روش های تحقیق در مدیریت و حسابداری
بیشتر افراد در جامعه درک درستی از واژه "روش تحقیق در حسابداری" ندارند و معمولا آن را یک فرآیند مکانیکی فرض میکنند. اما باید بدانید که روش تحقیق در حسابداری نیاز به بررسی و رسیدگی منظم یک موضوع و مسئله دارد و در راستای طبقه بندی تحقیقات حسابداری استفاده میشود. در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم انواع روشهای تحقیق در مدیریت و حسابداری را مطرح کنیم و مهمترین آنها را برایتان توضیح دهیم.
روش تحقیق در حسابداری به چه معناست؟
روش تحقیق در حسابداری به معنای مجموعه از قوانین، استراتژیها و فرآیندهای مورد استفاده برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات مالی و مدیریتی در حسابداری است. این روشها میتوانند شامل استفاده از تجزیه و تحلیل نقدینگی، آنالیز ریسک و سودآوری، مطالعهی نظریات حسابداری و استفاده از نرمافزارهای مختلف مدیریت مالی باشد. علاوه بر این، روشهای تحقیق در حسابداری شامل تحقیقات عملی، نظری و تجربی در حوزههای فرعی مثل حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه و عمران و جریان نقدی است.
انواع روش تحقیق در حسابداری
روش تحقیق در مدیریت به شکلهای مختلفی انجام میشود:
تحقیق تخصیصی
پژوهش در حوزه مدیریت و حسابداری میتواند به موضوعات گوناگونی اختصاص داده شود. در ادامه، چندین موضوع پژوهش در این حوزه ذکر شده است:
- تحلیل نقش حسابداری مدیریت در تصمیمگیریهای استراتژیک: این پژوهش میتواند بررسی کند که چگونه حسابداری مدیریت در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمانها نقش دارد و به چه صورت تأثیرگذار است. این موضوع میتواند به بررسی ارتباط بین حسابداری مدیریت و تصمیمگیریهای استراتژیک در سازمانها پرداخته و نتایج عملکرد حسابداری مدیریت را بررسی کند.
- ارزیابی تأثیر حسابداری مدیریت بر عملکرد سازمانی: این پژوهش میتواند بررسی کند که چگونه حسابداری مدیریت بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد و به چه صورت میتواند ارتقای آن را فراهم کند. این موضوع میتواند به بررسی نقش آموزش حسابداری مدیریت در ارزیابی ریسکها و فرصتهای استراتژیک پرداخته و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی را بررسی کند.
- تجزیه و تحلیل هزینه: این پژوهش میتواند روشهای مختلف تجزیه و تحلیل هزینهها در سازمانها را بررسی کند و به ارائه رویکردهای نوین در مدیریت و کاهش هزینهها بپردازد. همچنین، میتواند بررسی کند که چگونه مدیریت میتواند بر روی کاهش هزینهها و افزایش سودآوری تأثیرگذار باشد.
- سیستمهای حسابداری مدیریت: این پژوهش میتواند سیستمهای اطلاعات حسابداری مدیریت در سازمانهای صنعتی را ارزیابی کند و مزایا و معایب سیستمهای حسابداری مدیریت اتوماسیون شده را بررسی کند. همچنین، میتواند سیستمهای حسابداری مدیریت غیرصنعتی را با صنعتی مقایسه کند.
- مدیریت مالی: این پژوهش میتواند روشهای مختلف ارزیابی عملکرد مالی سازمانها را بررسی کند و به راهکارهای بهینه برای مدیریت مالی و کسب سود بپردازد.
- حسابداری مدیریت استراتژیک: این پژوهش میتواند نقش حسابداری مدیریت در مدیریت استراتژیک سازمانها را بررسی کند (نقش دوره DBA استراتژیک در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمان) و تأثیر آن بر فرایند تصمیمگیری استراتژیک در سازمانها و مدلهای مختلف حسابداری مدیریت استراتژیک را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
تحقیق توصیفی
از روش تحقیق در حسابداری میتوان به تحقیق توصیفی اشاره کرد. در حسابداری به معنای بررسی و توصیف وضعیت یا خصوصیات مرتبط با یک موضوع خاص در حوزه حسابداری است. این نوع تحقیق به منظور جمع آوری و تحلیل دادهها، تبیین واقعیتها و روابط بین متغیرهای مختلف استفاده میشود.
تحقیق توصیفی در حسابداری به عنوان یک روش پژوهشی، تاکید بر توصیف و تفسیر واقعیتهای شرایط فعلی را دارد. در این نوع تحقیق، پژوهشگر سعی میکند تا از طریق مطالعه و توصیف وضعیت موجود، شماتیک و دقیق از یک موضوع خاص در حسابداری بدست آورد.
مراحل اصلی تحقیق توصیفی در حسابداری عبارتند از:
- تعیین هدف تحقیق: در این مرحله، پژوهشگر باید هدف و نیازهای خود را مشخص کند. به طور کلی، هدف این نوع تحقیق بررسی و توصیف وضعیت حال حسابداری است.
- جمع آوری دادهها: در این مرحله، پژوهشگر باید دادههای مورد نیاز را جمع آوری کند. این شامل اطلاعات مالی، اسناد و سندهای مربوط به حسابداری است.
- تجزیه و تحلیل دادهها: پس از جمع آوری دادههای مورد نیاز، پژوهشگر باید آنها را تجزیه و تحلیل کند. این شامل استفاده از روشهای آماری و روشهای دیگر تجزیه و تحلیل داده است.
- تفسیر و نتیجه گیری: در این مرحله، پژوهشگر باید دادهها را تفسیر کند و نتایج و استنتاجهای خود را ارائه کند. این شامل توصیف و تبیین وضعیت فعلی حسابداری و ارائه پیشنهادهای مناسب برای بهبود آن است.
- ارائه گزارش نهایی: در این مرحله، پژوهشگر باید گزارش نهایی تحقیق را تهیه کند و آن را به دیگران ارائه کند. این گزارش شامل توصیف کامل روشها و مراحل تحقیق، تجزیه و تحلیل دادهها و نتایج است.
با استفاده از تحقیق توصیفی در حسابداری، میتوان بهترین شیوههای مدیریتی و سیستمهای حسابداری را شناخت و بهبود آنها را ارائه داد. این نوع تحقیق در دوره MBA و دوره DBA به پژوهشگران و صاحبان کسب و کار کمک میکند تا تصمیمات بهتری در زمینه حسابداری بگیرند و عملکرد مالی را بهبود بخشند.
تحقیق توسعهای
تحقیق توسعهای در حسابداری و مدیریت می تواند به مطالعه و ارزیابی روند و جهتگیریهای نظری و علمی در زمینه حسابداری و مدیریت بپردازد. این تحقیقات در جهان تجارت و سازمانها اهمیت زیادی دارند زیرا به بررسی و پژوهش در خصوص مسائل مهم حسابداری و مدیریت پرداخته و با مسائل جدید و روزآمد مواجه میشوند.
در زمینه حسابداری، تحقیقات توسعهای معمولاً در مورد نوآوری هایی که در فرآیند حسابداری و گزارشگری متمایز و بهبود میبخشند، صورت میگیرند. این تحقیقات میتوانند به بررسی نحوه بهبود سیستمهای حسابداری، تجزیه و تحلیل مالی، گزارشگری مالی و استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه حسابداری مدیریت و... متمرکز شوند. هدف این تحقیقات بهبود روشهای حسابداری است که به کمک مدیران در اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تفکر استراتژیک سازمانی بیشتری کمک کند.
علاوه بر حسابداری، تحقیقات توسعهای در مدیریت نیز مهم هستند. در این زمینه، تحقیقات توسعهای عموماً به برنامهریزی استراتژیک، رهبری و مدیریت منابع انسانی، بهبود عملکرد سازمانی، درگیری کارکنان، نوآوری سازمانی و سایر موارد مرتبط با مدیریت متمرکز میشوند. هدف این تحقیقات بهبود عملکرد سازمانی و توسعه مستدام است.
در نهایت، تحقیقات توسعهای، یک روش تحقیق در حسابداری و مدیریت میتواند بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری و مدیریتی را بهبود بخشد، عملکرد سازمانی را بهبود دهد و در نهایت با کمک تصمیمات استراتژیک، رقابتیتر کسب و کارها را ارتقا دهد. این تحقیقات میتوانند از طریق استفاده از ابزارهای پژوهشی متنوعی مانند مصاحبه، پرسشنامه، تجزیه و تحلیل آماری و مدل سازی، به بررسی مسائل مربوط به موضوعات مختلف در حسابداری و مدیریت بپردازند.
تحقیق عملی در حسابداری
تحقیق عملی در حسابداری میتواند شامل موضوعات مختلفی باشد. در زیر چند مثال از موضوعاتی که در حوزه حسابداری میتوان تحقیق عملی انجام داد را آوردهایم:
- بررسی تأثیر سیستمهای حسابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات بر بهبود کارایی و دقت در مراکز مالی.
- ارزیابی کنترل داخلی سازمان و ارائه پیشنهادات برای بهبود آن.
- بررسی تأثیر محودیتهای مالی بر تصمیمات سرمایه گذاری در شرکتها.
- مقایسه بین سیستمهای حسابداری مدیریتی مختلف و تأثیر آنها در افزایش عملکرد سازمان.
- بررسی اثرات قوانین جدید حسابداری بر روی گزارشگری مالی و تصمیمات سرمایه گذاری.
- بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در تحقیق و توسعه بر روی عملکرد مالی و رقابتپذیری یک شرکت.
- ارزیابی روشهای مختلف سنجش عملکرد مالی در سازمانها و توصیه برای استفاده از آنها.
- بررسی تأثیر استفاده از فناوریهای حسابداری مبتنی بر ابر بر روی عملکرد و بهره وری سازمانها.
- ارزیابی روشهای مختلف پیش بینی و بودجه بندی در شرکتها و توصیه برای استفاده از روشهای بهتر.
- بررسی اثرات مختلف تغییرات قوانین مالی در یک کشور بر گزارشگری مالی و عملکرد شرکتها.
این موضوعات تنها مثال هستند و هنوز موضوعات متعدد دیگری در حوزه حسابداری وجود دارند که می توان تحقیقات عملی در آنها انجام داد.
جمعبندی
یک حسابدار حرفهای باید توانایی شناخت انواع روش تحقیق در حسابداری را داشته باشد و در زمان لزوم بتواند یک روش مطمئن برای حل یک مسئله مشخص انتخاب کند. اگر شما نیز یک حسابدار تازهکار هستید، توصیه میکنیم این مقاله را به هر حال مطالعه کنید.