تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

آشنایی با استانداردهای حسابداری ابزار مالی

علم اقتصاد و مسائل اقتصادی یکی از مدام در حال تغییر و تحول و به‌روز شدن هستند که با توجه به رابطه نزدیکی که بین این علم و حسابداری وجود دارد، حسابداری نیز با تغییر و تحولات جدی روبرو شده است. حسابداری یکی از مشاغل مهمی است که از قواعد و شیوه‌هایی برای مواجهه با این تحولات برخوردار است که به آن‌ها استانداردهای حسابداری ابزار مالی گفته می‌شود. این استانداردها دارای اصول و رویه‌هایی هستند که در ادامه این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری با اهمیت آن‌ها آشنا شده و اصول مهم آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استانداردهای حسابداری ابزار مالی

استانداردهای حسابداری ابزار مالی

آشنایی با استانداردهای حسابداری ابزار مالی

به قوانین و مقرراتی که برای مشاغل حسابداری تدوین شده است استانداردهای حسابداری ابزار مالی گفته می‌شود. در واقع این استانداردها مجموعه‌ای از اصول و رویه‌ها هستند که فعالان حوزه حسابداری باید مطابق با آن‌ها عمل کنند. به نوعی می‌توان گفت که این استانداردها، برای حسابداران یک قلمرو فعالیت معین مشخص می‌کنند و با ارائه یک سری اصول و شیوه‌های مشترک در حل کردن مسائل جدید در دنیای حسابداری کمک می‌کنند.

این استانداردها کلیه جنبه‌های مالی یک واحد یا مجموعه تجاری را بررسی کرده و در نهایت راه حل‌هایی را ارائه می‌کنند که از کیفیت و بازده بالا برای حل مشکلات برخوردار است. استفاده از اصول و استانداردهای حسابداری ابزار مالی به منظور یکپارچه کردن گزارش‌های مالی ضرورت دارد و تنها گزارش‌های که از این استانداردها تبعیت کرده باشند مورد قبول واقع می‌شوند. بنابراین کلیه حسابداران باید این اصول را بدانند و رعایت آن را در دستور کار قرار دهند.

 

اهداف استانداردهای حسابداری ابزار مالی

استانداردها برای یکپارچه کردن کار حسابداری به وجود آمده‌اند. مثلا مهم‌ترین استانداردهای ملی و بین المللی مدیریت ریسک برای به وجود آوردن دستورالعملی یکسان و یکنواخت برای مقابله با ریسک‌های درونی و خارجی سازمان و کاهش اثر منفی آن‌ها ایجاد شده‌اند.

مهم‌ترین استانداردهای حسابداری ابزار مالی

مهم‌ترین استانداردهای حسابداری ابزار مالی

مهم‌ترین استانداردهای حسابداری ابزار مالی

حسابدار، باید در کنار دوره‌های آموزش حسابداری، به سراغ مطالب تازه و مباحث جدید حسابداری هم برود. مهم است که بتوانید همیشه با اصول و استانداردهای روز دنیا و ابزارهای مالی تازه، کار کنید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین استانداردهای مالی را بیان کرده‌ایم.

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 7

یکی از استانداردهای حسابداری ابزار مالی است که که با عنوان IFRS7 شناخته می‌شود که در سال 2005 تصویب و در سال 2007 به اجرا درآمد. این استاندارد در این سال جایگزین استاندارد قبلی یعنی IFRS30 شده است که در مورد ابزارهای ملی و افشای اطلاعات توسط شرکت‌های تجاری بحث می‌کند. هدف از این استاندارد این است که واحدهای تجاری را ملزم به افشای اطلاعات صورت‌های نالی خود کنند تا استفاده کنندگان بتوانند ماهیت و میزان ریسک‌های ناشی از ابزارهای مالی و اهمیت ابزارهای مالی برای وضعیت و عملکرد مالی واحد تجاری را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 13

یکی دیگر از استانداردهای حسابداری ارزش مالی است که با عنوان اندازه‌گیری ارزش منصفانه در سال 2011 منتشر شد و در سال 2013 به اجرا درآمد. این استاندارد اصولی در مورد چگونگی اندازه‌گیری ارزش منصفانه و همچنین الزامات موارد افشا را ارائه می‌دهد اما مشخص نمی‌کند که اندازه‌گیری ارزش منصفانه چه زمانی باید انجام شود. بکارگیری این استاندارد نشان داد که که اطلاعاتی که توسط شرکت‌های اجرا کننده این استاندارد ارائه می‌شود برای سرمایه‌گذاران مفید است. همچنین بر اساس بررسی انجام شده مشخص شد که هیج هزینه غیر منتظره‌ای به دنبال اجرای این استاندارد در شرکت‌های تجاری به وجود نیامده است.

 

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 15

هدف این استاندارد این است که اصولی را تعیین کند تا واحد تجاری برای گزارش اطلاعات مفید به استفاده کنندگان صورت‌های مالی درباره ماهیت، مبلغ، زمان‌بندی و عدم اطمینان درآمد عملیاتی و جریان‌های نقدی حاصل از قرارداد باید آن‌ها را بکار گیرد. در واقع این استاندارد در مورد اصول درآمد عملیاتی حاصل از قرارداد با مشتریان مطالبی را بیان کرده است.

 

استاندارد حسابداری شماره 25

یکی دیگر از استانداردهای حسابداری ابزار مالی است که هدف آن تجویز مبانی گزارشگری اطلاعات مالی است که بر حسب قسمت‌های مختلف یک واحد تجاری انجام می‌شود. این اطلاعات انواع مختلف محصولات و خدمات ارائه شده و همچنین مناطق جغرافیایی مختلف عملیات واحد تجاری را شامل می‌شود و به استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی کم می‌کند که بتوانند درک بهتری از عملکرد واحد تجاری در گذشته داشته باشند، بتوانند ارزیابی بهتری از مخاطرات و بازده‌های واحد تجاری انجام دهند و به طور کلی قضاوت‌های آگاهانه‌تری در مورد کل واحد تجاری داشته باشند.

 

استاندارد بین المللی حسابداری شماره 27

این استاندارد در مورد طرح‌های مزایای بازنشستگی تدوین شده است که بکارگیری از آن در این طرح‌ها الزامی است. بر اساس این استاندارد کلیه صندوق‌هایی که متولی اجرای طرح‌های بازنشستگی هستند (تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و غیره) جزو مشمولان این استاندارد محسوب می‌شوند. این استاندارد در مورد سایر طرح‌ها مانند بیمه بیکاری و خدمات درمانی که برخی از سازمان‌ها و صندوق‌ها در کنار طرح‌های بازنشستگی ارائه می‌کنند کاربرد نداشته و شامل آن‌ها نمی‌شود.

 

استاندارد بین المللی حسابداری شماره 32

یکی دیگر از استانداردهای حسابداری ابزار مالی است که در مورد کاهش ارزش دارایی‌ها اصولی را بیان کرده است. این استاندارد با این هدف تدوین شده است که رویه‌هایی را تجویز کند که واحد تجاری بتواند با بکارگیری آن‌ها اطمینان حاصل کند که دارایی‌ها بیش از مبلغ بازیافتنی منعکس نمی‌شوند. یک دارایی زمانی با کاهش ارزش روبرو می‌شود که مبلغ بازیافتنی ناشی از فروش یا استفاده از آن دارایی، از مبلغ دفتری آن کمتر باشد. بر اساس اصول این استاندارد واحد تجاری موظف است که زیان کاهش ارزش را شناسایی کند. در این استاندارد الزاماتی برای برگشت زیان کاهش ارزش و افشا نیز تعیین شده است.

 

استاندارد بین المللی حسابداری شماره 39

هدف اصلی این استاندارد بین‌المللی حسابداری، تعیین اصول ارائه و تهیه صورت‌های مالی در مواقعی است که یک یا چند واحد تجاری توسط یک واحد تجاری دیگر کنترل می‌شوند. برای دستیابی به این هدف واحد تجاری اصلی و کنترل کننده که بر سایر واحدهای تجاری مسلط است ملزم به ارائه صورت‌های مالی تلفیقی است. این استاندارد حسابداری، اصل کنترل را تعریق کرده و آن‌ را بر مبنای تلفیق قرار می‌دهد. همچنین در این استاندار از استانداردهای حسابداری ابزار مالی نحوه بکارگیری اصل کنترل به منظور تشخیص کنترل سرمایه‌گذار بر سرمایه‌پذیر مشخص شده و بر الزام تلفیق سرمایه‌پذیر تأکید شده است.

این استاندارد بین‌المللی الزامات حسابداری تهیه صورت‌های مالی تلفیقی را تعیین و بر همین اساس واحد تجاری سرمایه‌گذاری را تعریف می‌کند. استاندارد حسابداری شماره 39 الزامات حسابداری ترکیب‌های تجاری و تأثیری که آن‌ها بر تلفیق دارند را در بر نمی‌گیرد.

 

سخن آخر

حسابداری یکی از مشاغلی است که با علم اقتصاد در هم تنیده شده و از این رو بسیاری از تغییر و تحولاتی که بر اقتصاد اثر می‌گذارند، بر روی حسابداری نیز اثر دارند. از همین رو اصول و قواعدی تحت عنوان استانداردهای حسابداری ابزار مالی به صورت بین‌المللی تدوین شده است که حسابداران و شرکت‌های تجاری ملزم به اجرای آن هستند. این الزامات به حسابداران کمک می‌کند تا بتوانند در مقابل این تغییر و تحولات عکس‌العمل مناسب از خود نشان دهند. این استانداردها به این منظور تدوین شده است که حسابداران در سراسر دنیا از رویه‌های مشخصی استفاده کنند.

در دوره حسابداری مالی پکت، فرصت یاد گرفتن بسیاری از استانداردها و متدهای روز را برای رسیدگی به امور مالی شرکت را دارید. حسابداری می‌تواند در بازار کار امروزی موفق باشد، که خود را با روش‌های نوین، به‌روز کند. آموزشگاه حسابداری پکت، به شما کمک می‌کند تا قدم به قدم در دانش حسابداری پیش بروید و رشد کنید. برای اینکه بتوانید فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری را به دست بیاورید، روی آموزش‌های تئوری و عملی پکت، حساب کنید. 



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
سیاوش توزنده جانی
سپاس فراوان
0 0
1402/12/13, 21:18
پشتیبان سایت
موفق باشید.
1403/01/19, 09:02
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.