اظهارنامه مالیاتی چیست؟
در هر شغل و کسبوکاری که حضور داشته باشید، باید بر اساس درآمد خود، مالیات پرداخت کنید. مالیات یک قانون است که همه باید به آن پایبند باشند. هر شرکتی بر اساس درآمد خالص خود، باید مبلغی را بهعنوان مالیات بپردازد. اداره مالیات کشور، بر اساس برخی اسناد و مدارک، میزان سود، درآمد و مالیات کسبوکارها را مشخص میکند. این اسناد و مدارک در قالب اظهار نامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی کشور ارائه میشوند. در صورتی که اظهارنامه به درستی تنظیم نشده باشد، کسبوکار دچار مشکلات متعدد خواهد شد. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم به شما نشان دهیم اظهارنامه مالیاتی چیست و چطور باید تنظیم شود.
اظهار نامه مالیاتی
اظهارنامه مالیاتی چیست؟
همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، هر شرکت، موسسه یا کسبوکاری باید تمامی مدارک مالی خود را به اداره مالیات کشور ارائه دهد. حال سؤال اینجاست که اظهار نامه مالیاتی چیست؟ Tax declaration در اصل یک دفترچه است که کارنامه مالی شخص حقیقی یا حقوقی مشمول به پرداخت مالیات به حساب میآید. در اظهار نامه مالیاتی، رویدادهای مالی به ترتیب زمان وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی درج میشود.
در همین رابطه بخوانید: حسابداری مالیاتی چیست؟
نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی حقیقی و حقوقی
در گذشته، هر کسبوکار حقیقی یا حقوقی باید دفترچه اظهار نامه مالیاتی خود را بهصورت دستی مینوشت و به اداره مالیاتی ارائه میکرد. حال باید بدانید که سیستم جدید ارائه اظهارنامه مالیاتی چیست و چطور کار میکند. در حال حاضر تمامی افراد میتوانند به جای نسخه چاپی، از سیستم اینترنتی سایت TAX.GOV.IR استفاده کنند.
با ورود به این سایت، میتوانید Tax declaration خود را بهصورت کامل تکمیل کرده و ارائه دهید. در همان ابتدا از شما سؤال پرسیده میشود که شخص حقوقی یا حقیقی هستید. به نظرتان تفاوت این دو نوع اظهار نامه مالیاتی چیست؟ در ادامه شما را با تنظیم اظهارنامه مالیاتی حقیقی و حقوقی در سایت مالیاتی کشور آشنا خواهیم کرد.
برخی مراحل در هر دو یکسان هستند و تفاوتهای جزئی بین آنها وجود دارد. اول از طرفین حقوقی و حقیقی هر دو باید به سایت مالیاتی کشور مراجعه کنند. سپس باید پیش ثبت نام الکترونیک اظهار نامه مالیاتی را انجام دهند. پیش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی چیست؟ در این مرحله باید کد اقتصادی داشته باشید و اطلاعات تماس را همراه با کد پستی 10 رقمی بارگزاری کنید.
در مرحله دوم اعتبارسنجی انجام میشود. بعد تأیید اطلاعات، یک رمز عبور و کلمه کاربری در اختیار شما قرار میگیرد. بعد ورود باید ایمیل خود را وارد کرده و تأیید کنید. سپس در مرحله آخر اعتبار سنجی بهصورت کامل انجام میشود و میتوانید وارد سایت شده و ثبت Tax declaration را انجام دهید.
- نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی حقیقی
اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل آزاد، آن دسته از مودیان مالیاتی به حساب میآیند که به صورت انفرادی و یا شریکی به کار تولید و یا عرضه کالا و انواع خدمات مشغول هستند. در ابتدا باید گروهبندی مودیان را بررسی کنید و ببینید که در کدام گروه از مشاغل قرار میگیرید. در مرحله اول باید اقدامات اولیه و آمادهسازی اسناد و مدارک انجام شود.
در مرحله دوم تکمیل و ارسال اظهار نامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده 100 ارسال میشود. پس از آن باید منتظر بمانید تا مبلغ مالیات برای شما تعیین شود. سپس به سایت میروید و در بخش پرداخت مالیات، مبلغ مالیات را بهصورت اینترنتی پرداخت میکنید. در مرحله چهارم نسخه چاپی اظهارنامه تأیید شده را برای بایگانی چاپ میکنید و نگه میدارید تا در اظهارنامههای بعدی از آن استفاده کنید.
اظهارنامه مالیاتی یکی از مدارکی است که در حسابرسی بیمه مورد استفاده بازرسان تامین اجتماعی قرار میگیرد.
برای ثبت اظهارنامه حقوقی، به مدارک بیشتری نسبت به اظهارنامه حقیقی، نیاز دارید
- نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی حقوقی
بر اساس ماده 110 ق.م.م، تمامی شرکتها و اشخاص حقوقی موظف هستند تا اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و تمام زیان متکی به همراه دفاتر و اسناد و مدارک خود را را در کنار فهرست هویت شرکا، کلیه سهامداران و تعداد سهام هر یک از آنها را در مهلت تعیین شده برای سازمان مالیاتی ارسال نمایند. تمامی این اسناد باید در اظهار نامه مالیاتی درج شده و ارسال شود. گزارش عملکرد بخشهای مختلفی دارد که باید تکمیل شوند. ترازنامه مهمترین بخش تنظیم اظهارنامه محسوب میشود.
در این بخش باید تمامی داراییها و بدهی با هم برابر باشند. در غیر این صورت ترازنامه شما تأیید نمیشود. بعد اتمام مراحل، مالیات محاسبه میشود و میتوانید آن را بهصورت اینترنتی از همین سایت پرداخت کنید. در نهایت رسید پرداخت و اظهار نامه مالیاتی تأیید شده را چاپ میکنید و در بایگانی نگه میدارید. پس اگر بخواهیم بهصورت کلی بگوییم که تفاوت نوع حقوقی اظهارنامه مالیاتی چیست؟ باید بدانید که به مدارک بیشتری در مقایسه با شخص حقیقی نیاز خواهید داشت.
برای ارسال اظهار نامه مالیاتی، نهایتا تا 15 روز بعد از پایان فصل، فرصت دارید
مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1403
مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟ مهلت تسلیم اظهارنامه زمانی است که فرد یا شرکت فرصت دارد تا صورتهای مالی خود را بهصورت Tax declaration ارائه دهد. در صورتی که در زمان مد نظر اظهارنامه ارائه نشود، شرکت یا فرد دچار مشکلات بعدی خواهد شد. مهلت تسلیم اظهار نامه مالیاتی سال 1403 مصادف با 31 تیر ماه است. اشخاص حقوقی حداکثر 4 ماه بعد از سال مالیاتی یا پایان تیر ماه باید اظهارنامه خود را ارائه دهند. مهلت ثبتنام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده هر فصل نیز 15 روز بعد پایان همان فصل مالی خواهد بود.
در صورتی که فرد در مدت زمان معرفی شده اظهارنامه خود را ارائه ندهد، مشمول جریمههای مالیاتی خواهد شد. توجه داشته باشید که بعضاً فرصت ارسال اظهارنامه توسط سازمان مالیاتی کشور تمدید میشود. برای مثال در سال 1403 این تاریخ را تا 7 شهریور تمدید کردند؛ اما همیشه این اتفاق رخ نمیدهد و باید در زمان تعیینشده، اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه دهید.
مدارک لازم برای تکمیل Tax declaration
- هر نوع مجوز که از مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده؛
- تمامی مدارک شرکت یا موسسه از جمله اساسنامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت؛
- تصویر اصل اجارهنامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت؛
- تصویر و رونوشت از کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور؛
- تصویر گواهینامه ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی؛
- ارائه اصل صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که بر اساس قانون قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند؛
- مبلغ کل درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور؛
- تمامی گواهیهای گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت /موسسه مشمول پرداخت مالیات؛
- صورت بهای تمامشده تمام کالاها یا کلیه خدماتی که ساخته شده و فروخته شدهاند؛
- تمام قراردادهای شرکت/موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی؛
- مانده کل سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی؛
- ارائه شماره ثبت دفاتر قانونی همراه با کد رهگیری؛
- اسناد تمام مالیاتهای پرداخت شده که برای کسر مالیات مورد تأیید اداره مالیات کشور باشند؛
- ارائه کارت بازرگانی در صورت وجود؛
- ارائه نام کاربری، رمز عبور، کد مالیاتی و کد رهگیری پیش ثبتنام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی؛
- گواهینامه حسابهای سالهای قبل مودی مالیاتی جهت بررسی ممیز اداره مالیات؛
- هر نوع سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد باید تهیه شود، برای مثال میتوان به مدارک پرداخت بیمه اشاره کرد.
سخن آخر
تنظیم Tax declaration یک امر بسیار مهم و ضروری است که دوره آموزش حسابداری، یاد خواهید گرفت. اداره مالیات بر اساس اظهارنامه مالیاتی میتواند در خصوص مبلغ پرداختی دیون مالیاتی شرکت تصمیم بگیرد. در صورتی که فرد در خصوص اظهار نامه مالیاتی تخصص کافی نداشته باشد، قطعاً باعث ایجاد مشکلات مالیاتی برای شرکت میشود.
به همین خاطر توصیه میشود که شرکتها از موسسات و شرکتهای حسابداری برای تنظیم Tax declaration کمک بگیرند. پس حالا که میدانید اظهارنامه مالیاتی چیست و چطور تنظیم میشود، میتوانید بررسیهای دقیقتری انجام دهید و از صحت اطلاعات خود مطمئن شوید.