم انبوهی از اسناد، ارقام و داده­‌ها سر و کار دارد؛ در نتیجه، برای آنکه بتواند نسبت به کلیه جزئیات مربوط به این موارد آگاهی داشته باشد و به روشی صحیح به اطلاعات مناسب دسترسی یابد، باید از مهارت­‌های سازمانی بسیار خوبی برخوردار باشد. گذراندن دوره‌های حسابداری مالی مختلف، به شما برای کسب مهارت‌های بیشتر کمک می‌کند. 

 

پاسخگویی

یک حسابدار خوب کسی است که نتایج کار خود و هرگونه نقصانی که در عملکرد وی مشاهده شده است را بپذیرد. حسابدار خوب باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و اطمینان دهد که این اشتباه مجدداً تکرار نمی‌­شود.

 

توانایی کار گروهی

انجام کار حسابداری و دفترداری مستلزم تلاش گروهی است. یک حسابدار برای آنکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید تعاملی مناسب با گروه حسابداری برقرار نماید. برای دستیابی به اهداف مدنظر سازمان، حسابدار باید به راحتی بتواند مستقیماً با صاحبکار ارتباط برقرار کند و در انجام وظایف با بقیه گروه هماهنگ باشد.

 

توانایی کار گروهی

توانایی کار گروهی

دانش مربوط به صنعت

وجود حسابداران در طیف وسیعی از صنایع و حوزه­‌های کاری الزامی است. اگرچه وظایف اصلی حسابداران در صنایع مختلف تقریباً یکسان است، اما از حسابداران انتظار می­رود تا از دانشی مناسب درباره صنعت و حوزه کاری که در آن فعالیت می‌کنند نیز برخوردار باشند. دوره‌های تخصصی حسابداری صنعتی و حسابداری پیمانکاری، برای همین منظور به وجود آمده‌اند. آگاهی از الزامات، اهداف و چگونگی انجام امور در یک صنعت مشخص، از جمله مواردی است که یک حسابدار که در آن صنعت فعالیت می‌­کند باید شناختی بالا از آنها داشته باشد. 

 

قابل اعتماد بودن

یکی از خصیصه­‌های ارزشمند یک حسابدار، قابل اعتماد بودن وی است. حسابدار با یکی از محرمانه­‌ترین موضوعات موجود در سازمان، یعنی سلامت و وضعیت مالی سازمان سر و کار دارد. حسابدار باید به میزان کافی رازدار و قابل اعتماد باشد تا بتوان از امنیت اطلاعات محرمانه اطمینان حاصل نمود.

 

خلاقیت

یکی از ویژگی­‌های شخصی ارزشمند برای یک حسابدار که معمولاً نادیده گرفته می­‌شود، خلاقیت است. امروزه حسابداران باید هنگام مواجهه با ارقام و اعداد بسیار خلاق باشند. آنها باید بتوانند برای حل موضوعات پیچیده و خاص، ایده­‌ها و راهکارهای جدیدی ابداع نمایند.

 

سخن پایانی

روز جهانی حسابدار، فرصتی برای کنار هم گذاشتن و جمع بندی همه آن چیزهایی است که در این شغل اهمیت دارد. حسابداری را قبل از آنکه بخواهیم یک شغل پرطرفدار و محبوب بدانیم، باید فن و مهارت همیشگی بدانیم. بنابراین نمی‌توانید بدون اطلاع از ویژگی های یک حسابدار موفق و خوب، برای بهتر شدن در این شغل اقدام کنید. 



برچسب‌ها

فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.