تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

درباره حسابداری فناوری اطلاعات چه می‌دانید؟

حسابداری فناوری اطلاعات چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه استفاده‌ای از حسابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات در شرکت‌های مختلف می‌شود؟ برای یادگیری و آموزش حسابداری و فناوری اطلاعات چه باید کرد؟ آیا نرم افزارهای حسابداری، جای حسابداران را می‌گیرند؟

فناوری اطلاعات در حسابداری

فناوری اطلاعات در حسابداری

نقش فناوری اطلاعات در حسابداری

هدف از انجام حسابداری، رسیدگی به امور مالی، ثبت حسابداری، دسته بندی و نگهداری از اسناد مالی است. اما این کار به چه روشی انجام می‌شود؟ قطعا استفاده از روش‌های حسابداری سنتی، دیگر جوابگوی نیاز شرکت‌های حسابداری و کسب و کارهای دیگر نیست. با کمک سیستم‌ها اطلاعاتی و نرم افزارهای حسابداری، شرکت‌ها می‌توانند انجام فعالیت‌های حسابداری ساده را تنها با یک حسابدار جلو ببرند. یعنی نیاز این شرکت‌ها به حسابدار و حسابرس متخصص و خبره، تنها در مواقع پایان سال است. 

حسابداری فناوری اطلاعات، برای کمک به شرکت‌های مختلف به وجود آمده است. استفاده از فناوری اطلاعات یا IT در کار حسابداری و به کارگیری نرم افزارهای مختلف، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تحلیل و آنالیز مشتریان شان را با دقت بیشتری انجام دهند. علاوه بر آن، برای نشان دادن تفسیر این اطلاعات، به امکانات و قابلیت‌های زیادی دسترسی خواهید داشت. اما هدف از استفاده حسابداری فناوری اطلاعات چیست؟ چرا شرکت‌ها به سراغ فناوری اطلاعات در حسابداری رفته‌اند؟

 

آیا فناوری اطلاعات می‌تواند به کاهش خطاهای حسابداری کمک کند؟

حسابداری و فناوری اطلاعات، آیا می‌تواند به کاهش خطاهای حسابداری و حسابرسی کمک کند؟ این مهم‌ترین سوال مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف برای استفاده یا عدم استفاده از حسابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات است. نگرانی از صحت داده‌ها و اطلاعات سازمانی، همیشه وجود دارد. وظبفه حسابدار و حسابرس است که این نگرانی را برطرف کند. حسابدار و حسابرس، وظیفه دارد تا تناقضات و نواقص اسناد مالی را کشف و رفع کند. در این بین، اهمیت حسابداری فناوری اطلاعات در کاهش خطا مشخص می‌شود.

تاثیر فناوری اطلاعات بر حسابداری، روی تهیه صورت‌های مالی اساسی و تجزیه و تحلیل دقیق از کسب و کار کاملا مشخص است. برای اینکه هیچگونه خطایی در برنامه ریزی و بودجه بندی سازمانی نباشد، باید از صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابداری استفاده کنید. گزارش‌هایی که از طریق نرم افزارهای حسابداری گرفته می‌شود، طبق استانداردهای حسابداری است. این یعنی، درجه اطمینان و اعتبار گزارش، بالا می‌رود و درصد خطا، کاهش پیدا می‌کند. 

علاوه بر آن، استفاده از نرم افزارهای مالی می‌تواند به کاهش ایرادات و اشتباهات کمک زیادی کند. هرگونه تعارض و تناقض را می‌توان با کمک بررسی‌های نرم افزاری سریعاً کشف کرد. تعریف سطوح دسترسی در نرم افزار، می‌تواند تغییر و مدیریت اسناد مالی را تنها برای افراد مشخص سازمان (مدیر عامل، هیئت مدیره، رئیس حسابداری، حسابدار ارشد و…) ممکن کند. بنابراین، حتی در این زمینه هم، حسابداری فناوری اطلاعات می‌تواند باعث کاهش خطا شود. 

مزایای استفاده از حسابداری فناوری اطلاعات

مزایای استفاده از حسابداری فناوری اطلاعات

مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در حسابداری

نمی توان تاثیر IT در حسابداری را نادیده گرفت. به همان نسبت باید مزایا و معایب فناوری اطلاعات را در کنار هم بررسی کرد. مزایای استفاده از حسابداری فناوری اطلاعات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 

حسابداری فناوری اطلاعات به معنای حذف حسابدار است؟

حسابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات، تنها رسیدگی به کار حسابداری، تهیه گزارشات و صورت‌های مالی مانند ترازنامه و بیلان مالی را راحت می‌کند. با اینکه این روش، منجر به کاهش نیاز به نیروی انسانی و زمان کار می‌شود، اما نمی‌تواند جایگزین کامل حسابداران شود. ترکیب حسابداری و فناوری اطلاعات، تنها می‌تواند به استفاده از حسابداران خبره و باتجربه منجر شود. یعنی برای کار با نرم افزارهای مالی به توانایی و مهارت بیشتر نیاز دارید. اما نمی‌توان نقش حسابدار و وظیفه او را در حسابداری و حسابرسی، نادیده گرفت. 

به کمک حسابداری فناوری اطلاعات می‌توان گزارشات مالی را سریع‌تر و دقیق‌تر دریافت کرد

به کمک حسابداری فناوری اطلاعات می‌توان گزارشات مالی را سریع‌تر و دقیق‌تر دریافت کرد

معرفی گرایش حسابداری فناوری اطلاعات

برای یادگیری حسابداری و فناوری اطلاعات، راه‌های زیادی پیش روی حسابداران و مدیران است. از گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت گرفته تا شرکت در آموزش‌های کارورزی را می‌توانید برای شروع، در نظر بگیرید. اما بهترین مسیر این است که از همان ابتدا برای شروع یادگیری و انتخاب مسیرتان در رشته حسابداری و حوزه مالی تصمیم بگیرید.

در هنرستان فنی حرفه ای حسابداری پسرانه پکت می‌توانید رشته حسابداری فناوری اطلاعات را از پایه دهم متوسطه شروع کنید. با تحصیل در رشته حسابداری IT، با انواع نرم افزارهای حسابداری و برنامه‌های مالی آشنا خواهید شد. مزیت آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و کارگاه‌های عملی استفاده از نرم افزار است. یعنی دانش آموز می‌تواند از همان ابتدا با مهم‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی در حسابداری آشنا شود. 

برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 02188942754 تماس بگیرید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.