تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نسبت‌های مالی چیست؟

در بسیار از موارد، صرفاً نمی‌توان با گفتن این جمله که "شرکت از وضعیت مالی مناسب یا نامناسبی برخوردار است" تصویری شفاف و قابل اتکا درباره وضعیت مالی شرکت به ذینفعان آن ارائه نمود. نسبت­‌های مالی ابزارهایی هستند که می‌­توان با استناد به آنها درباره سلامت مالی یک بنگاه اقتصادی تصمیم­‌گیری کرد.

 

نسبت­های مالی (Financial Ratio)

 

در واقع به‌منظور بررسی دقیق وضعیت یک شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌های مشابه و صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، باید بتوان با استفاده از ابزارهایی مناسب، شواهدی قابل اتکا در خصوص وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی شرکت ارائه نمود و این ارقام و اعداد بدست آمده را با سایر نتایج مربوط به رقبا مقایسه کرد.

نکته‌هایی که مطرح می‌شود این است که: چگونه باید از این اعداد و ارقام برای ارزیابی سلامت مالی یک شرکت استفاده کنیم؟

اینجاست که موضوع نسبت‌های مالی (Financial Ratios) مطرح می‌شود.

 

نسبت­های مالی ابزارهایی هستند که می­توان با استناد به آنها درباره سلامت مالی یک بنگاه اقتصادی تصمیم­‌گیری کرد. از جمله مهم­ترین و رایج‌ترین نسبت­‌های مالی می­‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

 

 

1- نسبت­های نقدینگی:

با استناد به این نسبت­‌ها می‌­توان میزان توانایی یک شرکت در بازپرداخت بدهی­‌ها را برآورد نمود. از جمله رایج­‌ترین نسبت­‌های نقدینگی می­‌توان به نسبت جاری (Current Ratio) اشاره نمود. این نسبت در واقع نشان می‌­دهد که چه میزان از دارایی­‌های یک شرکت را می‌­توان طی 12 ماه آتی به‌ساده­‌گی به وجه نقد تبدیل کرد تا از این طریق بتوان بدهی­‌های آن را که طی مدت زمان 12 ماه آتی سررسید می­‌شوند پرداخت نمود. هرچه نسبت جاری بالاتر باشد، شرکت در وضعیت باثبات‌­تر و بهتری قرار دارد.

   

2- نسبت­‌های سودآوری:

با توجه به نتایج حاصل از نسبت­‌های سودآوری، می‌­توان درباره میزان توانایی شرکت در کسب سود تصمیم­‌گیری نمود. از جمله نسبت­‌های سودآوری می­‌توان به نسبت حاشیه سود (Profit Margin Ratio) اشاره کرد. این نسبت نشان می­‌دهد سودی که توسط شرکت با توجه به حجم فروش آن کسب شده است به چه میزان است. به­‌طور معمول هر اندازه این نسبت بالاتر باشد، شرکت در وضعیت بهتری قرار دارد و نشانگر آن است که در یک حجم فروش مشخص، شرکت به سود بالاتری دست یافته است.

 

نسبت‌های سودآوری

نسبت‌های سودآوری

3- نسبت‌­های اهرمی:

با استناد به این نسبت­‌ها می‌­توان از میزان تأمین مالی که شرکت از آن در چرخه کسب و کار خود استفاده نموده است آگاهی یافت. یک نمونه از این نسبت‌­ها، نسبت بدهی (Debt Ratio) است که با استناد به نتایج آن می­‌توان دریافت که چه میزان از دارایی­‌های یک شرکت از طریق دریافت وام و تأمین مالی خریداری شده است. معمولاً هنگامی که نسبت بدهی یک شرکت پایین است، شرکت از وضعیت و سلامت مالی بهتری برخوردار است.

 

نسبت‌­های اهرمی

نسبت‌های اهرمی

شما می‌توانید برای یادگیری نسبت‌های مالی در کلاس‌های آموزشی دوره عالی پرورش مدیر مالی و یا دوره سرپرستی امور مالی در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره PACT شرکت کنید.

 



برچسب‌ها

فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.