تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری در هنرستان بهتر است یا دانشگاه؟

تحصیل حسابداری در هنرستان یا تحصیلات دانشگاهی در حوزه مالی؟ کدام یک به نظرتان شما را سریع‌تر به بازار کار می‌رساند؟ یک فرد موفق در بازار مالی چه کسی است؟ آیا تجربه اهمیت بیشتری دارد یا باید روی تحصیلات دانشگاهی متمرکز بود؟ در ادامه این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت در خصوص این موضوع به‌صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

 

وقت طلاست؛ فرصت را برای یادگیری حسابداری از دست ندهید!

اول از همه باید گفت که وقت طلاست. حتماً اگر با فردی که 30 سال سن دارد صحبت کنید، به شما می‌گوید که نوجوانی تا قبل از 20 سالگی، مهم‌ترین دوران زندگی محسوب می‌شود. رقابت در دنیای امروز بسیار نزدیک و سنگین است. رقبای بسیاری در ایران حضور دارند که اگر دیر اقدام کنید، جای شما را در بازار کار می‌گیرند. همین موضوع باعث می‌شود تا حتی ثانیه‌ها هم ارزشمند باشند. وقت با تحصیل حسابداری در هنرستان برای شما به‌خوبی صرفه‌جویی می‌شود. زمانی که شما از دوران نوجوانی وارد هنرستان حسابداری شوید، به این ترتیب می‌توانید بعد از 18 سالگی، خودتان به بازار کار ورود کنید.

ورود به بازار کار آغازی بر تجربه حرفه‌ای شما می‌شود. به این ترتیب بعد از 4 سال، یک دانشجو در بهترین حالت با مدرک لیسانس از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و تازه باید به‌صورت کارورزی و کارآموزی به بازار کار برود. در حالی که همان زمان، فردی که در هنرستان حسابداری تحصیل کرده، 4 سال سابقه کار در بازار دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا حداقل 4 سال از دانشجویان دانشگاه جلوتر باشید.

در همین رابطه بخوانید: موقعیت های شغلی با مدرک حسابداری هنرستان

ثبت نام در هنرستان حسابداری می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما صرفه جویی کند

ثبت نام در هنرستان حسابداری می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما صرفه جویی کند

هزینه‌های تحصیل حسابداری در هنرستان

اگر خیلی اهل درس و مطالعه باشید و بتوانید در دانشگاه سراسری شهر خودتان قبول شوید، حداقل 4 سال باید هزینه رفت و آمد، لباس، لوازم تحریر، کتاب و... را تقبل کنید. در صورتی که به شهر دیگر بروید، باید هزینه اقامت را نیز در نظر بگیرید. حال اگر در دانشگاه آزاد تحصیل کنید که هزینه‌های شما چند برابر بیشتر می‌شود. در حالی که با تحصیل در هنرستان حسابداری، می‌توانید تمام این هزینه‌ها را کاهش داده و از آن برای تقویت مهارت‌های خود استفاده کنید.

 

حسابداری، یک مهارت فنی است

شاید پیش از آنکه وارد رشته آموزش حسابداری شوید، تصور کنید که این رشته فقط نیاز به تئوری، اعداد و ارقام دارد. در حالی که یک حسابدار عالی، نیاز به مهارت‌های دیگری از جمله کار با نرم‌افزار، ارتباط با کارفرما، ارتباط با سایر اعضای شرکت و... را داشته باشد. در دانشگاه هیچکدام از این موارد به شما آموزش داده نمی‌شوند. بلکه شما فقط تئوری را به‌خوبی می‌آموزید. از همان ابتدا در هنرستان روی مهارت‌های مهم حسابداری تمرکز می‌شود. به همین خاطر بعد از فارغ‌التحصیلی، فرد حداقل در پست کمک‌حسابدار می‌تواند شروع به کار کند.

همین موضوع یک جنبه دیگر هم دارد که باید در نظر بگیرید. وقتی که یک دانشجو بعد از 4 سال فارغ‌التحصیل می‌شود، تازه باید تجربه کاری خود را آغاز کند. در حالی که فارغ‌التحصیل از تحصیل حسابداری در هنرستان، 4 سال سابقه کار مفید در حوزه مالی و حسابداری دارد. به این ترتیب به مهارت‌هایی دست پیدا کرده که می‌تواند آن پست شغلی را از آن خود کند. تجربه کاری برای کسانی که در هنرستان حسابداری تحصیل کرده‌اند، بیشتر از تحصیل در دانشگاه خواهد بود.

 

حذف دروس غیرضروری

در تمامی رشته‌های دانشگاهی، دروس عمومی بسیاری وجود دارند که باید آن‌ها را مطالعه کرده و پاس کنید. در حالی که با تحصیل حسابداری در هنرستان فقط به اصل مطلب پرداخته می‌شود و حداقل دروس ضروری را نیاز خواهید داشت. بسیاری از دانشجویان بر این باور هستند که دروس عمومی اتلاف وقت است. در صورتی که دانشگاه آزاد تحصیل کنید، باید هزینه دروسی را بپردازید که شاید هیچگاه به کارتان به‌عنوان یک حسابدار نیاید. پس با تحصیل در هنرستان، در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را در زمینه حسابداری به حساب خواهید آورد. هنگامی که حسابداری را مختص بازار کار آموزش ببینید، بعد از پایان دوره، سریعاً جذب کار خواهید شد و درآمد کسب خواهید کرد.

تجربه بیشتر در کار مالی و حسابداری می‌تواند به معنای درآمد بهتر و افزایش فرصت‌های شغلی هم باشد

تجربه بیشتر در کار مالی و حسابداری می‌تواند به معنای درآمد بهتر و افزایش فرصت‌های شغلی هم باشد

درآمد بالاتر

در حوزه مالی مهارت و تجربه حرف اول را می‌زند. معمولاً کسی از شما نمی‌پرسد که چه مدرکی دارید؟ بلکه بیشتر به‌دنبال مهارت شما در خصوص حسابداری و انجام امور مالی هستند. در هنرستان حسابداری شما می‌توانید به‌راحتی انواع تخصص مفید مورد نیاز در زمینه مالی را به دست بیاورید. وقتی که سریع‌تر وارد بازار کار شوید، تجربه کاری هم دست به دست مهارت حسابداری شما می‌دهد تا به یک حسابدار خبره تبدیل شوید. حسابداران خبره نیز قطعاً درآمد بیشتری از حسابداران دیگر خواهند داشت. حتی اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید به‌دنبال یک بخش تخصصی حسابداری طی این مدت 4 سال اول کار بگردید. به این ترتیب برای مثال بعد از پایان دوره 4 ساله، دانشجو فقط یک مدرک لیسانس دارد در حالی که فارغ‌التحصیل هنرستان می‌تواند به‌عنوان مثال در زمینه حسابداری پیمانکاری، حسابرسی بیمه یا امثال آن تخصص پیدا کند.

 

هدفمندی دروس مدرسه و هنرستان حسابداری

شاید اگر از یک دانشجو یا فردی که در رشته‌های ریاضی و فیزیک، انسانی یا تجربی تحصیل کرده‌اند در مورد کاربرد دروسی که در دوران مدرسه گذرانده‌اند سؤال کنید، پاسخی کامل به گوشتان نرسد. در دروس دبیرستان مطالب بسیار سنگین غیرکاربردی غیرهدفمند به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. در حالی که همین زمان را می‌توانید با تحصیل حسابداری در هنرستان به‌صورت هدفمند به سمت کسب اطلاعات در حوزه حسابداری کانالیزه کنید. به این ترتیب حتی دوران نوجوانی که شاید بسیاری از دانش‌آموزان بدون در نظر گرفتن بازار کار آینده اطلاعات پراکنده دریافت می‌کنند، شما می‌توانید اطلاعات هدفمند برای حضور در بازار کار را بیاموزید.

 

عدم پذیرش در برخی شرکت‌ها

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که برخی شرکت‌ها برای استخدام نیاز به حداقل مدرک لیسانس به بالا را دارند. تعداد این شرکت‌ها هرچه هم که کم باشد، بالاخره وجود دارند. این موضوع را می‌توان مهم‌ترین ایراد تحصیل حسابداری در هنرستان دانست. البته که یک حسابدار می‌تواند در حین کار، اقدام به ادامه تحصیل کرده و مدارک تکمیلی خود را نیز به دست بیاورد. با این حال باید گفت که اکثر ارگان‌ها و سازمان‌های خصوصی، به مهارت و تجربه کاری یا همان رزومه عالی بسنده می‌کنند. در صورتی که بخواهید در پست‌های دولتی کار کنید، به احتمال زیاد به مدرک دانشگاهی نیز نیاز خواهید داشت.

 

جمع بندی

تا به اینجا، با مزایا و معایب تحصیل حسابداری در هنرستان حسابداری آشنا شدید. می‌توان گفت که با این کار یک گام از سایر رقبای خود در بازار کار جلوتر خواهید بود. با ثبت نام در هنرستان حسابداری پکت می‌توانید زودتر از دیگران وارد بازار کار شوید و سابقه و درآمد کسب کنید. ثبت نام در حسابداری هنرستان پکت و گرفتن دیپلم حسابداری، راهی برای یادگیری آموزش‌های مالی و اصول حسابداری است. با اینحال، ادامه تحصیل در دانشگاه و گرفتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد هم می‌تواند در پیشرفت شغلی و بهبود وضعیت شغلی شما تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین، هنرستان را تنها یا پله و سکو برای رشد و پیشرفت در نظر بگیرید و همیشه برای یادیگری دوره‌های حسابداری جدید و به‌روز، اشتیاق داشته باشید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.