تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

ضمانت نامه بانکی چیست؟

افراد، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف معاملاتی با یکدیگر انجام می‌دهند که معمولا برای خرید و فروش یا انجام یک کار مشخص صورت می‌گیرد. در انجام هر معامله‌ای یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موارد جلب اعتماد طرف معامله است که معمولا با ارائه یک تضمین انجام می‌شود.

یکی از مواردی که می‌توان در معامله، برای تضمین، قرارداد ارائه کرد ضمانت‌ نامه بانکی است؛ اما ضمانت نامه بانکی چیست؟ ضمانت نامه بانکی به سندی اطلاق می‌شود که از بانک‌ها به منظور تضمین یک معامله دریافت می‌شود که منجر به تسهیل معاملات اقتصادی و تجاری می‌شود. در این مقاله از آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم با این سند تضمین معاملات آشنا شده و بررسی کنیم که انواع ضمانت نامه بانکی چیست و چه کاربردهای دارد.

 

آشنایی با ضمانت نامه بانکی

برای درک بهتر این موضوع که ضمانت نامه بانکی چیست می‌توان به زبان ساده گفت که در آموزش حسابداری، ضمانت نامه به سند و قراردادی اطلاق می‌شود که بانک برای تضمین معامله بین افراد، سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف صادر می‌کند. در واقع ضمانت نامه بانکی سندی است که ضامن در مقابل ضمانت خواه متعهد می‌شود که به صورت عندالمطالبه یا در زمان سررسید تعیین شده در ضمانت نامه، مبلغ مشخصی را به ذینفع پرداخت نماید.

 درک بهتر این موضوع که ضمانت نامه بانکی

درک بهتر این موضوع که ضمانت نامه بانکی

 

ارکان ضمانت نامه بانکی چیست؟

پس از درک این موضوع که ضمانت نامه بانکی چیست، باید به این نکته توجه کرد که یک ضمانت نامه باید حاوی اطلاعاتی باشد که به آن ارکان ضمانت نامه گفته می‌شود؛ در واقع ضمانت‌ نامه بانکی بدون این ارکان یک برگه ساده و بدون اعتبار است. موارد زیر را می‌توان به عنوان ارکان ضمانت نامه بانکی نام برد:

در واقع ضمانت نامه بانکی به این شکل است که در آن بانک ضمانت خواه را که مشتری بانک محسوب می‌شود، ضمانت می‌کند که به تعهدات درج شده سند متعهد بوده و آن‌ها را در زمان سررسید در مقابل ذینفع رعایت خواهد کرد.

تعهدات درج شده در سند

تعهدات درج شده در سند

 

انواع ضمانت نامه بانکی چیست؟

شاید پس از پاسخ به این سوال که ضمانت نامه بانکی چیست، تصور کنید که این نوع ضمانت نامه یک قرارداد ثابت بوده و برای هر کاری مشترک است. در صورتی که اینطور نبوده و ضمانت نامه‌های بانکی در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام به منظور انجام کاری صادر شده و استفاده می‌شوند. از مهم‌ترین انواع ضمانت نامه بانکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید: شرایط و نحوه دریافت ضمانت نامه ارزی برای پیمانکاران

اعتماد متقابل

اعتماد متقابل

 

کاربرد ضمانت نامه بانکی چیست؟

تا به اینجا دریافتیم که ضمانت نامه بانکی چیست و چه انواعی دارد؛ اما هر کدام از ضمانت نامه‌های بانکی کاربردهای مخصوص به خود را دارند که معمولا برای انجام کار مشخص ارائه می‌شوند. اگر قصد دارید بدانید که اصلی‌ترین کاربردهای ضمانت نامه بانکی چیست، در زیر به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

 

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی یک سند رسمی به حساب می‌آید که برای ضمانت انجام کاری توسط بانک صادر می‌شود؛ به همین دلیل افراد برای درخواست صدور این سند از بانک باید واحد شرایط مشخصی باشند. اگر قصد دارید بدانید که شرایط صدور ضمانت نامه بانکی چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

وثایق قابل قبول برای ضمانت نامه بانکی چیست؟

یکی از شروط صدور ضمانت نامه بانکی برای افراد متقاضی این است که بتوان وثایق قابل قبولی را به بانک مربوطه ارائه کرد. اما اگر این سوال در ذهن شما شکل گرفته که وثایق قابل قبول صدور ضمانت نامه بانکی چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وثایق قابل قبول صدور ضمانت نامه

وثایق قابل قبول صدور ضمانت نامه

 

مدت اعتبار ضمانت نامه بانکی

از موارد مهمی که در ضمانت نامه‌های بانکی درج می‌شود، مدت اعتبار ضمانت نامه است. اعتبار یک ضمانت نامه بانکی از زمان صدور آن آغاز می‌شود و در زمانی که در متن ضمانت نامه درج شده، خاتمه پیدا می‌کند. پس از پایان اعتبار، ضمانت نامه بانکی تنها به شرطی قابل تمدید خواهد بود که ذینفع درخواست کند در غیر اینصورت امکان تمدید ندارد.

 

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین اصول در معاملات و قرادادهای کاری و تجاری بین افراد و سازمان‌های مختلف، جلب اعتماد طرفین معامله یا قرارداد است. مهم‌ترین راه برای جلب اعتماد و همچنین تضمین پایبندی به تعهدات و اجرای آن‌ها مطابق با توافق طرفین، ارائه ضمانت نامه بانکی است. در پاسخ به این سوال که ضمانت نامه بانکی چیست باید گفت سندی است که توسط بانک صادر شده و ضمانت می‌کند که درخواست کننده یا ضمانت خواه تعهدات خود را در زمان سررسید تعیین شده نسبت به ذینفع انجام می‌دهد. استفاده از این سند رسمی می‌تواند موجب تسهیل در اجرای قرادادهای کاری و تجاری شود.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.