تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی کیست؟

مشاغل مرتبط با مسائل مالی و مالیاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار گسترده و متنوع هستند. هر شرکت و سازمانی به افراد مختلفی برای مدیریت درآمد و سرمایه خود نیاز خواهد داشت. افرادی که زمینه مالی و مالیاتی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، باید خودشان را برای داشتن بازار کاری گسترده و متنوع آماده کنند. هر کدام از زمینه‌های شغلی نیاز به تخصص خاصی دارد و به این ترتیب افراد در حوزه‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند. یکی از مشاغل مهم در زمینه مالی و مالیاتی، مشاوره مالیاتی یا همان وکیل مالیاتی است. این شغل یکی از مشاغل پولساز و پرطرفدار در بحث مالی شرکت‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با این بخش شغلی مالیاتی آشنا کنیم.

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی کیست؟

مالیات یکی از بخش‌های مهم هزینه‌ها یک شرکت به حساب می‌آید. مالیات مفاد و قوانین بسیار پیچیده‌ای دارد که اگر مدیریت یک سازمان آن‌ها را مطالعه کند، قطعاً دقیقاً متوجه منظور قوانین نمی‌شود. به همین خاطر برخی افراد که در زمینه مالی و حسابداری خبره هستند، به‌صورت تخصصی در زمینه مالیات و امور مالیاتی اطلاعات به دست می‌آورند تا به‌عنوان یک وکیل یا مشاوره مالیاتی مشغول به کار شوند.

یک مشاوره مالیاتی به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا در وهله اول مطابق با قوانین مالیاتی کشور عمل کنند تا دچار زیان و جریمه‌ها متعدد نشوند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند دیون خود را به درستی پرداخت کنند. یک وکیل مالیاتی بر تمامی مفاد و قوانین مالیاتی تسلط کافی دارد. پس می‌تواند به مدیریت هزینه‌ها و تنظیم اظهارنامه مالیاتی به‌صورت کاملاً قانونی طوری کمک کند تا شرکت‌ها مالیات کمتری پرداخت کنند. در بیشتر مواقع، عدم آگاهی شرکت‌ها و سازمان‌ها از مفاد و قوانین مالیاتی موجب می‌شود تا هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند. یک وکیل مالیاتی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا حداقل مالیات را داشته باشند.

 

وظایف مشاور مالیاتی

هر مشاور مالیاتی یک سری مسئولیت و وظایف دارد. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین وظایف یک مشاور مالیاتی آشنا خواهیم کرد.

وکیل مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها، مشاوره مالیاتی می‌دهد

وکیل مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها، مشاوره مالیاتی می‌دهد

فرصت های شغلی برای مشاوره و وکالت مالیاتی

مشاوره و وکالت مالیاتی کاری سخت و دشوار است و نیاز به تخصص، تجربه و مهارت کافی دارد. به همین خاطر حتماً پیش از آنکه بخواهید در این زمینه مشغول به کار شوید، دلتان می‌خواهد بدانید که چه فرصت‌های شغلی برای مشاوره مالیاتی وجود خواهد داشت؟ خب در حقیقت تمامی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی که گردش مالی دارند، نیاز به مشاوره یا وکیل مالیاتی خواهند داشت. البته که کسب‌و‌کارهای کوچک از مشاوران جوان و تازه‌کار استفاده می‌کنند تا هزینه کمتری بابت مشاوره بپردازند. هرچه سازمان و شرکت بزرگ‌تر باشد، نیاز به مشاوران بیشتر و باسابقه‌تری خواهد داشت.

استخدام یک مشاور یا وکیل مالیاتی محدود به یک سازمان یا موسسه خاص نیست. یک موسسه یا سازمان دولتی، خصوصی، نیمه‌خصوصی، غیرانتفاعی و... همگی نیاز به مشاوران مالیاتی خواهند داشت. البته در نظر داشته باشید که برخی شرکت‌ها فقط از حسابداران خبره به جای مشاوران مالیاتی کمک می‌گیرند؛ اما اگر در این زمینه اطلاعات بسیار دقیق و کاملی داشته باشید، حتی به‌صورت پروژه‌ای و ساعتی از مشاوره شما استفاده خواهند کرد. پس هر شرکت و سازمان یا مجموعه‌ای که گردش مالی داشته باشد، به خدمات مشاور مالیاتی نیاز پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید با توجه به اینکه وکیل مالیاتی دارای مدرک حقوق است، می‌تواند در زمینه مشکلات حقوقی شرکت نیز مشاوره داشته باشد. به این ترتیب می‌توان گفت که درآمد و فرصت شغلی وکیل مالیاتی تا حدودی از مشاور مالیاتی بهتر خواهد بود.

 

ویژگی های بهترین مشاور مالیاتی

اگر می‌خواهید تبدیل به یک مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی خبره با سطح درآمد بالا شوید، حتماً باید بدانید که ویژگی‌های بهترین مشاور چه ویژگی‌هایی است و همان ویژگی‌ها را در خود تقویت کنید. یک مشاور مالیاتی باید مهارت‌های بالایی در برقراری ارتباط با سایر افکار داشته باشد. او باید تفکر انتقادی و تفکر حل مسئله را در خود تقویت کند. یک وکیل مالیاتی با افراد مختلف و عموم مردم در ارتباط است. به همین خاطر باید روابط عمومی عالی داشته باشد. همچنین باید یک گوینده و نویسنده عالی باشد تا بتواند از طریق کلام یا نوشتار با دیگران ارتباط برقرار کند. مشاوران مالیاتی کسانی هستند که می‌توانند اطلاعات قانونی و حقوقی بسیار پیچیده را رمزگشایی کنند.

تمامی اطلاعات و آمار، اعداد و ارقام هستند. پس یک وکیل مالیاتی باید بتواند با اعداد و ارقام به‌خوبی کار کند. برای داشتن عملکرد عالی در کار با اعداد، فرد باید بسیار منظم و دقیق باشد و جزئیات را به دقت در نظر بگیرد. مهارت در کنکاش و تحقیق حقوقی و درک مفاهیم سنگین قوانین مدنی انواع آیین‌نامه، مقررات صنفی، قوانین دولتی و نظام‌نامه‌ها نیاز به هوش و دقت بالا دارند. یک وکیل مالیاتی باید اهل منطق باشد و بتواند از منطق در ایجاد استراتژی‌های مختلف استفاده کند.

یک مشاور مالیاتی باید خودش را به روز نگه دارد و بتواند با نرم‌افزارهای حسابداری مختلف و تکنولوژی کار کند. در حال حاضر انواع نرم‌افزارهای حسابداری به بازار عرضه شده‌اند و یک مشاور خبره باید حداقل اطلاعات را از کار با هر کدام در دست داشته باشد. همچنین باید بتواند از اینترنت، کامپیوتر، پیام‌رسان‌، ایمل و... به‌خوبی استفاده کند. برای اینکه یک فرد به یک وکیل مالیاتی موفق تبدیل شود، به حداقل مدرک لیسانس حسابداری، اقتصاد، امور مالی و مشابه آن نیاز خواهد داشت. همچنین معمولاً یک مشاور خبره دارای سابقه طولانی در زمینه حسابداری خواهد بود.

با این حساب، نمی‌توانید تنها به یادگیری و آموزش حسابداری مقدماتی و عمومی بسنده کنید. شما نیاز دارید تا در حوزه‌های مختلف مالی و مالیاتی، خبره شوید و رشد کنید. برای مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی شدن، باید به تمامی قوانین آگاهی کامل داشته باشید و نگرشتان به موضوعات مختلف مالی، مانند یک وکیل خبره و باتجربه باشد. در کنار همه اینها، داشتن تجربه واقعی و سابقه کاری هم می‌تواند به گرفتن فرصت‌های شغلی بهتر، کمک کند.

با شرکت در دوره مشاور مالیاتی پکت می‌توانید به یک مشاور و وکیل مالیاتی خبره، تبدیل شوید

با شرکت در دوره مشاور مالیاتی پکت می‌توانید به یک مشاور و وکیل مالیاتی خبره، تبدیل شوید

چگونه می‌توان وکیل مالیاتی شد؟

وکیل مالیاتی تا حدودی با مشاوره مالیاتی تفاوتی دارد. وکیل مالیاتی کسی است که علاوه بر دانشکده حسابداری، در دانشکده حقوق نیز تحصیل کرده و مدرک حقوق و حسابداری را در کنار هم دارد. وکیل مالیاتی از مشاوره مالیاتی تسلط بیشتری بر قوانین دارد و می‌تواند علاوه بر پست مشاوره، در زمینه حقوقی شرکت نیز مشغول به کار شود. در اصل وظایف مشاور و وکیل مالیاتی یکسان خواهد بود با این تفاوت که وکیل مالیاتی درآمد بیشتری معمولاً به دست می‌آورد و می‌تواند در زمینه امور حقوقی شرکت نیز دخالت داشته باشد. برای تبدیل شدن به یک وکیل مالیاتی یا اول باید چهار سال در دانشکده حقوق تحصیل کنید و سپس مدرک حسابداری به دست بیاورید یا اینکه اول در دانشکده حسابداری مدرک بگیرید و سپس به دانشگاه حقوق بروید. البته داشتن مدرک حقوق و حسابداری تنها نیاز وکیل مالیاتی نیست. بلکه باید چند سال در زمینه مالی تجربه کاری داشته باشید تا بتوانید به یک وکیل یا مشاور مالیاتی تبدیل شوید.

خب متوجه شدیم که مشاوره مالیاتی مسئول رسیدگی و حل مسائل و مشکلات مختلف مالیاتی مشتریان است. مشاورانی مالیاتی در وهله اول باید مطمئن شوند که مشتریان از قوانین و مقررات مالیاتی مصوب از جانب سازمان مالیات کشور پیروی می‌کنند. همچنین باید به کسب‌و‌کارها کمک کنند تا بتوانند دیون مالیاتی خود را پرداخت کنند. مشاور مالیاتی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با روش‌های قانونی مالیات خود را کاهش دهند. یک وکیل مالیاتی نیاز به تخصص و سابقه طولانی در امور مالیاتی و حسابداری خواهد داشت. برای تبدیل شدن به یک وکیل مالیاتی باید ابتدا در زمینه مالی و حسابداری تحصیل و کسب تجربه کنید و به‌تدریج مباحث مالیاتی را به‌صورت تخصصی بررسی نمایید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.