تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

استراتژی بازاریابی چیست؟

این روزهای در فضای به شدت رقابتی بازار کسب و کارهایی می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند که استراتژی‌های خود را به شکل درست تدوین کرده باشند. در واقع برندهای مختلف در صورتی می‌توانند در این بازار موفق و ماندگار باشند که از انواع استراتژی بازاریابی کمک بگیرند و یک طرح دقیق و به‌روز برای بازاریابی خود داشته باشند. اما استراتژی بازاریابی چیست و چه کارکردی دارد؟ فرقی نمی‌کند که کسب و کار شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند چون برای جذب مشتری باید با سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلفی در بازار به رقابت بپردازد و فقط در صورتی از استراتژی بازاریابی به صورت اصولی شکل گرفته باشد (آموزش مفاهیم اولیه و اصول بازاریابی)، می‌تواند باعث پیروی و ماندگاری کسب و کار شما در این بازار رقابتی شود.

 

مفهوم استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) در حقیقت یک رویکرد بلند مدت و آینده‌نگرانه به حساب می‌آید. استراتژی بازاریابی در واقع یک نقشه راه کلی است که به کسب و کارها کمک می‌کند از طریق درک نیازها و خواسته‌های مشتریان خود به یک مزیت رقابتی پایدار دست پیدا کنند. این مفهوم یک استراتژی گسترده است که می‌تواند در یک سازمان هر چیزی از جایگاه سازمان گرفته تا روابط رسانه‌ای و غیره را شامل شود.
در اینجا این سوال مطرح می‌شود که منظور از یک استراتژی بازاریابی چیست؟ به بیان ساده استراتژی بازاریابی نقشه راه کلی است که نحوه بدست آوردن مشتریان بالقوه و تبدیل کردن آن‌ها به مشتریان واقعی را در کسب و کارهای مختلف تعیین می‌کند. عناصری مانند گزاره ارزش، پیام اصلی برند، داده‌های مرتبط با مخاطبان هدف، داده‌های دموگرافیک و غیره از مهم‌ترین عناصر آن هستند.

استراتژی بازاریابی

کاربرد استراتژی بازاریابی 

انواع استراتژی بازاریابی چیست؟

اگر از افراد متخصص در این حوزه سوال شود که استراتژی بازاریابی چیست و چه انواعی دارد، بدون شک در پاسخ از کلمه بی‌نهایت استفاده می‌کنند. چون هر کسب و کار می‌تواند بر اساس عوامل مختلف یک استراتژی بازاریابی خاص برای خود انتخاب کند. اما برخی از استراتژی‌های بازاریابی وجود دارند که اثرگذاری آن‌ها باعث شده است که بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها از آن استفاده کنند که در ادامه با مهم‌ترین موارد آشنا می‌شویم.

گزارش کار

انواع استراتژی بازاریابی 

  1. استراتژی تجارت به مصرف کننده (B2C)

    هدف از این نوع استراتژی بازاریابی چیست؟ در این استراتژی که بازاریابی برای فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات به مصرف کننده است، شناخت دقیق مصرف‌کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این روش یکی از بهترین تاکتیک‌ها محسوب می‌شود.
    گروه‌های مشتریان
    گروه‌ مشتریان در استراتژی بازاریابی
  2. بازاریابی پرسنلی

    در این استراتژی بازاریابی از کارکنان سازمان و کسب و کار به عنوان سفیر و نمایندگان برند استفاده می‌شود. در واقع اگر یک کسب و کار بتواند کارکنان خود را با محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد راضی نگه دارد، شرایطی را به وجود می‌آورد که کارکنان به صورت دهان به دهان محصولات و خدمات سازمان و کسب و کار را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. این استراتژی برای سازمان‌ها یا کسب و کارهایی که نیروی انسانی زیادی دارند بسیار مؤثر خواهد بود.

  3. استراتژی تجارت به تجارت (B2B)

    این روش که می‌تواند به نوعی یک تفکر استراتژیک سازمانی هم محسوب شود، برای سازمان‌ها و کسب و کارهایی است که مشتریان آن‌ها افراد حقوقی هستند و آن‌ها محصولات و خدمات خود را به سازمان‌های دیگر ارائه می‌کنند. اما مفهوم این نوع استراتژی بازاریابی چیست؟ این استراتژی نسبت به B2C پیچیدگی‌های بیشتری دارد و با توجه به اینکه سازمان‌ها برای خرید محصول یا دریافت خدمات تحقیقات بیشتری انجام می‌دهند، برقراری رابطه با سازمان یا عقد قراردادهای همکاری بلند مدت می‌تواند یکی از روش‌های این استراتژی باشد.

  4. بازاریابی شبکه‌ای

    بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing) یکی از استراتژی‌های مؤثر در بازاریابی است. اما اساس کار این نوع استراتژی بازاریابی چیست؟ در این نوع بازاریابی هر یک از مشتریان در ازای ایجاد یک شبکه زیر مجموعه و فروش محصولات و خدمات، پاداش یا پورسانت دریافت می‌کنند که یکی از روش‌های نوین بازاریابی به حساب می‌آید.

  5. نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)

    واژه Niche در لغت به معنای حجره یا فضای بسیار کوچک است. بر همین اساس می‌توان گفت که این نوع استراتژی بر بازاریابی هدفمند تمرکز دارد. در این استراتژی مهم‌ترین مسئله شناخت مخاطب و ساخت پرسونای مخاطب است که با دقت بالایی باید انجام شود. این استراتژی زیر مجموعه از مدیریت کسب و کار، برای بیزینس‌هایی که محصول یا خدمات خاصی را ارائه می‌کنند بهترین گزینه به حساب می‌آید.

  6. بازاریابی خیرخواهانه

    در بسیاری از موارد مشتریان به دلایلی غیر از منفعت شخصی خود از یک سازمان یا کسب و کار محصول خریداری می‌کنند. همین تمایل مشتریان به خریدهای خیرخواهانه یک فرصت طلایی برای کسب و کارها به حساب می‌آید تا بتوانند این انگیزه را در مخاطبان خود ایجاد کنند. به عنوان مثال افراد خرید محصولاتی که تأکید شده آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند را بیشتر ترجیح می‌دهند و حتی در مواقعی هزینه بیشتری برای آن می‌پردازند.

  7. استراتژی بازاریابی ویروسی

    نوعی از استراتژی بازاریابی است که مانند یک ویروس گسترده و تکثیر می‌شود. اما اساس کار این نوع استراتژی بازاریابی چیست؟ لازمه این نوع استراتژی تولید محتوا با قابلیت ویروسی شدن است. به این معنی که مخاطبان از طیف‌های مختلف تمایل به اشتراک‌گذاری این نوع از محتوا داشته باشند.
    محتواهای ویروسی معمولا محتواهایی هستند که از جذابیت بالایی برای کاربران برخوردار هستند و به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند تا کاربران به راحتی آن را با سایر افراد به اشتراک بگذارند و در اصطلاح محتوا وایرال شود. دقیقا شبیه به انتشار و تکثیر یک ویروس این محتوا منتشر شده و کاربران و مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند.

  8. بازاریابی مشارکتی

    در این بخش از آشنایی با مفهوم استراتژی بازاریابی چیست یا یکی از انواع این استراتژی، یعنی بازاریابی مشارکتی آشنا می‌شویم. در این روش یک کسب و کار با کسب و کار دیگری که مخاطبین هدف مشابهی دارند، همکاری کرده و بازاریابی انجام می‌دهد. گذراندن دوره mba مدیریت کسب و کار حتی در گرایش‌هایی به غیر از گرایش استراتژی مدیریت کسب و کار هم می‌تواند به شما برای کسب دانش بیشتر و حداقل‌های مدیریت استراتژیکی سازمان، کمک زیادی کند. 

  9. بازاریابی اینترنتی

    در حال حاضر یکی از بهترین و مؤثرترین استراتژی‌های بازاریابی محسوب می‌شود که با نام دیجیتال مارکتینگ نیز شناخته می‌شود. اما اساس کار این نوع استراتژی بازاریابی چیست؟ در این استراتژی، بازاریابی بر بستر اینترنت و از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

  10. بازاریابی محتوایی

    آخرین و مهم‌ترین استراتژی در مبحث استراتژی بازاریابی چیست، بازاریابی محتوایی یا Content Marketing است. در این روش از بازاریابی، کسب و کارها با ارائه محتواهای ارزشمند و مرتبط با حوزه کاری، مخاطبان را به صفحات فروش خود هدایت می‌کنند.
    اما مهم‌ترین لازمه این نوع از استراتژی بازاریابی چیست؟ شناخت دقیق مخاطب و تعریف پرسونای کاربری دقیق اولین قدم در این روش بازاریابی محسوب می‌شود. گام بعدی تولید محتواهای مفید و جذاب و در عین حال مرتبط با کسب و کار به صورت متنی، عکس، ویدئو، پادکست و غیره و انتشار آن در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی است به صورتی که کاربر را به صفحه فروش محصول یا خدمات هدایت کند.
    یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های این استراتژی بازاریابی SEO با بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو است. در این روش کسب و کارها از طریق اصول سئو محتوایی و سئو فنی تلاش می‌کنند که رتبه وب‌سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو به خصوص موتور جستجوی گوگل ارتقا دهند تا در صورت جستجوی محصولات و خدمات مرتبط توسط کاربران، صفحه سایت آن‌ها در رتبه‌های اول نمایش داده شود.

طراحی بازاریابی

طراحی استراتژی بازاریابی 

سخن آخر

در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، به بررسی انواع استراتژی های بازاریابی و نحوه استفاده از آن در کسب و کار پرداختیم. امروزه کسب و کارهای مختلف برای کسب موفقیت و ماندگاری در بازار در رقابت شدیدی با سایر کسب و کارها قرار دارند. بازاریابی و تعیین استراتژی بازاریابی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند با تعیین نقشه راه کلی و نحوه تبدیل مخاطبان و مشتریان بالقوه به مشتری واقعی، کسب و کارهای مختلف را در مسیر موفقیت قرار دهد. در واقع در پاسخ به این سوال که استراتژی بازاریابی چیست، می‌توان گفت که نقشه راه آینده یک کسب و کار برای جذب مشتریان و ارائه محصولات و خدمات به طیف گسترده‌تری از آنان است. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.