تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

معرفی انواع سبک های مدیریت

آیا با سبک‌های مختلف مدیریت آشنا هستید؟ اصلا می‌دانستید که مدیریت هم به شیوه‌های مختلفی قابل اجرا است؟ در این مقاله با انواع سبک های مدیریت آشنا خواهید شد. با آموزشگاه حسابداری پکت تا انتهای این مطلب همراه باشید.


با 9 مورد از سبک های مدیریت آشنا شوید

فرقی ندارد مدیر تازه‌کاری باشید یا اینکه مدتی از سابقه کارتان در این سمت گذشته باشد؛ با ورود به این عرصه متوجه خواهید شد که هر مدیر، علاقه دارد که نمایش خود را به سبک و روشی خاص اجرا کند.

درست حدس زده‌اید؛ مدیریت به سبک‌های متفاوتی اجرا می‌شود. چندین مورد از سبک های مدیریت توسط کارشناسان تعریف شده است که در ادامه با 9 مورد از مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع سبک‌های مدیریت
انواع سبک‌های مدیریت 

مدیریت اقتدارگرا یکی از قدیمی‌ترین سبک های مدیریت است. مدیران مقتدر از سبک خودکامه یا بالا به پایین برای سازمان‌دهی تیم یا کسب و کار خود کمک می‌گیرند. در این سبک، مدیر انتظارات را تعیین و مسیر را مشخص می‌کند. درصورت اهمال کارمندان از این مقررات، عواقبی در انتظارشان خواهد بود که از تنبیه انضباطی تا عواقب دیگر مانند اخراج، متغیر است.

مدیران مقتدر انتظار دارند که بعد از یک بار توضیح فرآیند، دیگر با سوالی از کارمندان مواجه نشوند و هر بار کارها به همان روش توضیح داده شده، پیش برود. این دسته از مدیران از نزدیک بر کارها نظارت می‌کنند تا مطمئن شوند که همه چیز به درستی پیش می‌رود.

مدیریت دموکراتیک، یکی دیگر از سبک های مدیریت است که درست در نقطه مخالف اقتدارگرایی قرار می‌گیرند. مدیران دموکرات با سیستم مشارکتی، تیم را رهبری و آن‌ها را تشویق می‌کنند که بخشی از فرآیند باشند. مدیران دموکرات از کارمندان انتظار دارند که درباره نحوه انجام کارها بازخورد بدهند. اعتقاد آن‌ها بر این است که سیستم مشارکتی و گفتگو بهترین روش برای مدیریت تیم محسوب می‌شود.
البته در نهایت، این مدیر است که حرف آخر را می‌زند. این نکته در تشخیص سبک دموکراتیک و تمایز آن از سایر سبک های مدیریت بسیار مهم است.

مدیرانی که ترجیح می‌دهند با سبک مشورتی کسب و کار خود را هدایت کنند، از تک‌تک اعضای تیم درخواست می‌کنند قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، نظر خود را با مدیریت به اشتراک بگذارند. آن‌ها این کار را معمولا با جلسات هفتگی اجرایی می‌کنند. در این جلسات به جای آن که متکلم وحده باشند، ترجیح می‌‌دهند اعضای تیم صحبت کنند و نظراتشان را به اشتراک بگذارند. این کار حتی می‌تواند به سادگی ارسال ایمیل یا نظرسنجی انجام شود.

مدیریت مشورتی یکی از سبک های مدیریت ایده‌آل برای کسانی است که کسب و کاری تخصصی دارند و باید از نظر همه اعضای تیم و تجربیاتشان برای ارائه نتیجه نهایی، بهره بگیرند. همچنین این روش می‌تواند در مدیریت بحران هم بسیار موثر و کارآمد باشد. 

در سبک مدیریت آزادانه، اعضای تیم اجازه دارند که در هر پروژه، با تصمیمات شخصی خود و به صورت آزادانه عمل کنند؛ اما مدیر همیشه به عنوان نسخه پشتیبان در کنار تیم باقی خواهد ماند و نقش مشورتی خود را حفظ خواهد کرد. مدیریت آزادانه یکی از انواع سبک های مدیریت است که در آن کسی به ندرت دیگری را ملزم به انجام کاری خواهد کرد. تنها جایگاهی که در این سبک مورد پذیرش است، راهنمایی و مشورت خواهد بود و در نهایت، هر کارمند باید خود تصمیم بگیرد که پروژه شخصی خود را چطور پیش ببرد.

در این سبک مدیریت شبیه دستی یاریگر است که در مواقع لزوم به کمک تیم خواهد شتافت. در واقع در سبک مدیریت آزادانه، مدیر به تیم آزادی می‌دهد و حداقل درگیری را در پروژه‌ها دارد؛ مگر اینکه از او خواسته شود که در کار دخالت کند.

مدریت آزادانه

سبک مدیریت آزادانه

سازمانی را درنظر بگیرید که در آن ارائه نظر، مشورت و صحبت درباره ایده‌ها، نوعی ارزش محسوب می‌شود. در این سازمان، اعضای تیم‌ها تشویق می‌شوند تا به سادگی ایده‌های خود را درباره تصمیمات دیگران به اشتراک بگذارند و همه در جلسات هفتگی یا ماهانه، آزادانه حرف می‌زنند.

مدیر چنین سازمانی، از سبک مدیریت مشارکتی برای پیشبرد امور کسب و کار خود کمک گرفته است. مشارکت یکی از انواع سبک های مدیریت است که در آن شنیدن صحبت اعضای تیم و رای‌گیری به یک عادت برای تصمیم‌گیری تبدیل می‌شود. کارکنان در این محیط اجازه دارند تا در نحوه اجرای کارها و پروژه‌ها نظر بدهند و همین مسئله انگیزه آن‌ها را برای مشارکت افزایش می‌دهد.

تحول‌گرایی یکی دیگر از انواع سبک های مدیریت است که رهبران در آن بر نوآوری و توسعه ظرفیت‌های کارمندان و کارکنان تاکید دارند. مدیران تحول‌گرا به صورت روزانه اعضای تیم خود را به چالش می‌کشند و مهارت‌هایشان را آزمایش می‌کنند تا به رشدشان کمک کنند. اعضای تیم‌های تحت مدیریت مدیران تحول‌گرا، انگیزه زیادی برای رشد دارند، چون از طرف عاملی بیرونی برای توسعه مهارت‌های خود تقویت می‌شوند. آن‌ها سعی می‌کنند پروژه‌های جدید را استارت بزنند؛ حتی اگر بدانند که این پروژه‌ها خارج از توانایی آن‌ها است.

مدیرانی که این سبک مدیریت را برای پیشبرد کسب و کارشان انتخاب می‌کنند، رشد بلندمدت کارمندانشان اولویت‌ اصلی‌ آن‌ها است و می‌دانند که در چنین فضایی می‌توانند انتظار رشد کسب و کارشان را هم داشته باشند.

مربی‌گری، یکی از انواع سبک های مدیریت است که در آن مدیران به تیم خود به چشم تیم ورزشی نگاه می‌کنند. در این وضعیت، آن‌ها درست مانند مربیان ورزشی سعی در هدایت تیم به سمت پیروزی دارند. آن‌ها مانند مدیران تحول‌گرا به اعضای سازمان خود کمک می‌کنند تا مهارت‌هایشان را توسعه دهند و با حداکثر پتانسیل به اهداف سازمان دست پیدا کنند. این دسته از مدیران بیش از هرچیزی، به تصویر بزرگ نگاه می‌کنند و آنقدر محو اهداف بلندمدت می‌شوند که گاهی ممکن است اشتباهات کوتاه‌مدتی داشته باشند. البته این مسئله هیچ ایرادی ندارد و در سبک مدیریت مربی‌گری، اجتناب‌ناپذیر است.

زمانی که این مدیران به اعضای تیم خود اجازه می‌دهند اشتباه کنند و به آن‌ها اختیار کافی برای حل مشکلات می‌دهند، به مدیران موثر و بانفوذ تبدیل خواهند شد. این سبک از مدیریت بر یادگیری و حل مسئله تمرکز دارد. مدیران مربی رشد بلندمدت را بر اصلاح اشتباهات کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند و تلاش می‌کنند تا پایه مهارت‌های اعضای تیم را توسعه دهند.

بیشتر بخوانید: دوره MBA چه کمکی به مدیریت استارتاپ‌ها می‌کند؟

مدیریت مربی
مدیریت به سبک مربی

مدیرانی که از سبک تفویضی برای پیشبرد کسب و کارشان کمک می‌گیرند، بر تقسیم وظایف و سپردن مسئولیت‌ها به هر شخص متمرکز هستند. آن‌ها با شناسایی پتانسیل اعضای تیم، وظایف را نسبت به کارایی هر عضو به آن‌ها محول می‌کنند. سپس در انتهای کار و پس از پایان هر پروژه، درباره نتیجه اظهار نظر می‌کنند و به اعضای تیم، بازخورد می‌دهند.

عموم این دسته از مدیران، تلاش می‌کنند تا از بازخورد مثبت در کنار انتقاد سازنده استفاده کنند و به اعضای تیم نشان دهند که چطور می‌توان در آینده پیشرفت کرد.

الهام بخشی یکی از انواع سبک های مدیریت است که در آن مدیران منبع الهام سازمان خود هستند. آن‌ها اهداف خود را برای اعضای تیم توضیح دهند و به آن‌ها یادآوری می‌کنند که چرا مهم هستند و برای سازمان ارزش دارند.

این دسته از مدیران، برای کارمندان خود الهام بخش هستند و به همین دلیل به صورت خودکار به آن‌ها انگیزه خواهندداد. مدیران الهام بخش به اعضای تیم آزادی عمل می‌دهند تا کار و پروژه خود را تکمیل کنند، اما گاهی روند کار را بررسی می‌کنند. آن‌ها مانند پدران معنوی اعضای تیم، به صورت مداوم کارمندان را تشویق می‌کنند و به آن‌ها انرژی می‌دهند تا به هدف برسند.

بیشتر بخوانید: معرفی گرایش استراتژی مدیریت کسب و کار MBA

 

سخن آخر

در این مقاله شما را با انواع سبک های مدیریت آشنا کردیم و تلاش کردیم تا خصوصیات هر مدیر را با شما به اشتراک بگذاریم. به نظر شما بهترین سبک مدیریت چیست؟ کدام دسته از رهبران می‌توانند موفق‌تر باشند و کسب و کار خود را سریع‌تر به سمت رسیدن به اهداف راهنمایی کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.