تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

ماده 53 قانون مالیات های مستقیم (اصلاحیه 94)

ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم از جمله مفاد قانونی است که تمامی مدیران مالی باید آن را به‌خوبی بدانند تا دچار مشکلات مرتبط در این زمینه نشوند. این ماده قانون مربوط به مالیات املاک است. اما چه چیزهایی در محاسبه این نوع از مالیات، دخیل است؟ فرمول محاسبه آن چیست؟ در ادامه این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، شما را با این ماده قانون آشنا خواهیم کرد.

 

تعریف ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم به‌صورت ساده

بر اساس ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد مشمولان مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شوند، شامل کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی بعد از کسر 25 درصد بابت هزینه‌ها و استهلاک و تعهدات مالت در مقابل مورد اجاره است. زمانی که موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیاتی وی شامل مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره خواهد بود. این قانون برای خانه‌های سازمانی متعلق به اشخاص حقوقی در صورتی که مالیات آن‌ها بر اساس دفاتر قانونی تشخیص شود، صادق نخواهد بود.

بر اساس ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم، 25 درصد کل مبلغ برای هزینه استهلاک کسر خواهد شد. به این ترتیب موجر می‌تواند این مقدار هزینه را کنار بگذارد تا در آینده بتواند از منبع آن، هزینه‌های استهلاک و تعمیرات را پرداخت کند. البته این در شرایطی است که موجر مالک باشد. همچنین اشخاص حقیقی از این قاعده مستثنی هستند. پس فقط اشخاص حقوقی می‌توانند از این قانون استفاده کنند. هر سال جدول استعلام تغییر پیدا می‌کند و مشمولان مالیاتی باید بر اساس این جدول عمل کنند.

ماده 53 قانون مالیات های مستقیم درباره چه چیزی صحبت می‌کند؟

ماده 53 قانون مالیات های مستقیم درباره چه چیزی صحبت می‌کند؟

تفسیر دقیق ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم

در بخش قبلی به‌صورت ساده و عامیانه ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم را شرح دادیم. حال نوبت به این می‌رسد که کمی این قانون را بهتر تفسیر کنیم. درآمد مشمولین مالیات در خصوص اجاره دست اول مالک مورد وقف یا حبس بر اساس این ماده قانون محاسبه خواهد شد. در رهن تصرف، فردی که ملک را رهن داده است، بر اساس مقررات این فصل مشمول مالیات می‌شود. وقتی که موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات شامل ما‌به‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی ملک مورد اجاره خواهد بود.

همان طور که گفتیم، خانه‌های سازمانی که به اشخاص حقوقی تعلق دارند، معاف از مالیات ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود. بر اساس این ماده قانون، 25 درصد مبلغ دریافتی اجاره را فرد می‌تواند بابت هزینه استهلاک کنار بگذارد. پس 25 درصد مبلغ اجاره دریافتی سالیانه از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

 

فرمول محاسبه مالیات اجاره املاک

شاید محاسبه مالیات در ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم کمی دشوار به نظر برسد اما با شرکت در کلاس‌های آموزش حسابداری پکت، می‌توانید به راحتی انواع مالیات را محاسبه کنید. به همین خاطر یک فرمول ساده به شما در این بخش ارائه می‌دهیم تا ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم را بهتر درک کنید.

درآمد مشمول مالیات اجاره املاک = کل مبلغ اجاره* 75% مالیات اجاره اشخاص حقیقی

حال که درآمد مشمول مالیات اجاره املاک به دست آمد، بر اساس آخرین نرخ مالیات بر مشاغل و درآمد با فرد برخورد می‌شود. به این ترتیب:

مالیات اجاره املاک = درآمد مشمول مالیات اجاره* 25% 

 

بیشتر بخوانید: مالیات بر نقل و انتقال املاک

 

اصلاحیه 94 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم

بر اساس اصلاحیه 94 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم یک سری تبصره رد خصوص این ماده قانون وجود دارد که در ادامه این تبصره‌ها را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم:

قبل از نقل و انتقلات املاک، باید مالیات آن توسط مالک قبلی، تسویه شود

قبل از نقل و انتقلات املاک، باید مالیات آن توسط مالک قبلی، تسویه شود

 

جمع بندی

با کلیه نکات ماده 53 قانون مالیات های مستقیم آشنا شدید. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل در خصوص محاسبه مالیات بر اساس ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، بهتر است از مشاوران مالیاتی کمک بگیرید. مشاور مالی و مشاور مالیاتی به شما کمک می‌کند تا با کمترین خطا و دردسر، کار مالیاتی خود را طبق آخرین قوانین انجام بدهید.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
الهه امانی
سلام ، دارای آپارتمان ۹۸ متر مربع هستم که سند مسکونی دارد ، به شرکت پخش مواد بهداشتی اجاره داده ام و تنها منبع در آمد من ، همین اجاره است ، می گویند چون به شرکتی که ثبت شده اجاره داده ام باید مالیات بدهم ، آیا واقعیت دارد ؟ اگر واقعیت دارد ، چقدر باید مالیات بدهم ؟
0 0
1402/12/07, 16:54
الهه امانی
سلام ، دارای آپارتمان ۹۸ متر مربع هستم که سند مسکونی دارد ، به شرکت پخش مواد بهداشتی اجاره داده ام و تنها منبع در آمد من ، همین اجاره است ، می گویند چون به شرکتی که ثبت شده اجاره داده ام باید مالیات بدهم ، آیا واقعیت دارد ؟ اگر واقعیت دارد ، چقدر باید مالیات بدهم ؟
0 0
1402/12/07, 16:52
مصطفی کاویانی چراتی
سلام خدا قوت
آیا همزمان میشود از 150 متر تهران و 200 متر شهرستان طبق تبصره 11 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده کرد
0 0
1402/10/01, 18:36
مصطفی
بله میتوان از معافیتهای مذکور استفاده نمود.
1402/11/19, 14:20
احمدی
با سلام در صورت امکان نحوه تکمیل فرم اظهارنامه املاک را مطابق بندها و جداول آن توضیح دهید. ممنون
0 0
1402/04/14, 16:30
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.