تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه چیست به معنای برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و مدیریت یک پروژه به منظور دستیابی به یک هدف یا نتیجه از پیش تعیین شده است. همه کسب و کارها برای اینکه به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود برسند به پروژه‌ها متکی هستند. انواع پروژه‌هایی که سازمان‌ها انجام می‌دهند به موارد مختلفی از جمله اهداف استراتژیک و صنعت بستگی دارند. به عنوان مثال، یک مدیر پروژه یک آژانس تبلیغاتی ممکن است بر یک کمپین بازاریابی آنلاین نظارت کند، در حالی که چندین مدیر پروژه در یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی ممکن است در ارتقاء نرم افزار دخیل باشند. امروزه مدیریت پروژه یک ابزار تجاری ضروری برای سازمان‌ها در هر اندازه و صنعتی است. با این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید. 

 

مدیریت پروژه چیست؟

در تعریف مدیریت پروژه چیست، باید بگوییم مدیریت پروژه کاربرد فرآیندها، روش‌ها، مهارت‌ها، دانش و تجربه برای دستیابی به اهداف خاص پروژه در پارامترهای مورد توافق است. مدیریت پروژه در یک مقیاس زمانی و بودجه محدود انجام می‌شود.

مدیریت پروژه

یکی از موارد مهمی که باعث تمایز مدیریت پروژه با سایر انواع مدیریت می‌شود، این است که برخلاف مدیریت که یک پروژه مداوم است، مدیریت پروژه به یک بازه زمانی مشخص محدود می‌شود. به همین دلیل یک پروژه حرفه‌ای به طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد.

 

چه زمانی از مدیریت پروژه استفاده می‌شود؟

پروژه‌ها از فعالیت‌های معمولی جدا هستند و زمانی از آن‌ها استفاده می‌شود که یک سازمان بخواهد راه حلی را برای تعیین الزامات در یک بودجه (همه چیز درباره بودجه بندی در حسابداری) و بازه زمانی توافق شده ارائه دهد. برای اجرای پروژه‌ها به تیمی نیاز است که به طور موقت دور هم جمع شوند و روی اهداف خاص پروژه تمرکز کنند. در نتیجه، کار تیمی موثر در پروژه‌های موفق نقش اساسی دارد.

بیشتر بخوانید: انواع چالش در مدیریتی و راه گذر از آن ها

 

چرا از مدیریت پروژه استفاده می‌شود؟

هدف مدیریت پروژه تولید محصولی است که تغییراتی را به نفع سازمانی که پروژه را آغاز کرده است، ایجاد کند. برای ارائه این محصول به شروع، برنامه‌ریزی و کنترل طیف وسیعی از وظایف نیاز است. پروژه‌هایی که نیاز به مدیریت رسمی دارند آن‌هایی هستند که:

سرمایه‌گذاری در مدیریت اثربخش پروژه دارای چندین مزیت خواهد بود که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

 

چه کسی از مدیریت پروژه استفاده می‌کند؟

همه می‌توانند پروژه‌ها را مدیریت کنند، حتی اگر به طور رسمی «مدیر پروژه» نامیده نشوند. آیا تا به حال رویدادی را برگزار کرده‌اید؟ این همان پروژه‌ای است که شما با تیمی از افراد مدیریت کردید و مدیریت پروژه یک مهارت زندگی برای همه است.

بیشتر بخوانید: دوره های آموزشی ویژه‌ی کارکنان دولت با مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

مفاهیم مدیریت پروژه

به طور رسمی‌تر، پروژه‌ها در همه صنایع و مشاغل ازجمله موارد زیر ظاهر می‌شوند:

 

مزایای مدیریت پروژه

حالا که با تعریف مدیریت پروژه چیست آشنا شدیم، وقتش رسیده به سراغ مزایایش برویم. مدیریت پروژه فرآیندی تکرارپذیر را برای سازمان‌دهی، اجرا و اداره پروژه‌ها به ارمغان می‌آورد. هدف هر پروژه به وضوح بیان می‌شود، نقش‌ها و مسئولیت‌های کارمندان مشخص می‌شوند، جدول زمانی برای اتمام وظایف تعیین می‌گردد و مکانیسم گزارش برای اندازه‌گیری و انتقال پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف ایجاد می‌شود.

از طریق این عناصر اساسی، مدیریت پروژه مزایای متعددی را به همراه دارد:

مزایای مدیریت پروژه

مولفه های اصلی مدیریت پروژه

اکنون که دانستیم مدیریت پروژه چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم، وقتش رسیده تا با مولفه های اصلی مدیریت پروژه که شامل موارد زیر می‌شوند آشنا شویم:

 

سخن پایانی

در این مطلب توضیحاتی بسیار کلی در مورد اینکه دوره MBA و مدیریت پروژه چیست ارائه دادیم تا شما با مفهوم کلی آشنا شوید و مولفه های اصلی مدیریت یک پروژه را بشناسید. اینکه شما در هر پروژه‌ای که به عهده می‌گیرید از چه سبک، روش، چارچوب و ابزاری استفاده می‌کنید کاملا به خود شما، مقیاس و موضوع پروژه بستگی دارد (معرفی انواع سبک های مدیریت). انتخاب شما برگرفته از تجربه و دانشتان در این زمینه است و هر چه اطلاعات خود را در مورد مسائل و پیچیدگی‌های خاص یک پروژه بالا ببرید، مدیر پروژه موفق‌تری خواهید بود.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.