تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نحوه دریافت کد اقتصادی و کد مالیاتی شرکت

این روزها سیستم مالیاتی بسیار گسترده‌تر از گذشته عمل می‌کند. به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها باید برای فعالیت خود، حتماً کد اقتصادی و کدمالیاتی داشته باشند. هر روز فعالیت‌های مختلف اقتصادی، شرکت‌ها را ملزم به داشتن کد اقتصادی و کد مالیاتی می‌کنند. این روند تا جایی ادامه خواهد داشت که شرکت‌هایی که فاقد این کد‌ها هستند، قادر به فعالیت اقتصادی نباشند. به همین خاطر بهتر است پیش از آن‌که محدودیت‌ها باعث ایجاد مشکلات متعدد برای شما شوند، خودتان دست به کار شوید و اقدام به دریافت کد اقتصادی شرکت خودتان کنید. با آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره همراه باشید تا درباره دریافت کد اقتصادی و کد مالیاتی بیشتر صحبت کنیم.

در سایت سازمان امور مالیات، امکان ثبت نام و دریافت کد اقتصادی و شناسه مالیاتی وجود دارد

در سایت سازمان امور مالیات، امکان ثبت نام و دریافت کد اقتصادی و شناسه مالیاتی وجود دارد

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی همانند کد ملی یک شناسه مخصوص به کسب‌و‌کارها است. این کد شامل 12 رقم مختلف می‌شود. کد اقتصادی بعد از تشکیل پرونده و تعیین حوزه به واسطه سازمان امور مالیاتی کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد. بر اساس قانون تجارت، تمامی شرکت‌ها تا 2 ماه بعد ثبت شرکت، موظف هستند که اقدام به دریافت کد اقتصادی شرکت کنند.

کد اقتصادی چه کاربردهایی دارد؟

شاید از خودتان بپرسید که کد اقتصادی چه کاربردهایی دارد؟ اصلاً چرا باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام کرد؟ اول از همه تجاری که قصد دریافت کارت بازرگانی دارند، حتماً باید شرکتی همراه با کد اقتصادی داشته باشند. شرکت‌های فاقد کد اقتصادی، کارت بازرگانی دریافت نخواهند کرد. زمانی که قصد گواهی ارزش افزوده را داشته باشید، باز هم به کد اقتصادی خود نیاز پیدا می‌کند. شرکت‌های متعدد در مزایدات و مناقصات مختلف شرکت می‌کنند. برای شرکت در تمامی مزایدات و مناقصات هم به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت. در صورت عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی یا دولتی نیز کد اقتصادی نیاز است. در نهایت هم برای ارائه اظهارنامه‌های عملکرد سالانه و فصلی مالیات ارزش افزوده هم باید کد اقتصادی خود را ارائه دهید. پس در حقیقت می‌توان گفت که برای انجام بیشتر امور مالیاتی و مبادلاتی نیاز به کد اقتصادی خواهید داشت. نبود کد اقتصادی، فعالیت‌های یک شرکت، سازمان یا حتی شخص را محدود خواهد کرد.

چه افرادی باید کد اقتصادی دریافت کنند؟

بر اساس ماده قانون 196 قانون مالیاتی، تمامی اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی برای عرضه کالا و خدمات، تولید، صادرات، واردات و... موظف به دریافت کد اقتصادی هستند. همچنین باید فاکتور خرید و فاکتور فروش خود را برای محاسبه میزان سود و زیان به‌صورت رسمی ثبت نمایند. هرچه ثبت آن‌ها دقیق‌تر باشد، به محاسبه مالیات دقیق آن‌ها کمک می‌شود. به این ترتیب دیگر کسی مالیاتی بیشتر از انتظار پرداخت نمی‌کند. به زبان ساده می‌توان گفت که کد اقتصادی همانند کد ملی است که منحصر‌به‌فرد یک شخص یا شرکت خواهد بود. به این ترتیب به جای استفاده از نام شرکت یا نام اشخاص، از کد اقتصادی آن‌ها در معاملات اقتصادی استفاده می‌کنند. با کمک کد اقتصادی، رقابت در بازار کاملاً سالم خواهد بود و همچنین کسانی که کد اقتصادی دارند، می‌توانند از مزایای بیشتری در معاملات و مبادلات بهره‌مند شوند.

تمامی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

تمامی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

چگونه باید کد اقتصادی منحصر به فرد خود را تهیه کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، کد اقتصادی هر فرد یا هر شرکت، منحصر‌به‌فرد خودش است. یعنی یک کد اقتصادی برای دو موسسه صادر نمی‌شود. از طرفی هر فرد یا شرکتی که هرگونه فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، موظف به دریافت کد اقتصادی خواهد بود. برای این‌که کد اقتصادی دریافت کنید، ابتدا باید به سایت امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir بروید. سپس روی گزینه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی از منوی سمت راست می‌زنید. در مرحله بعد روی ورود به سامانه کلیک کنید. بعد باید سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب نمایید. در این مرحله باید اطلاعات خواسته شده را در سامانه وارد نمایید. در پایان، یک پاکت شامل نام کاربری و کلمه عبور از سمت سازمان مالیاتی کشور به آدرس شما ارسال می‌شود. سپس با این اطلاعات باید وارد سامانه شوید. حال باید اطلاعات دقیق شغلی خود را وارد نمایید. در ادامه مراحل را تکمیل می‌کنید و باید مدارک را ارسال کنید یا این‌که مدارک را به‌صورت حضوری تحویل دهید.

مدارک لازم برای دریافت دریافت کد مالیاتی و اقتصادی

همان‌طور که چندین بار اشاره کردیم، افراد حقیقی و افراد حقوقی هر دو نیاز به دریافت کد اقتصادی خواهند داشت. مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی شرکت با مدارک اشخاص تفاوت دارد. پس در ادامه به‌صورت تفکیک شده هر کدام را به شما معرفی می‌کنیم:

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

مدت زمان صدور و دریافت کد اقتصادی و مالیاتی

مدت زمان صدور و دریافت کد اقتصادی و مالیاتی

مدت زمان صدور و دریافت کد اقتصادی و مالیاتی

پس از آن‌که تمامی مدارک را به سازمان‌های مربوطه ارائه کردید و در نهایت تمامی مدارک تأیید شدند، حدود 14 روز کاری زمان می‌برد تا کد اقتصادی فرد صادر شود. الته این تحت شرایطی است که هیچگونه مشکلی در مراحل صدور و دریافت کد اقتصادی و مالیاتی شما وجود نداشته باشد. در صورت بروز مشکل یا نقص مدارک، باید مشکل را برطرف کنید و دوباره از ابتدا اقدام کنید. در این شرایط زمان بر اساس نوع مشکل متغیر خواهد بود.

تا به اینجا متوجه شدیم که برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود، نیاز به دریافت کد اقتصادی خواهید داشت. کد اقتصادی به شما کمک می‌کند تا دیگر مالیاتی بیش از درآمد خود پرداخت نکنید. در حقیقت با دریافت کد اقتصادی، تمامی مبادلات مالی شما به‌صورت کاملاً تفکیک شده و جزئی مشخص می‌شود. همچنین در آینده نزدیک، تقریباً ادامه فعالیت اقتصادی برای شرکت‌ها یا تجاری که فاقد کد اقتصادی هستند، ممکن نخواهد بود. برای شروع مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت، همین امروز بهتر از فردا خواهد بود. علاوه بر آن، حسابدارانی که وظیفه رسیدگی به امور اقتصادی و مالیاتی شرکت را بر عهده دارند، با گذراندن دوره حسابداری مالیاتی پکت می‌توانند اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.