تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مزیت‌های شغلی حسابدار رسمی که از آن بی‌خبرید

مزایای شغلی حسابدار رسمی چیست که همه حسابداران را به شرکت در آزمون حسابدار رسمی ترغیب می‌کند؟ اصلا چرا باید در این آزمون شرکت کرد؟ در این مطلب زیر و بم شغل حسابدار رسمی را بررسی می‌کنیم. مزایای که در این شغل وجود دارد، در کمتر شغل دیگری پیدا می‌شود. با بررسی مزیت‌های حسابدار رسمی شدن می‌توانید برای شرکت کردن یا عدم شرکت در آزمون تصمیم بگیرید.

حسابداران رسمی از جایگاه و امنیت شغلی بالاتری نسبت به حسابداران ساده برخوردارند

حسابداران رسمی از جایگاه و امنیت شغلی بالاتری نسبت به حسابداران ساده برخوردارند

 

حسابدار رسمی کیست؟

با فارغ التحصیلی از دانشگاه در رشته حسابداری یا رشته‌های مرتبط مالی می‌توانید به عنوان حسابدار ساده استخدام شوید. پس اما حسابدار رسمی کیست؟ حتی بدون رفتن به دانشگاه هم می‌توانید به شکل تجربی و کارآموزی، حسابداری را یاد بگیرید. اما برای بسیاری از افراد حسابدار ساده شدن و استخدام به عنوان کارمند حسابداری پایان راه نیست. مزایای شغلی حسابدار رسمی باعث می‌شود که برای پیشرفت کردن و ارتقای شغلی اشتیاق پیدا کنید. همین مسئله باعث می‌شود که استخدام حسابدار رسمی پررونق‌تر و بهتر باشد. 

حسابدار رسمی کسی است که توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در رسیدگی به امور مالی به اثبات رسانده است. برای حسابدار رسمی شدن باید آزمون کتبی و مصاحبه را پشت سر بگذارید. مرجع رسیدگی به درخواست‌های حسابداران رسمی، یک انجمن است. با در نظر گرفتن اینکه حسابدار رسمی غیر شاغل تقریباً وجود ندارد، خیلی از افراد برای دریافت این مدرک تلاش می‌کنند. بنابراین جامعه حسابداران رسمی ایران با برگزاری آزمون حسابدار رسمی و مصاحبه از داوطلبان برگزیده، بهترین‌ها را جدا می‌کنند. 

 

شرایط شرکت در آزمون حسابدار رسمی 1401

برای ثبت نام در آزمون حسابدار رسمی باید حداقل ۶ سال سابقه کار در واحد حسابداری و مالی داشته باشید. چون عضویت شما زیر نظر جامعه حسابداران رسمی ایران صورت می‌گیرد، باید حداقل ۲ سال از سابقه کارتان در ایران باشد. اما مانعی برای داشتن 4 سال سابقه کاری خارج از کشور هم وجود ندارد. از طرف دیگر، داشتن تابعیت ایران هم برای تمام داوطلبان الزامی است.

عدم سابقه‌ی محکومیت موثر کیفری و عدم سوسابقه حرفه‌ای، مالی و اداری داوطلبان هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. داوطلبان باید در نظر داشته باشند که برای ثبت نام در آزمون و استفاده از مزایای شغلی حسابدار رسمی به مدرک کارشناسی رشته حسابداری یا رشته‌های مرتبط نیاز دارند. داشتن مدارک حرفه‌ای از موسسات و مجامع بین‌المللی معتبر هم می‌تواند مورد پذیرش قرار بگیرد. در هنگام مصاحبه اگر مدرک ارشد یا دکترای حسابداری داشته باشید، در اولویت قرار خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید: آزمون حسابدار رسمی چیست؟

وظایف حسابداران رسمی عمدتا شامل کارهای مدیریتی، کنترلی و نظارتی می‌شود

وظایف حسابداران رسمی عمدتا شامل کارهای مدیریتی، کنترلی و نظارتی می‌شود

مهارت‌ها و وظایف حسابدار رسمی

حسابداران رسمی می‌توانند به شکل مستقل هم کار کنند. با داشتن مدرک حسابدار رسمی حتماً نباید به عنوان نیروی استخدامی شرکتی یا دولتی کار کنید. حسابداران رسمی این توانایی را دارند که با تشکیل و تاسیس موسسه حسابداری و حسابرسی، خدمات مالی ارائه دهند. این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای شغلی حسابدار رسمی است. با در نظر گرفتن مهارت و توانایی‌های حسابدار رسمی، وظایف آن‌ها به موارد زیر تقسیم می‌شود:

 

بازار کار حسابدار رسمی در ایران و خارج از ایران

حسابداران رسمی نه‌تنها در بازار ایران بلکه در بازار کار خارج از ایران هم توانایی استخدام دارند. عضویت در جامعه حسابداران رسمی، به شما این امکان را می‌دهد که برای فرصت‌های شغلی خارج از ایران هم درخواست بدهید. پروانه کار حسابداران رسمی توانایی ترجمه دارد و می‌توانید آن را به همراه رزومه کاری خودتان به کارفرمای خارجی ارسال کنید. یکی از مزایای شغلی حسابدار رسمی، در دسترس بودن فرصت‌های بیشتر با حقوق و دستمزد بهتر است. الزامی برای استخدام حسابدار رسمی به شکل تمام وقت وجود ندارد.

یک حسابدار رسمی توانایی آن را دارد که به شکل مستقل هم کار کند. از طرف دیگر اعتماد شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی به حسابداران رسمی بیشتر است. با داشتن پروانه کار حسابدار رسمی، توانایی و مهارت خود را در امور مالی نشان می‌دهید. بنابراین برای تصدی شغل‌های مدیریتی، شانس بیشتری خواهید داشت. 

سوالات استخدامی حسابدار رسمی، معمولا از مباحث تخصصی و پیشرفته حسابداری است. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که از حسابداران رسمی، مفاهیم اولیه حسابداری پرسیده شود. باید بتوانید به سوالات تخصصی و مهم مصاحبه های شغلی حسابداری پاسخ بدهید. برای این موضوع بهتر است نگاهی به مطلب «سوالات مصاحبه شغلی حسابداری» بیندازید. 

بیشتر بخوانید: چطور می‌توانم حسابدار رسمی شوم؟

حقوق حسابداران رسمی نه تنها از حسابداران ساده بالاتر است، بلکه در بعضی از اوقات حقوق دریافتی توسط خود آن‌ها تعیین می‌شود

حقوق حسابداران رسمی نه تنها از حسابداران ساده بالاتر است، بلکه در بعضی از اوقات حقوق دریافتی توسط خود آن‌ها تعیین می‌شود

میزان حقوق حسابدار رسمی 1401

میزان حقوق حسابداران رسمی در سال 1401 بالاتر از میانگین کارمندان ساده حسابداری است. یک حسابدار رسمی هیچ وقت حقوق پایه وزارت کار را نمی‌گیرد. داشتن پروانه کار و سابقه کاری حسابدار رسمی باعث می‌شود که پیشنهادات مالی بهتر دریافت کند. حتی اگر از شرایط حقوق و دستمزد خود راضی نیستید، می‌توانید به شکل مستقل و پاره وقت هم کار کنید. حقوق و درامد حسابدار رسمی در ایران به محل خدمت او هم بستگی دارد. درامد حسابدار رسمی در ایران و در جایی مانند دادگستری با حسابدار رسمی بانک و موسسات مالی تفاوت دارد. بنابراین اندازه شرکت و سازمان و نوع فعالیت آن هم می‌تواند در میزان حقوق شما تاثیر گذار باشد.

مزایای شغلی حسابدار رسمی هم بیشتر است و نسبت به حسابدار ساده که احتمالا تنها آموزش حسابداری مقدماتی را گذرانده‌اند، تفاوت زیادی دارد. حجم کاری، نوع مسئولیت‌ها و شرح وظایف و ساعت کاری و روزهای تعطیلی هم برای حسابدار رسمی متفاوت است. اگر به عنوان حسابرس استخدام شوید، در روزهای خاصی از هفته باید کار کنید. بر خلاف کار حسابداری، کار حسابرسی همیشگی نیست و به پایان دوره مالی و زمان بررسی اسناد بستگی دارد.

 

سخن آخر

حسابدار رسمی شدن در ایران می‌تواند جایگاه شغلی امن و جذابی را برای شما بسازد. به غیر از حقوق و دستمزد، ساعات کاری، فرصت‌های شغلی بیشتر و مزایای این چنینی، دلایل دیگری هم می‌تواند برای حسابدار رسمی شدن وجود داشته باشد. 

با وجود تمام مزایایی که تا به حال ذکر شد، برای قبولی در آزمون حسابدار رسمی باید تلاش زیادی کنید. آزمون حسابدار رسمی 1401 پشت سر گذاشته شده است. کسانی که قبولی آزمون کتبی و مصاحبه را دریافت کرده‌اند، باید شرایط احراز هویت خود را به جامعه ارائه دهند. اما داوطلبان رد شده یا جدید آزمون، باید برای آزمون حسابدار رسمی ۱۴۰۱ آماده شوند. یک فرصت 9 ماهه تا تاریخ برگزاری آزمون خواهید داشت. بهتر است همین حالا برای شرکت در کلاس‌های آمادگی پیش از آزمون حسابدار رسمی آموزشگاه حسابداری پکت ثبت نام کنید. در این کلاس‌ها، تمامی مباحث آزمون حسابدار رسمی بررسی شده و با مرور کردن سوالات آزمون‌های قبلی، مهارت تست زنی و پاسخگویی به سوالات تشریحی شما افزایش پیدا می‌کند. با در نظر گرفتن رقابت سختی که بین داوطلبان وجود دارد، دوره آمادگی پیش از آزمون این شانس قبولی شما را افزایش خواهد داد.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
نسرین
حتما باید ۶ سال سابقه کار حسابرسی داشت یا ۶ سال سابقه کاری حسابداری هم قبوله ؟
0 0
1402/05/18, 19:44
صمد رضایی
سلام
0 0
1402/02/30, 01:12
مجید وحیدی
چگونه می شود در کلاسهای انلاین شرکت کرد
0 0
1402/02/04, 00:04
پشتیبان سایت
سلام دوست عزیز
بعد از ثبت‌نام از طریق سایت، کلاس‌ها در پلتفرم Adobe connect برگزار میشه.
1402/11/11, 16:15
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.