تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

عناوین و سرفصل های آموزشی دوره MBA

در کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار یا MBA دروس تخصصی در راستای آموزش دانش شناخت، مدیریت و توسعه حوزه کار و تجارت ارائه می‌شوند. سرفصل های دوره MBA بر مبنای گرایش‌های دروس تخصصی طبقه می‌شوند تا افراد با علاقه‌مندی‌ها و مشاغل و مهارت‌های متفاوت از آن بهره ببرند. بسیاری از سرفصل های دوره MBA در گرایش‌های مختلف با هم مشترک است. سرفصل‌های هر درس تخصصی، دربردارنده ویژگی‌های کاربردی مربوط به آن گرایش تخصصی از حوزه کسب و کار است. با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید. 

 

دروس تخصصی MBA

گرایش های MBA و دروس تخصصی بسیار است. اما از میان آن‌ها چند گرایش علاقه‌مندان بیشتری دارد. دلیل گرایش عموم به این دروس کارایی آن‌ها در حوزه کسب و کار عمومی و مدیریت است. مدیریت بازاریابی، رفتار سازمانی و منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت عملیات و زنجیره تأمین، مدیریت استراتژیک، اقتصاد خرد و فناوری اطلاعات از مهمترین دروس تخصصی هستند. با سرفصل های دوره MBA در این دروس کمی آشنا می‌شویم.

 

سرفصل های دوره MBA؛ مدیریت بازاریابی

یکی از دروس مشترک در گرایش‌های مختلف MBA مدیریت بازرگانی است. در میان سرفصل های دوره MBA در درس مدیریت بازاریابی می‌توان به این سرفصل‌ها اشاره کرد:

سرفصل‌های دوره MBA

اهمیت اصول بازاریابی در سرفصل های دوره MBA

به سود رسیدن و افزایش آن در شرکت‌ها و سازمان‌ها از نکات مهم در اصول بازاریابی است. اما مهم است که راه‌حل‌ رسیدن به میزان مورد قبول سود خالص کم‌هزینه‌تر و کم‌ریسک‌تر باشد. اهمیت اصول بازاریابی در سرفصل های دوره MBA به دلیل عناوین مهم درسی آن است. این عناوین عبارتند از: مبانی و اصول بازاریابی و مدیریت بازار، تحقیقات بازار، مدیریت اطلاعات بازاریابی، رفتار خرید، تقسیم و انتخاب بازار هدف، طراحی استراتژی مشتری‌مدار، جایگاه‌یابی شرکت و محصول، ارزش و توسعه محصول جدید و… اشاره کرد.

اهمیت تحول دیجیتال در سرفصل های دوره MBA

روند جهان پس از پیدایش اینترنت در بسیاری از جهات تغییر کرد. در حوزه کسب و کار نیز تغییر زیادی به وجود آمد. پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری‌های نو در حوزه دیجیتال روش‌های سنتی مشاغل را تغییر داد و رقبا آموختند که باید پا به عرصه دیجیتال بگذارند.

اهمیت تحول دیجیتال در سرفصل های مهم دوره MBA در بهبود فرایندهای درون ‌سازمانی و بیرون سازمانی و برنامه‌ریزی برای آن است. همچنین در سرفصل تحول دیجیتال علاقه‌مندان ارزش داده و اطلاعات را خواهند فهمید.

اهمیت مدیریت برند در سرفصل های دوره MBA

اعتبار در بازار در شکل سنتی تبدیل به برندسازی و ساختن اعتبار آن در دنیای کسب و کار امروز شده است. در اهمیت مدیریت برند که از سرفصل های دوره MBA است؛ باید گفت که مانند باقی دروس در این حوزه نیاز به برنامه‌ریزی و دانش حرفه‌ای دارد. مدل‌های مدیریت ارتباطات برند، اصول و مبانی شناخت ایجاد و اصلاح برند، مدیریت ارتباطات یکپارچه برند از نکات مهم این سرفصل است.

بیشتر بخوانید: چگونه برند شخصی خود را رشد دهیم؟

 

سرفصل های دوره MBA؛ رفتار سازمانی و منابع انسانی

دیگر درس مشترک و مهم در میان گرایش‌های حوزه کسب و کار، رفتار سازمانی و منابع انسانی است. این درس به ارتباطات افراد در محیط کاری و اهمیت آن می‌پردازد. کارکنان سازمان و مشتریان آن منابع اصلی شرکت هستند. منابع اصلی شرکت باید دارای مدیریت درست و خلاق باشند تا ضامن کارایی و توسعه سازمان شوند. از سرفصل‌های مهم این درس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سرفصل های دوره MBA: رفتار سازمانی و منابع انسانی

سرفصل های دوره MBA؛ مدیریت مالی

درس بسیار مهم در حوزه کسب و کار، مدیریت مالی و آموزش حسابداری است. این درس نیز در گرایش‌های MBA مشترک است. مهمترین سرفصل‌های درس مدیریت مالی:

 

سرفصل های دوره MBA؛ مدیریت عملیات و زنجیره تأمین

مباحث خرد و کلان انواع کسب و کار، توسعه تولید محصولات و کنترل کیفیت از مهمترین رویکردهای درس مدیریت عملیات و زنجیره تأمین است. از آنجایی که اقدامات اصلی‌ شرکت‌ها و سازمان‌ها به این درس برمی‌گردد؛ این نیز در گرایش‌های حوزه کسب و کار مشترک است. مهمترین سرفصل های دوره MBA در درس مدیریت عملیات و زنجیره تأمین چنین است:

سرفصل های دوره MBA: مدیریت استراتژیک

سرفصل های دوره MBA؛ مدیریت استراتژیک

تفکر استراتژیک سازمانی و مدیریت استراتژیک برای افرادی است که علاقه‌مند به ایجاد ارتباطات اثربخش هستند. تحلیل درست از شرایط در این درس نکته مهمی است که بسیار زیاد برای حوزه کسب و کار مهم است و از این روی این درس نیز که بر بالا بردن مهارت تمرکز دارد از دروس مشترک در گرایش‌های MBA است.

سرفصل‌های مهم:

اهمیت مدیریت تحول در سرفصل های دوره MBA

مفاهیمی چون فرایند ریسک و مدیریت ریسک در مدیریت تحول، که از مهمترین سرفصل ‌های دوره MBA است در درس مدیریت استراتژیک ارائه می‌شود. در این سرفصل مهم افراد می‌آموزند که چگونه باید ریسک را مدیریت کرد. همچنین فرا می‌گیرند که ریسک در چه زمانی تهدید و در چه زمانی یک فرصت است. یادگیری مدیریت استراتژی ریسک به هنگام مدیریت تحول چه در موارد مالی، و چه در زمان بحران می‌تواند نجات‌بخش باشد.

بیشتر بخوانید: نقش دوره DBA استراتژیک در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان

 

سرفصل های دوره MBA؛ اقتصاد خُرد

تقاضای بازار را علم اقتصاد به مدیران می‌شناساند. درس اقتصاد خرد از دروس پایه و از دروس تأثیرگذار بر هر کسب‌ و کار است. دلیل مشترک بودن این درس در گرایش‌های MBA نیز همین است. موارد زیر از مهمترین سرفصل ‌‌های دوره MBA در درس اقتصاد خرد در کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است:

سرفصل های دوره MBA: فناوری اطلاعات

سرفصل های دوره MBA؛ فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات یا IT به مطالعه، طراحی، پیاده‌سازی، توسعه، پشتیبانی و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی با استفاده از فناوری اطلاعات می پردازد. به دلیل کار با اطلاعات روز جهان سرفصل‌های این درس همچون درس‌هایی که پیشتر گفته شد سرفصل‌های مشترکی در باقی گرایش‌های MBA دارد.

فناوری اطلاعات برای پر کردن شکاف بین استراتژی کسب ‌و کار و اجرای فناوری درس مهمی است تا افراد با سیستم روز و مجهز به آن به سراغ دانش MBA بروند. از سرفصل ‌های دروه MBA در فناوری اطلاعات به این موارد می‌توان اشاره کرد:

 

سخن آخر

عناوین و سرفصل های دوره MBA در آموزشگاهها و مؤسسات و دانشگاهها با هم تفاوت دارند. اما این مسئله در همنشینی آموزهها با یکدیگر تأثیری ندارد. آنچه مشخص است این است که آینده نیاز به مدیران قابلی در حوزه کسب و کار دارد و این MBA است که آن را برای افراد مشتاق به توسعه و مدیریت سازمانی آماده میکند. در این مقاله دروسی که عموما در گرایشهای حوزه کسب و کار مشترک هستند را معرفی کردیم. همچنین سرفصل های دوره MBA که در این دروس تدریس میشوند را نام بردیم. با شناخت این سرفصلها آگاهی بیشتری برای شرکت در دورههای آموزشی برای علاقهمندان فراهم خواهد شد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.