تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

استاندارد اینویس invoice چیست؟

همان‌طور که می‌دانید در معاملاتی که در گمرک انجام می‌شوند در حین معامله برای نشان‌دادن ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی مدرکی ارائه می‌شود که یکی از الزامات محسوب می‌شود. علاوه بر این، مدرک باعث اعتبار بخشیدن به کالا می‌شود. سیاهه تجاری اینویس و لیست عدل‌بندی پکینگ از جمله اسنادی هستند که در معاملات امروزی داشتن آنها بسیار ضروری است. پکینگ و اینویس به منزله شناسنامه کالا هستند و به اسناد حمل معروف می‌باشند.

خوب است بدانید تهیه اینویس و پکینگ طبق قانون بر عهده فروشنده کالا است. فروشنده موظف است تا اطلاعاتی مانند ابعاد، ارزش کل محموله، کد تعرفه گمرکی، ارزش هر قلم کالا و... را در قالب سیاهه تجاری اینویس و لیست عدالت بندی پکینگ جهت صدور مجوز صادرات به گمرک ارائه کند. در گام بعدی فروشنده باید این اسناد را محصور کند و برای تأیید صحت اطلاعات درج شده در این دو لیست به امضای شخص مجاز در شرکت برساند. هنگام ترخیص کالا نیز خریدار باید پکینگ و اینویس را به گمرک شرکت واردکننده ارائه کند. برای آشنایی بیشتر با استاندارد اینویس در ادامه این مقاله از سایت آموزشگاه حسابداری پکت با ما همراه باشید.


اینویس چیست؟

استاندارد اینویس و یا invoice یک سند مهم تجاری به شمار می‌رود. اینویس توسط فروشنده در هنگام فروش محصولات خود در مقابل ارائه و توضیحات خدمات برای طرف خریدار صادر می‌شود. به‌عبارت‌دیگر استاندارد اینویس یک سند مهم تجاری است که توسط دو طرف معامله امضا می‌شود. اینویس در زمان انجام کار بازرگانی و ترخیص کالا از گمرک استفاده می‌شود و در امورات گمرکی اهمیت بسیاری دارد. بدون ارائه اینویس در فرایند ترخیص کالا از گمرک، کالا فاقد ارزش است.

سند

invoice 

هدف استاندارد اینویس چیست؟

همان‌طور که می‌دانید در معاملات بین‌المللی قانونی استفاده از اینویس از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از سیاهه تجاری و یا اینویس در گمرک چند هدف را به دنبال دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

توافق

معاملات بین‌المللی قانونی

اطلاعات نمونه استاندارد اینویس

همان‌طور که می‌دانید در اینویس مشخصات کالا درج می‌شود در این بخش می‌خواهیم برخی از نمونه استاندارد اینویس را به شما معرفی کنیم:

کد تعرفه گمرکی یا HS COD مورد بعدی از اطلاعات نمونه استاندارد اینویس است. اگر برای کالا و خدمات خود سیاهه تجاری تهیه می‌کنیم، بهتر است کد تعرفه گمرکی یا HS COD را نیز برای رعایت اصول تجارت بین‌الملل داخل اینویس یادداشت کنیم.


انواع اینویس

بعد از اطلاعات نمونه استاندارد اینویس حالا نوبت به معرفی انواع اینویس می‌رسد. خوب است بدانید در تمامی معاملاتی که در حوزه بین‌الملل انجام می‌شود اینویس به یک نوع آماده می‌شود و به امضای فروشنده و خریدار در می‌آید؛ اما گاهی عده‌ای از فروشندگان و خریداران تمایل دارند تا فاکتور خریدشان متناسب با قابلیت محصولاتشان صادر شود. به‌صورت کلی 3 نوع اینویس وجود دارد که در حیطه‌های معاملات و حمل‌ونقل استفاده می‌شود:


ضرورت دریافت invoice چیست؟

حالا که پاسخ کاملی به سؤالات شما در مورد استاندارد اینویس چیست دادیم، وقت آن رسیده تا ضرورت دریافت اینویس را برای شما بیان کنیم. همان‌طور که در بخش‌های قبل مطالعه کردید اینویس در معاملات بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و استفاده از آن بسیار ضروری است. اگر اشخاص و شرکت‌ها در هنگام خرید و فروش از اینویس استفاده نکنند باید خسارت‌های سنگینی را پرداخت کنند. از طرف دیگر استفاده از اینویس نشان‌دهنده ارزش و اعتبار محصولات فروشنده است و همین موضوع سبب شده است تا اینویس جزو ضروری‌ترین سندهای تجاری قرار گیرد. خریدار نیز از طریق اینویس به اطلاعاتی که قبل از امضای قرارداد باید بداند دست پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: قرارداد امانی چیست؟

ضرورت

ضرورت دریافت اینویس


پروفرما اینویس چیست؟

پیش‌فاکتور یا پروفرما (proforma invoice) در معاملات تجاری و معاملات گمرکی قبل از معامله، از فروشنده گرفته می‌شود. پروفرما اینویس proforma invoice اطلاعات دقیقی در مورد کالا و شرایط آن در اختیار خریدار قرار می‌دهد. علاوه بر این برای گرفتن مجوز از وزارت صمت، داشتن پروفرما یا پیش‌فاکتور الزامی است. اطلاعاتی مانند نام و آدرس خریدار و فروشنده، قیمت کل و قیمت واحد کالا، مقدار و تعداد کالا، شرایط پرداخت بهای کالا، زمان تحویل کالا توسط خریدار به فروشنده و مدت‌زمان اعتبار پروفرما در پیش‌فاکتور درج می‌شود. تفاوتی که پیش‌فاکتور و اینویس را از هم متمایز می‌کند رسمی بودن اینویس و جنبه غیررسمی پیش‌فاکتور در اغلب موارد است.

پیش‌فاکتور یا پروفرما


فاکتور اینویس چیست؟

فاکتور رسمی جزو مهم‌ترین فاکتورهای حسابداری به شمار می‌رود. فاکتور اینویس نیز در معاملات گمرکی فاکتور خرید محسوب می‌شود؛ به همین خاطر وجود فاکتور اینویس بسیار ضروری است. اشخاص باید پیش از معامله فاکتور اینویس را تهیه نمایند؛ زیرا این فاکتور در چند دهه اخیر جزو مهم‌ترین اسناد تجاری معاملات به شمار می‌رود. فاکتور اینویس ارزش و اعتبار کالای فروخته شده و همچنین تعداد کالای خریداری شده را مشخص می‌کند.


کلام آخر

در این مقاله از سایت پکت به معرفی استاندارد اینویس invoice پرداختیم و با معرفی هدف و انواع مختلف آن، تلاش کردیم اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. در مباحث آموزش حسابداری جامع مقدماتی و پایه، یک حسابدار باید با انواع فاکتورها و صورتحساب‌های تجاری و غیرتجاری آشنا شود. بنابراین نباید از شناخت صورت معاملات جدید برای گمرک و ادارات دیگر، غافل شوید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.