تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

در هر شغل و کسب‌و‌کاری که حضور داشته باشید، باید بر اساس درآمد خود، مالیات پرداخت کنید. مالیات یک قانون است که همه باید به آن پایبند باشند. هر شرکتی بر اساس درآمد خالص خود، باید مبلغی را به‌عنوان مالیات بپردازد. اداره مالیات کشور، بر اساس برخی اسناد و مدارک، میزان سود، درآمد و مالیات کسب‌و‌کارها را مشخص می‌کند. این اسناد و مدارک در قالب اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی کشور ارائه می‌شوند. در صورتی که اظهارنامه به درستی تنظیم نشده باشد، کسب‌و‌کار دچار مشکلات متعدد خواهد شد. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم به شما نشان دهیم اظهارنامه مالیاتی چیست و چطور باید تنظیم شود.

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، هر شرکت، موسسه یا کسب‌و‌کاری باید تمامی مدارک مالی خود را به اداره مالیات کشور ارائه دهد. حال سؤال اینجاست که اظهارنامه مالیاتی چیست؟ اظهارنامه مالیاتی در اصل یک دفترچه است که کارنامه مالی شخص حقیقی یا حقوقی مشمول به پرداخت مالیات به حساب می‌آید. در اظهارنامه مالیاتی، رویدادهای مالی به ترتیب زمان وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی درج می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: حسابداری مالیاتی چیست؟

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی حقیقی و حقوقی

در گذشته، هر کسب‌و‌کار حقیقی یا حقوقی باید دفترچه اظهارنامه مالیاتی خود را به‌صورت دستی می‌نوشت و به اداره مالیاتی ارائه می‌کرد. حال باید بدانید که سیستم جدید ارائه اظهارنامه مالیاتی چیست و چطور کار می‌کند. در حال حاضر تمامی افراد می‌توانند به جای نسخه چاپی، از سیستم اینترنتی سایت TAX.GOV.IR استفاده کنند. با ورود به این سایت، می‌توانید اظهارنامه مالیاتی خود را به‌صورت کامل تکمیل کرده و ارائه دهید. در همان ابتدا از شما سؤال پرسیده می‌شود که شخص حقوقی یا حقیقی هستید. به نظرتان تفاوت این دو نوع اظهارنامه مالیاتی چیست؟ در ادامه شما را با تنظیم اظهارنامه مالیاتی حقیقی و حقوقی در سایت مالیاتی کشور آشنا خواهیم کرد.

برخی مراحل در هر دو یکسان هستند و تفاوت‌های جزئی بین آن‌ها وجود دارد. اول از طرفین حقوقی و حقیقی هر دو باید به سایت مالیاتی کشور مراجعه کنند. سپس باید پیش ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی را انجام دهند. پیش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی چیست؟ در این مرحله باید کد اقتصادی داشته باشید و اطلاعات تماس را همراه با کد پستی 10 رقمی بارگزاری کنید. در مرحله دوم اعتبارسنجی انجام می‌شود. بعد تأیید اطلاعات، یک رمز عبور و کلمه کاربری در اختیار شما قرار می‌گیرد. بعد ورود باید ایمیل خود را وارد کرده و تأیید کنید. سپس در مرحله آخر اعتبار سنجی به‌صورت کامل انجام می‌شود و می‌توانید وارد سایت شده و ثبت اظهارنامه مالیاتی را انجام دهید.

اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل آزاد، آن دسته از مودیان مالیاتی به حساب می‌آیند که به صورت انفرادی و یا شریکی به کار تولید و یا عرضه کالا و انواع خدمات مشغول هستند. در ابتدا باید گروه‌بندی مودیان را بررسی کنید و ببینید که در کدام گروه از مشاغل قرار می‌گیرید. در مرحله اول باید اقدامات اولیه و آماده‌سازی اسناد و مدارک انجام شود. در مرحله دوم تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده 100 ارسال می‌شود. پس از آن باید منتظر بمانید تا مبلغ مالیات برای شما تعیین شود. سپس به سایت می‌روید و در بخش پرداخت مالیات، مبلغ مالیات را به‌صورت اینترنتی پرداخت می‌کنید. در مرحله چهارم نسخه چاپی اظهارنامه تأیید شده را برای بایگانی چاپ می‌کنید و نگه می‌دارید تا در اظهارنامه‌های بعدی از آن استفاده کنید.

اظهارنامه مالیاتی یکی از مدارکی است که در حسابرسی بیمه مورد استفاده بازرسان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد. 

برای ثبت اظهارنامه حقوقی، به مدارک بیشتری نسبت به اظهارنامه حقیقی، نیاز دارید

برای ثبت اظهارنامه حقوقی، به مدارک بیشتری نسبت به اظهارنامه حقیقی، نیاز دارید

بر اساس ماده 110 ق.م.م، تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی موظف هستند تا اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و تمام زیان متکی به همراه دفاتر و اسناد و مدارک خود را را در کنار فهرست هویت شرکا، کلیه سهامداران و تعداد سهام هر یک از آنها را در مهلت تعیین شده برای سازمان مالیاتی ارسال نمایند. تمامی این اسناد باید در اظهارنامه مالیاتی درج شده و ارسال شود. گزارش عملکرد بخش‌های مختلفی دارد که باید تکمیل شوند. ترازنامه مهم‌ترین بخش تنظیم اظهارنامه محسوب می‌شود. در این بخش باید تمامی دارایی‌ها و بدهی با هم برابر باشند. در غیر این صورت ترازنامه شما تأیید نمی‌شود. بعد اتمام مراحل، مالیات محاسبه می‌شود و می‌توانید آن را به‌صورت اینترنتی از همین سایت پرداخت کنید. در نهایت رسید پرداخت و اظهارنامه مالیاتی تأیید شده را چاپ می‌کنید و در بایگانی نگه می‌دارید. پس اگر بخواهیم به‌صورت کلی بگوییم که تفاوت نوع حقوقی اظهارنامه مالیاتی چیست؟ باید بدانید که به مدارک بیشتری در مقایسه با شخص حقیقی نیاز خواهید داشت.

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، نهایتا تا 15 روز بعد از پایان فصل، فرصت دارید

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، نهایتا تا 15 روز بعد از پایان فصل، فرصت دارید

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1401

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟ مهلت تسلیم اظهارنامه زمانی است که فرد یا شرکت فرصت دارد تا صورت‌های مالی خود را به‌صورت اظهارنامه مالیاتی ارائه دهد. در صورتی که در زمان مد نظر اظهارنامه ارائه نشود، شرکت یا فرد دچار مشکلات بعدی خواهد شد. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال 1401 مصادف با 31 تیر ماه است. اشخاص حقوقی حداکثر 4 ماه بعد از سال مالیاتی یا پایان تیر ماه باید اظهارنامه خود را ارائه دهند. مهلت ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده هر فصل نیز 15 روز بعد پایان همان فصل مالی خواهد بود. در صورتی که فرد در مدت زمان معرفی شده اظهارنامه خود را ارائه ندهد، مشمول جریمه‌های مالیاتی خواهد شد. توجه داشته باشید که بعضاً فرصت ارسال اظهارنامه توسط سازمان مالیاتی کشور تمدید می‌شود. برای مثال در سال 1401 این تاریخ را تا 7 شهریور تمدید کردند؛ اما همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد و باید در زمان تعیین‌شده، اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهید.

 

مدارک لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی

 

جمع بندی

تنظیم اظهارنامه مالیاتی یک امر بسیار مهم و ضروری است که دوره آموزش حسابداری، یاد خواهید گرفت. اداره مالیات بر اساس اظهارنامه مالیاتی می‌تواند در خصوص مبلغ پرداختی دیون مالیاتی شرکت تصمیم بگیرد. در صورتی که فرد در خصوص اظهارنامه مالیاتی تخصص کافی نداشته باشد، قطعاً باعث ایجاد مشکلات مالیاتی برای شرکت می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که شرکت‌ها از موسسات و شرکت‌های حسابداری برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی کمک بگیرند. پس حالا که می‌دانید اظهارنامه مالیاتی چیست و چطور تنظیم می‌شود، می‌توانید بررسی‌های دقیق‌تری انجام دهید و از صحت اطلاعات خود مطمئن شوید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.