تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نقش دوره DBA استراتژیک در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان

بسیاری از کسب و کارها وجود دارند که در یک مدت زمان کوتاه به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کنند و می‌توانند سهم عمده‌ای از بازار حوزه فعالیت مربوطه را به خود اختصاص دهند. در مقابل کسب و کارهایی نیز وجود دارند که با وجود برخورداری از توانایی‌ها و منابع بسیار خود در دستیابی به جایگاه مورد نظر خود ناکام بوده و در مواقعی با شکست مواجه می‌شوند. رسیدن به موفقیت یا شکست در یک کسب و کار رابطه مستقیم با مدیریت آن دارد. در واقع تفاوت در نوع مدیریت به خصوص مدیریت استراتژیک است که این شرایط را رقم می‌زند. شرکت در دوره DBA استراتژیک آموزشگاه حسابداری پکت، می‌تواند مدیران و صاحبان کسب و کار را در یادگیری اصولی مفاهیم مدیریت استراتژیک یاری کند.

 

DBA استراتژیک چیست؟

به مجموعه‌ای از تصمیم‌ها و اقدامات مدیریتی که می‌تواند بر عملکرد بلند مدت کسب و کار اثر گذاشته و خط مشی آن را مشخص کند، DBA استراتژیک گفته می‌شود؛ بررسی دقیق محیط، برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی، اجرای استراتژی و در پایان ارزیابی و کنترل آن از مهم‌ترین اجزای مدیریت استراتژیک است که در دوره DBA استراتژیک می‌توان مفاهیم آن را آموخت. امروزه کسب و کارها به دلیل وجود تغییرات زیاد ناچار به تغییر راهبردها و بکار گرفتن استراتژی‌های جدید هستند تا بتوانند راهبردهای جدید را به چالش کشانده و وضعیت را تحلیل و بررسی نمایند.

 

هدف دوره DBA استراتژیک چیست؟

دوره DBA استراتژیک که یکی از دوره‌های مدیریت عالی کسب و کار است، با هدف تربیت مدیران کارآمد طراحی شده است. مدیران در این دوره می‌توانند با نحوه بکارگیری تحقیقات و پژوهش‌های حوزه مدیریت کسب و کار به صورت کاربردی و اصولی آشنا شوند. در واقع در دوره DBA استراتژیک تلاش می‌شود که دستیابی به یک رقابت استراتژیک پایدار از طریق طراحی و اجرای استراتژی مناسب امکان‌پذیر شود. در واقع مدیریت استراتژیک از طریق ارزیابی فرصت‌ها و مشکلات یک کسب و کار می‌تواند به رشد و پیشرفت آن کمک کند.

بیشتر بخوانید: معرفی گرایش استراتژی مدیریت کسب و کار MBA

هدف دوره DBA استراتژیک

اصول دوره DBA استراتژیک چیست؟

در محیط‌های پیچیده و رقابتی مدل‌ها و چارچوب‌های متعددی وجود دارد که به تصمیم‌گیری استراتژیک کمک می‌کند. اکثر این مدل‌ها به منظور نظارت بر اجرا و اطلاع‌رسانی به دور بعدی، شامل یک حلقه بازخورد هستند. استراتژی دارای سه اصل اساسی که شامل موارد زیر می‌شود:

 

آشنایی با انواع استراتژی در مدیریت استراتژیک

موضوعی که در دوره DBA استراتژیک و حتی دوره MBA استراتژیک مورد تأکید قرار می‌گیرد این است که استراتژی یک راهکار خلاقانه در مدیریت کسب و کار است اما این امکان وجود دارد که آن را بر اساس نوع کاربردی که در کسب و کارهای مختلف دارد د دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

 

سرفصل‌های دوره DBA استراتژیک چیست؟

به طور کلی در دوره DBA استراتژیک مدیران و صاحبان کسب و کارها می‌توانند موضوعات زیر در حوزه مدیریت کسب و کار را به صورت علمی و عملی بیاموزند:

دوره DBA استراتژیک

مدیریت استراتژیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین مباحث در دوره DBA استراتژیک آشنایی با مدیریت استراتژیک و فرایند آن است. برنامه‌ریزی، نظارت، تجریه و تحلیل و ارزیابی مستمر همه موارد مورد نیاز برای دستیابی یک کسب و کار به اهداف تعیین شده را مدیریت استراتژیک می‌‌گویند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سبک های مدیریت

 

فرآیند مدیریت استراتژیک

در دوره DBA استراتژیک تأکید می‌شود که مدیریت استراتژیک تنها به دنبال کردن یک سری قوانین و رویکردهای فلسفی در کسب و کار محدود نمی‌شود بلکه مدیران باید از تفکر استراتژیک سازمانی برخوردار باشند و توانایی پیاده‌سازی آن را نیز داشته باشند. لازمه پیاده‌سازی تفکر استراتژیک این است که همه افراد درگیر در کسب و کار استراتژی را درک کرده باشند. فرایند مدیریت استراتژیک 5 مرحله دارد که در ادامه با این مارحل آشنا می‌شویم.

هدف‌گذاری

در دوره DBA استراتژیک تأکید می‌شود که منظور از هدف‌گذاری تعیین چشم‌انداز کسب و کار است که در 3 مرحله انجام می‌شود:

مدیران باید در طول این فرایند دقیق و واقع‌بینانه بودن اهداف و همچنین هم‌خوانی آن با ارزش‌ها و چشم‌اندازهای سازمان را مورد بررسی قرار دهند.

تجزیه و تحلیل

یکی از مراحل کلیدی مدیریت استراتژیک که در دوره DBA استراتژیک نیز اهمیت زیادی دارد، تجزیه و تحلیل است. اطلاعات بدست آمده در این مرحله می‌تواند قدم‌های بعدی در کسب و کار را مشخص کند. در این مرحله مدیران باید اطلاعاتی را که به دستیابی آن‌ها به اهداف تعیین شده کمک می‌کند، جمع‌آوری نمایند. در این مرحله باید تمرکز بر درک نیازهای کسب و کار و شناسایی ابتکاراتی که به رشد کمک می‌کند در دستور کار قرار بگیرد و هر گونه مشکل داخلی با خارجی اثرگذار بر اهداف و خواسته‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

تدوین استراتژی

به منظور تدوین استراتژی برای کسب و کار باید اطلاعات بدست آمده از مرحله تجزیه و تحلیل مرور شده و بر اساس آن‌ها تعیین شود که منابع کسب و کار برای دستیابی به اهداف تعیین شده چیست. در این مرحله حوزه‌هایی از فعالیت که نیاز به استفاده از منابع بیرونی دارند نیز باید مشخص شوند؛ مشکلات پیش روی کسب و کار نیز باید بر اساس اهمیت مرتب شده و در نهایت استراتژی تدوین شود.

اجرای استراتژی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در دوره‌ DBA استراتژیک به عنوان اصلی‌ترین عامل موفقیت کسب و کار در نظر گرفته می‌شود (اصول و تکنیک‌ها‌ی موفقیت در کسب و کار)، اجرای استراتژی به صورت دقیق و موفقیت‌آمیز است. همه افرادی که به نوعی در کسب و کار درگیر هستند باید نسبت به وظایف و مسئولیت‌های خود و اهمیت این مسئولیت‌ها در دستیابی به موفقیت آگاهی کامل داشته باشند. در صورتی که همه منابع لازم در این مرحله فراهم بود و کارکنان از آمادگی کامل برخوردار بودند، استراتژی باید اجرا شود.

نقش دوره DBA استراتژیک در تصمیم‌های سازمان

ارزیابی و کنترل

تعیین پارامترهایی که باید مورد سنجش قرار بگیرد باعث می‌شود که ارزیابی موفق در محیط کسب و کار صورت بگیرد. در واقع این پارامترها باید به نوعی تعیین شوند که بتوانند میزان دستیابی به اهدافی که در یک مرحله انتخاب شده است را مشخص کند. در واقع باید میزان پیشرفت خود را با مقایسه نتایج بدست آمده و برنامه‌های در نظر گرفته شده مشخص کنید.

در دوره DBA استراتژیک رصد مشکلات داخلی و خارجی کسب و کا این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید در محیط کسب و کار در مقابل هر تغییر قابل توجهی پاسخ مناسب ارائه دهید. در صورتی که در هر مرحله به این درک رسیدید که استراتژی در حال اجرا کسب و کار را در مسیر دستیابی به اهداف هدایت نمی‌کند، باید فرایند را از ابتدا آغاز کنید. موضوعات داخلی و خارجی کسب و کار همواره در حال تغییر هستند به همین دلیل اطلاعات بدست آمده در این مرحله را باید به منظور تدوین استراتژی‌ها در آینده نگه دارید.

بیشتر بخوانید: دوره MBA چه کمکی به مدیریت استارتاپ‌ها می‌کند؟

 

سخن آخر

امروزه که شاهد حرکت کسب و کارها از حالت سنتی به مدرن هستیم، مدیریت آن‌ها به صورت سنتی نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت باشد و به همین دلیل باید از شیوه‌های نوین مدیریت برای دستیابی به موفقیت استفاده شود. با شرکت در دوره‌های مدیریت کسب و کار مانند دوره DBA استراتژیک مدیران و صاحبان کسب و کار می‌توانند با روش‌های نوین مدیریت آشنا شده و با تعیین استراتژی‌های لازم کسب و کار را در مسیر موفقیت هدایت کنند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.