تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

سوالات مصاحبه شغلی حسابداری

به روز شده در دی ماه 1401

مصاحبه شغلی حسابداری یکی از بخش‌های مهم آینده شغلی هر حسابدار محسوب می‌شود. هر حسابدار برای این‌که بتواند وارد شرکت مدنظر خود شود، باید ابتدا در آزمون یا همان مصاحبه شغلی حسابداری به موفقیت برسد. در این مقاله قصد داریم تا درباره صفر تا 100 حسابداری با شما صحبت کنیم. همچنین درباره ترفندهای استخدام به‌عنوان حسابدار با شما صحبت خواهیم کرد. همچنین با مطالعه این مقاله می‌توانید با سؤالات عمومی و اختصاصی مصاحبه کاری حسابداری بیشتر آشنا شوید. پس اگر قصد فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان حسابدار را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید خودتان را برایم مصاحبه آماده کنید.

صفر تا 100 شغل حسابداری

صفر تا 100 شغل حسابداری

صفر تا 100 شغل حسابداری

شغل حسابداری شغلی بسیار سخت با وظایف حسابدار متنوع است. مسئولیت یک حسابدار گاهی بیش از آن‌چه می‌شود که فرد تصور می‌کند. برای آن‌که بتوانید به‌عنوان یک حسابدار فعالیت داشته باشید، باید هم تحصیلات آکادمی داشته باشید و هم در دوره‌های مختلف حسابداری شرکت کنید. همچنین تجربه کاری در نهایت باعث بهبود عملکرد شما می‌شود. حسابدار باید دقت محاسباتی بالایی داشته باشد. حس اعتماد به نفس حسابدار بسیار بالا است. همچنین باید روابط عمومی بسیار خوبی را با دیگران ایجاد کند. شغل حسابداری شامل ثبت اسناد مختلف مالی، محاسبه حقوق پرسنل، ایجاد دفاتر مالی، بررسی صورت‌های مالی و... می‌شود. پس حسابداری جوانب مختلفی دارد و حسابدار باید بر تمامی این جوانب تسلط پیدا کند.

ترفندهای استخدام به عنوان حسابدار

استخدام شدن به عنوان حسابدار، نیاز به دانستن ترفندهایی دارد که به شما برای استخدام راحت‌تر و سریع‌تر کمک می‌کند.

1- تجسم و تمرین کنید

بهتر است سوالاتی که در ادامه به شما ارائه می‌دهیم را مدام با خود مرور کنید. خودتان را در جلسه مصاحبه شغلی حسابداری تجسم نمایید. به سؤالات با آرامش پاسخ دهید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

2- آراسته باشید

آراسته باشید. حتماً از لباس‌های رسمی مناسب شرکت‌ها استفاده نمایید. یادتان باشد که بخشی از اعتمادسازی به‌صورت چشمی انجام می‌شود. پس حتماً آراستگی خود را حفظ کنید و از لباس‌های رسمی استفاده نمایید.

3- شمرده صحبت کنید

اصلاً سریع صحبت نکنید. سریع صحبت کردن باعث می‌شود تا کارفرما اطلاعات دقیقی از شما به دست نیاورد. به همین خاطر بهتر است آرام و شمرده صحبت کنید. شمرده صحبت کردن نتیجه بهتری خواهد داشت.

4- بیشتر روی تجربه کاری تمرکز داشته باشید

به جای این‌که روی مدارک تحصیلی خود تمرکز کنید، درباره تجربه کاری خود بگویید. کارفرماها اکثراً به‌دنبال افرادی هستند که تجربه کافی در زمینه کار داشته باشند. تجربه، درس‌هایی به حسابدار می‌دهد که در هیچ کتابی نیست.

5- به کارفرما نشان دهید چطور به او کمک می‌کنید

همیشه در صحبت‌های خود باید به کارفرما نشان دهید که قرار است چطور به او کمک کنید. اگر می‌توانید سیستم‌های مالی را بهینه کنید، حتماً به آن اشاره نمایید. مثلاً اگر در زمینه بررسی هزینه‌ها و ارائه راهکار برای کاهش آن‌ها تخصص دارید، در این زمینه صحبت کنید. کارفرما باید بداند که شما به‌عنوان حسابدار چه کمکی به او می‌کنید.

6- درباره سازمان، شرکت یا موسسه مالی تحقیق کنید

بهتر است پیش از آن‌که به مصاحبه شغلی حسابداری بروید، درباره سازمان، شرکت یا موسسه مالی که قصد استخدام در آن را دارید، تحقیق کنید. به این ترتیب شناخت بسیار عالی درباره سیستم کاری آن‌ها و مراتب سازمانی خواهید داشت. شناخت نیازهای سازمان و اعلام آن در مصاحبه کاری حسابداری به کارفرما نشان می‌دهد که شما یک فرد خبره هستید. این موضوع به موفقیت هرچه بیشتر شما بسیار کمک می‌کند. 

رزومه حسابدار، باید بیانگر توانایی‌ها، مهارت‌ها، دانش و علایق و سلایق او باشد

رزومه حسابدار، باید بیانگر توانایی‌ها، مهارت‌ها، دانش و علایق و سلایق او باشد

7- رزومه شغلی خود را به‌خوبی تکمیل کنید

رزومه شغلی شما باید بسیار جامع و کامل باشد. برای مثال در رزومه شغلی خود باید به تمامی دوره‌های حسابداری که در آن‌ها شرکت کرده‌اید نیز اشاره کنید. همچنین تخصص نرم‌افزاری خود را بیان کنید. سابقه کاری شما باید با جزئیات کامل قید شده باشد. رزومه‌نویسی بخشی مهم از موفقیت در مصاحبه شغلی حسابداری محسوب می‌شود. رزومه شما باید به شکلی باشد که فرد حتی با خواندن رزومه شما بتواند متوجه شخصیت کاری شما شود.

8- روی مهارت کار با نرم‌افزارهای حسابداری تمرکز کنید

در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌های حسابداران با کمک برنامه‌های حسابداری انجام می‌شود. هر شرکت و سازمانی از یک نرم‌افزار حسابداری خاص استفاده می‌کند. در صورتی که در دوره‌های آموزش حسابداری شرکت کرده باشید، تخصص کافی در کار با این نرم‌افزارها به دست می‌آورید. هرچه این تخصص بیشتر باشد، کارفرما تمایل بیشتری به استخدام شما خواهد داشت. پس اگر در زمینه کار با یک یا چند نرم‌افزار خاص حسابداری تخصص دارید، در مصاحبه کاری حسابداری به آن‌ها اشاره کنید.

37 سوالی که از شما به عنوان حسابدار می‌پرسند

زمانی که قصد دارید به‌عنوان یک حسابدار در مجموعه‌ای فعالیت داشته باشید، قطعاً باید به سوالات مصاحبه حسابرسی و حسابداری مختلف کارفرما پاسخ دهید. پاسخ به این سؤالات در حقیقت مهارت و تجربه شما را نشان می‌دهند. گاهی برخی افراد تخصص و تجربه کافی در زمینه حسابداری دارند؛ اما به دلیل عدم آمادگی برای پاسخ به این سؤالات، در محاسبه رد می‌شوند. این موضوع می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد. به همین خاطر در ادامه شما را با برخی نمونه سوالات مصاحبه حسابداری بسیار مهم در زمینه حسابداری آشنا می‌کنیم که معمولاً از شما پرسیده می‌شوند. با تسلط روی این سؤالات، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید و مهارت خود را به‌خوبی نشان دهید. پس این سؤالات را به‌خوبی مطالعه کنید و خودتان را برای پاسخ به آن‌ها آماده نمایید.

برای راحتی بیشتر، می‌توانید تمامی سوالات مصاحبه رشته حسابداری را در قالب نسخه pdf از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود رایگان سوالات مصاحبه حسابداری

سوالات مصاحبه حسابداری دولتی

حسابداری دولتی بخشی خاص از حسابداری است که حساسیت بیشتری در مقایسه با بخش خصوصی دارد. اگر قصد استخدام در سازمان‌های دولتی را دارید، باید خودتان را برای پاسخ به سؤالاتی مخصوص آماده کنید. در این بخش درباره سؤالات مخصوص حسابداری دولتی آشنا می‌کنیم. این سؤالات گاهی می‌توانند بسیار ساده و گاهی بسیار پیچیده باشند. باید تسلط کافی بر این سؤالات داشته باشید. همچنین خواندن و شناخت این سوالات مصاحبه حسابداری می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. درباره اخلاقیات در حسابداری دولتی بگویید؛
  2. یک حسابدار دولتی چه وظایفی دارد؟
  3. انواع مختلف اسناد دولتی را شرح دهید؛
  4. اسناد مالی دولتی به چه مواردی تقسیم می‌شوند؟
  5. انواع گزارش‌های مالی دولتی را شرح دهید؛
  6. گزارشات مالی دولتی باید به چه کسی ارائه شوند؟
  7. چطور می‌توانید به بهینه‌سازی سیستم مالی سازمان کمک کنید؟
  8. منظور از اسناد محرمانه مالی در سازمان‌های دولتی چیست؟
  9. تفاوت حسابدار معمولی با حسابدار دولتی چیست؟
  10. توضیحی مختصر درباره قوانین کار در سال جاری ارائه دهید؛
  11. در کار با چه نرم‌افزارهای حسابداری تسلط دارد؟
  12. آیا تجربه کار در سازمان‌های دولتی را داشته‌اید؟

این سؤالات فقط بخشی از مصاحبه شغلی حسابداری دولتی محسوب می‌شود. در محاسبه حسابداری دولتی سؤالات متنوع از شما پرسیده می‌شود. لازم به ذکر است که باید برای پاسخ به این سؤالات بر واحدهای درسی حسابداری دولتی 1 و 2 تسلط کافی داشته باشید.

عمده سوالات استخدامی حسابداری را سوالات مبانی و مفاهیم اولیه حسابداری تشکیل می‌دهد

عمده سوالات استخدامی حسابداری را سوالات مبانی و مفاهیم اولیه حسابداری تشکیل می‌دهد

سوالاتی که یک حسابدار باید بداند

در ادامه به معرفی سوالات مصاحبه رشته حسابداری می‌پردازیم:

سوالات عمومی استخدام حسابدار

معمولاً پیش از آنکه مصاحبه شغلی حسابداری به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای آغاز شود، از شما چند سؤال عمومی می‌پرسند. این سؤالات ارتباطی با تخصص در زمینه حسابداری ندارد. بلکه با این سوالات مصاحبه حسابداری تلاش می‌کنند تا شخصیت شما را بیشتر بشناسند و در حقیقت سبک کاری شما را محک بزنند. به یاد داشته باشید که یک حسابدار در مجموعه باید بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. پس روی اعتماد به نفس و فن بیان خود باید کار کنید. این سؤالات معمولا شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. چرا رشته حسابداری را برای تحصیل انتخاب کردید؟
  2. واحد مورد علاقه درسی شما در مدت تحصیل چه واحدی بود؟ دلیل این علاقه چیست؟
  3. بزرگترین مشکلی که در زمینه حسابداری با آن مواجه شده‌اید، چه بوده است؟
  4. نقاط ضعف و قوت شما از نظر خودتان چیست؟
  5. به نظرتان چه ویژگی خاصی دارید که شما را از سایر کارجویان متمایز می‌کند؟
  6. چه تجربه کاری داشته‌اید؟
  7. در تجربه‌های قبلی شغلی خود چه کاری برای کاهش هزینه‌های کارفمرا انجام دادید؟
  8. در سمت قبلی خود چه کاری برای بهینه‌سازی روند کار انجام دادید؟
  9. یک نمونه از گزارش‌هایی که به مدیریت داده‌اید را شرح دهید؛
  10. تصور کنید که یک تماس مستقیم با مشتری داشتید تا مشکل او را رفع کنید و آن را شرح دهید؛
  11. چه از نظر خودتان چطور آدمی هستید؟

این سؤالات شاید از نظر ظاهری هیچ سختی نداشته باشند؛ اما تأثیر بسیاری بر روند مصاحبه شغلی حسابداری خواهند داشت. در حقیقت پرسنل شرکت با همین سوالات مصاحبه حسابرسی و حسابداری، شناختی کلی از شما به دست می‌آورند. در صورتی که فرد در این مرحله مورد تأیید نباشد، به مراحل بعدی هم نخواهد رفت.

سوالات اختصاصی استخدام حسابدار

خب همان طور که تصور می‌کنید، بخش سؤالات اختصاصی مصاحبه کاری حسابداری مربوط به خود رشته تحصیلی شما و سابقه شغلی که ارائه داده‌اید می‌شود. در این بخش باید سوالات تخصصی مصاحبه حسابداری را پاسخ دهید. معمولاً سوالات مصاحبه حسابداری جنبه تئوری محض ندارند. یعنی فردی که فقط در زمینه تحصیلات حسابداری موفق بوده است نمی‌تواند تمامی آن‌ها را پاسخ دهد. بلکه سؤالات را به شکلی طراحی می‌کنند که فرد برای پاسخ به آن‌ها نیاز به تجربه کاری در حسابداری داشته باشد. در ادامه شما را با برخی از رایج‌ترین سوالات تخصصی مصاحبه حسابداری در مصاحبه آشنا می‌کنیم:

  1. صورت‌های مالی اساسی کدام موارد هستند؟
  2. اگر فقط یک صورت مالی داشته باشید و می‌خواهید سلامت مالی آن سازمان را بررسی نمایید، کدام صورت مالی را انتخاب می‌کنید؟
  3. اگر قیمت یک کالا، 1 میلیون تومان بیشتر شود، چه تغییراتی در صورت سود و زیان ایجاد می‌شود؟
  4. سرمایه در جریان منفی چیست؟
  5. سرمایه در جریان چیست؟
  6. پیش‌پرداخت و حساب دریافتنی چه تفاوتی دارند؟
  7. وجه نقدی که از طرف مشتری دریافت شده و هنوز به‌عنوان درآمد ثبت نشده است را در کجا ثبت می‌کنند؟
  8. چه زمانی می‌توان یک خرید را به جای آنکه در هزینه منظور کرد در بخش سرمایه قرار داد؟
  9. چگونه می‌توان حساب‌های دریافتنی وصول‌نشدنی را هم تخمین زد؟
  10. 3 روش متداول در بودجه‌بندی کدام هستند؟
  11. کاهش ارزش موجودی کالا به چه شکلی در صورت‌های مالی منعکس می‌شود؟
  12. چگونه می‌توان احتمال خطا در محاسبات را کاهش داد؟
  13. در کار با کدام یک از نرم‌افزارهای حسابداری تخصص دارید؟
  14. اگر شما مدیر مالی شرکت ما باشید، چه مسائلی باعث نگرانی شما می‌شود؟

در پایان بهتر است به این نکته توجه کنید که استخدام شدن در شغل حسابداری، تنها به این سوالات خلاصه نمی‌شود. ممکن است از شما بخواهند تا در آزمون تعیین سطح شرکت کنید و به برخی از سوالات مصاحبه حسابرسی و حسابداری کتبی، پاسخ دهید. بنابراین، باید قبل از استخدام شدن، به همه چیز فکر کنید و برنامه ریزی درستی داشته باشید. گذراندن دوره‌های آمادگی پیش از آزمون حسابداری در آموزشگاه حسابداری پکت می‌تواند شما را برای پاسخ دادن به تمامی سوالات مصاحبه حسابرسی و حسابداری کتبی و شفاهی، آماده کند.



فایل پیوست
Accounting Job.pdf (105KB)
فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
ابوالفضل حسنی
سلام
جواب نمونه سوالات مصاحبه رو امکانش هست به ایمیلم ارسال نمایید
1 0
1403/01/05, 14:52
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.