تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

انواع چالش در مدیریتی و راه گذر از آن ها

وقتی از نردبان شغلی بالا بروید و ترقی کنید، معمولا در مقطعی مدیر می‌شوید. اگرچه این پیشرفت مثبتی است، اما از آنجا که شما مسئول موفقیت تیمتان خواهید بود، قطعا با مجموعه‌ای از چالش‌ها سروکار خواهید داشت. برای اینکه مدیر موفقی شوید، باید دائما خودتان و اطلاعاتتان را به روز نگه دارید. به عنوان یک مدیر، مرتبا با مشکلات جدیدی مواجه خواهید شد، اما نحوه رسیدگی به این مشکلات میزان موفقیت شما را تعیین می‌کند. برای کمک به شما در آماده شدن برای هر موقعیتی، در اینجا انواع چالش در مدیریتی که یک مدیر با آن‌ها مواجه است و همچنین نکاتی در مورد چگونگی غلبه بر آن‌ها آورده شده است. با این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید.

 

1- آشنایی با تیم و نگرانی‌های آن‌ها

به عنوان یک مدیر می‌توانید هرچقدر که دلتان می‌خواهد جلسات گروهی برگزار کنید و از کارمندانتان اطلاعات بگیرید، اما از این طریق نمی‌توانید آن‌ها را بشناسید. مدیران بزرگ اهمیت شناخت کارکنان خود را درک می‌کنند و با آن‌ها به عنوان یک دوست به جای کارمند رفتار می‌کنند. اگر مدیری نقاط قوت، ضعف، اخلاق کاری و سبک ارتباطی هر یک از کارکنان را درک نکند، میزان بهره‌وری و همچنین روحیه کارکنان می‌تواند آسیب ببیند و این یکی از مهم‌ترین چالش در مدیریتی است.

چالش مدیریتی

راه گذر از این چالش:

جلسات منظم یک به یک را با هر یک از اعضای تیم خود برنامه‌ریزی کنید. با این کار نه تنها می‌توانید آن‌ها را بشنوید، بلکه دیدگاه‌های آن‌ها را درک خواهید کرد و از این طریق می‌توانید انتظارات و اهداف بهتری تعیین کنید. همچنین یاد خواهید گرفت که سبک رهبری خود را طوری شکل دهید که همه اعضای تیم پیشرفت کنند (به کمک دوره MBA و دوره DBA).

 

2- ایجاد حس آرامش و اطمینان در مواقع بی‌ثباتی

زمانی که کسب‌وکارها رشد و تغییر می‌کنند، رویدادهای هیجان‌انگیزی می‌تواند به وجود بیاید. متأسفانه، این رویدادها گاهی اوقات می‌توانند اثرات نامطلوبی همچون عدم اطمینان، سردرگمی و ناامیدی بر کارمندان بر جای بگذارند که مدیران باید به آن‌ها رسیدگی کنند.

راه گذر از این چالش:

حفظ ارتباط باز با کارکنان، ناامیدی را کاهش داده و حس اعتماد را افزایش می‌دهد. تمرکز اصلی شما باید این باشد که به کارمندان خود اطمینان دهید که مورد اعتماد هستند و ارتباطات باید تا حد امکان آزاد باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی گرایش استراتژی مدیریت کسب و کار MBA

 

3- منبع دائمی انگیزه بودن

همه ما دوست داریم کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم جالب باشند، اما این امر همیشه دست یافتنی نیست. کارمندان ممکن است خسته شوند و حتی ممکن است ضرورت انجام وظایف خاصی را زیر سوال ببرند. اینجاست که با یکی دیگر از انواع چالش در مدیریتی روبرو خواهید شد و یکی از سخت‌ترین وظایف شما ظاهر می‌شود: باید برای ایجاد انگیزه بین کارکنان خود در همه حالات تلاش کنید.

راه گذر از این چالش:

توانایی دیدن تصویر بزرگ‌تر، مهارت ارزشمندی است که می‌توانید آن را پرورش دهید. به کارمندان خود کمک کنید تا در مورد آینده شرکت هیجان‌زده شوند. به آن‌ها بگویید که چگونه به شرکت کمک می‌کنند تا به اهدافش برسد و به آن‌ها هدفی بدهید که فورا روی آن کار کنند و به آن دست یابند.

 

 

4- مدیریت تعارض در تیم

وقتی صحبت از کار گروهی می‌شود، تعارض اجتناب‌ناپذیر است؛ اما هنگامی که تعارض بین همکاران ایجاد می‌شود، می‌تواند بر کل تیم تاثیر منفی بگذارد و این یکی دیگر از انواع چالش در مدیریتی است. برخی از مدیران سعی می‌کنند جلوی این تعارض‌ها را بگیرند. با این حال نادیده گرفتن تعارض‌ها یک استراتژی وحشتناک است.

راه گذر از چالش مدیریتی

راه گذر از این چالش:

یکی از راه‌های کنترل تعارض این است که فرهنگ و ارزش‌های شرکت را به تیم خود یادآوری کنید. ارزش‌هایی مانند اعتماد، احترام و مثبت اندیشی به کارکنان کمک می‌کند تا به خوبی با یکدیگر کار کرده و از تعارضات در کار خودداری کنند.

 

5- آموزش موثر کارکنان

آموزش کارمندان می‌تواند یک تجارت دشوار باشد. برخی از مدیران شرکت‌ها کارمندانی را می‌خواهند که آموزش دیده باشند و مایل به سرمایه‌گذاری روی آموزش آن‌ها نیستند. اگر این مشکل در دپارتمان شما هم هست، بهتر است روش‌های جدیدی را برای آموزش کارکنان در نظر بگیرید. این کار به افزایش کارایی تیم کمک می‌کند.

راه گذر از این چالش:

مدیران باید فرصت‌هایی را برای کارکنان فراهم کنند تا مهارت‌های جدید را بیاموزند. یادگیری موبایل راهی عالی است تا در مورد اطلاعات جدید به‌روز بمانند و در عین حال به آن‌ها در سازگاری با موقعیت‌های جدید و کسب مهارت‌های جدید کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: مدیریت پروژه چیست؟

 

6- برقراری ارتباط موثر

به عنوان یک مدیر، باید احساس کنید که از بقیه اعضای تیم جدا نیستید. این یکی از سخت‌ترین انواع چالش در مدیریتی است: پل زدن بین مهارت‌های ارتباطی موثر و به موقع. این بدان معنی است که وقتی یک مدیر نتواند به طور موثر با تیم خود در مورد مسائل تجاری یا پیشرفت فردی ارتباط برقرار کند، ممکن است نه تنها بر رابطه مدیر و کارمند تاثیر بگذارد، بلکه می‌تواند به میزان قابل توجهی در استرس ناشی از کار کارکنان نیز نقش داشته باشد و هوش هیجانی آن‌ها کاهش دهد.

راه گذر از این چالش:

هر فرد به طور متفاوتی ارتباط برقرار می‌کند. برخی از روش‌های ارتباطی ممکن است برای برخی از کارمندان موثر باشد اما برای برخی دیگر نه. بهترین راه برای غلبه بر موانع ارتباطی این است که مهارت‌های شفاهی، نوشتاری و شنیداری خود را بهبود ببخشید. برگزاری جلسات منظم با کارمندان، ایجاد استانداردهای کاری واضح و تقویت اهداف پروژه همگی می‌تواند مفید باشد.

 

7- جلوگیری از فرار مغزها یا فرسودگی شغلی

امروزه فرسودگی شغلی یکی از موضوعات داغ دنیای تجارت است. به عنوان یک مدیر، یافتن تعادل مناسب بین عملکرد عالی و مراقبت از سلامت خود و تیمتان بسیار مهم است.

مدیرانی که مرخصی نمی‌گیرند و باطری‌های خود را شارژ نمی‌کنند در نهایت می‌سوزند. این نه تنها شادی و مشارکت آن‌ها را تضعیف می‌کند، بلکه نمونه‌ای غیرواقعی برای کارمندانشان می‌سازد. وقتی مدیران به این شیوه رفتار می‌کنند، بهره‌وری و روحیه کاهش می‌یابد.

انواع چالش مدیریتی

راه گذر از این چالش:

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری کارمندان کمک به آن‌ها برای افزایش رفاه است. این بدان معنا نیست که آن‌ها را مجبور به کار طولانی مدت کنید. بلکه به معنای تشویق آن‌ها به استراحت منظم، استفاده از مرخصی سالانه و توجه به سایر عواملی است که به سبک زندگی سالم کمک می‌کند.

 

8- مدیریت مسائل مربوط به عملکرد کارکنان

مدیران باید تعادلی بین رسیدن به اهداف، حجم کاری و ایجاد انگیزه در کارکنان و بحران‌ها ایجاد کنند (مدیریت بحران چیست و چه مراحلی دارد؟) و در عین حال بازخوردهای منسجم و سازنده‌ای را ارائه دهند. اگر مدیران از عملکرد کارکنان خود در محل کار آگاهی نداشته باشند، مدیریت این وظایف ممکن است دشوار شود و این دیگر انواع چالش در مدیریتی است.

راه گذر از این چالش:

تعیین اهداف راه مهمی برای تشویق عملکرد خوب است. وقتی هم شما و هم کارمندتان می‌دانید چه چیزی انتظار می‌رود، ارزیابی کارهای انجام شده برایتان آسان‌تر خواهد بود. برای اطمینان از پاسخگویی، بازخورد مستمر را در فرآیند مدیریت عملکرد بگنجانید. این به شما امکان می‌دهد پشتیبانی شخصی ارائه دهید و مشارکت و بهره‌وری سازمانی را به طور کلی بهبود ببخشید.

 

سخن پایانی

دنیای مدیریت امروزی به چالش‌های زیادی روبرو است و برای موفق شدن در این فرآیند، مدیران باید به مهارت‌های لازم و بالاتری نسبت به قبل دست پیدا کنند (معرفی انواع سبک های مدیریت). توجه به تغییرات جهانی، مدیریت تحولات فناوری، حفظ کارکنان ماهر و با تجربه، تحقیق و توسعه و بهره‌گیری از داده‌ها و اطلاعات ازجمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود. در نهایت، به دلیل وجود انواع چالش در مدیریتی، مدیران باید از شیوه‌های نوین و خلاقانه برای مدیریت سازمان‌های خود استفاده کنند تا به رقابتی موفق و پایدار دست یابند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.