تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابدار مالیاتی برای محاسبه مالیات به چه چیزهایی نیاز دارد؟

ابزارها نقش کمکی در بالا بردن کیفیت و کاهش اشتباهات دارند. ابزارهای حسابداری مالیاتی برای محاسبه مالیات استفاده می‌شوند. کاهش اشتباهات و بیشتر شدن دقت، نیاز شما را به حسابرسی مالیاتی کمتر می‌کند. اما برای انجام حسابداری مالیاتی چه ابزارهایی باید در اختیار حسابدار قرار بگیرد؟ یک حسابدار مالیاتی باید به چه ابزارهایی تسلط داشته باشد؟ آیا ابزارها می‌توانند خطا را به صفر برسانند؟

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی یکی از شاخه‌های مهم حسابداری است که به بررسی مالیات و اجرای قوانین آن در کسب و کار می‌پردازد. اگرچه حسابداران مالیاتی دانش عمومی حسابداری را دارند اما تنها به محاسبه مالیات و رسیدگی به امور مالیاتی متمرکز هستند. با در نظر گرفتن اینکه پرداخت مالیات تقریباً در تمامی کسب و کارهای حقیقی و حقوقی وجود دارد، باید از حسابداران برای محاسبه دقیق مالیات کمک گرفت. هرگونه اشتباه در محاسبه و پرداخت مالیات، می‌تواند باعث جریمه‌های مالیاتی شود. برای اینکه کمترین اشتباه و بیشترین دقت در کار حسابدار وجود داشته باشد، از ابزارهای حسابداری مالیاتی کمک گرفته می‌شود.

رسیدگی به امور مالیاتی می‌تواند یک تخصص جداگانه و درآمدزا برای حسابداران محسوب شود

رسیدگی به امور مالیاتی می‌تواند یک تخصص جداگانه و درآمدزا برای حسابداران محسوب شود

اهمیت مالیات در حسابداری

چه چیزی باعث می‌شود که حسابداری مالیاتی به عنوان یک تخصص محسوب شود؟ حسابدار مالیاتی چه وظیفه ویژه‌ای را بر عهده دارد؟ پاسخ این سوالات به اهمیت مالیات در حسابداری برمی‌گردد. سال‌های زیادی نیست که قانون مالیات در ایران اجرا می‌شود. اما تقریباً تمامی کسب و کارهای دولتی و آزاد در حال پرداخت مالیات هستند. مهم است که حسابداران مالیاتی، مطابق با استانداردها، قوانین و نرخ‌های تعیین شده مالیات را محاسبه کنند. این مالیات می‌تواند مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی باشد. این موضوع اهمیت شرکت در دوره حسابداری مالیاتی را برای حسابداران نشان می‌دهد. تغییرات و اصلاحات قانون مالیات باعث می‌شود که حسابداران مالیاتی در قدم اول به دوره‌های جدید نیاز داشته باشند. پس می‌توان گفت که ابزارهای حسابداری مالیاتی تنها شامل نرم افزار‌ها و اسناد و مدارک نمی‌شود. گاهی دانش به روز، روش‌های نوین و اطلاع از آخرین قوانین می‌تواند بهترین ابزار تلقی شود.

انواع مالیات در ایران

مالیات در ایران به دو نوع مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم وجود دارد. البته تفاوتی در ابزارهای حسابداری مالیاتی برای این دو نوع وجود ندارد. تنها قوانین و روش محاسبه آن‌ها متفاوت است. مالیات بر درآمد و دارایی جزو مالیات‌های مستقیم در نظر گرفته می‌شود. این موضوع در ماده ۱۷ قانون مالیات آمده است. مالیات بر درآمد می‌تواند شاخه‌های زیادی داشته باشد که حسابداران مالیاتی باید با تمامی آن‌ها آشنا باشند:

عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف هم به عنوان مالیات‌های غیرمستقیم در قانون آمده اند. در این بین حسابداری مالیات ارزش افزوده اهمیت بیشتری دارد. حسابداری مالیات بر ارزش افزوده، برای محاسبه مالیات مرحله‌ای در روند تولید محصولات یا ارائه انجام می‌شود. در حال حاضر نرخ این مالیات 9% است و تماماً باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود. یعنی مصرف‌کنندگان میانی که به نوعی تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات نیز هستند، باید مبالغ پرداخت شده از سمت خود را از مالیات دریافت شده از مصرف‌کننده نهایی کسر کنند. حسابدار مالیاتی برای محاسبه این مبلغ ق به اسناد فروش و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پرداختی نیاز دارد.

از نرم افزارهای آفیس (ورد، اکسل، پاورپوینت و اکسس) در رسیدگی به امور مالی شرکت‌ها استفاده می‌شود

از نرم افزارهای آفیس (ورد، اکسل، پاورپوینت و اکسس) در رسیدگی به امور مالی شرکت‌ها استفاده می‌شود

ابزارهای حسابداری مالیاتی

ابزارهایی که حسابدار مالیاتی برای محاسبه مالیات به آن نیاز دارد، به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شود. نقص و نداشتن هر کدام از این ابزارها باعث اشتباه، تاخیر و دشوار شدن محاسبه مالیات می‌شود. ابزارهای اصلی که حسابدار مالیاتی حسابداری را با آن انجام می‌دهد، چیزی فراتر از ماشین‌ حساب، کاغذ و قلم است. حسابداری یک مقوله فنی و تخصصی است و به ابزارهای تخصصی نیاز دارد. برخی از ابزارهایی که در محاسبه مالیات استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:

تنها با داشتن ابزارهای بالا می‌توان از حسابدار مالیاتی انتظار محاسبه درست و بی‌نقص مالیات را داشت.

فعالیت‌های مشمول معافیت مالیاتی

هنگام استفاده از ابزارهای حسابداری مالیاتی باید حواس‌تان به معافیت‌های مالیاتی هم باشد. برخی از کسب و کارها در قانون ایران از پرداخت مالیات معاف شده‌اند. این معافیت جدای از هزینه‌هایی است که در محاسبه مالیات از ارزش افزوده پرداخت شده کسر می‌شود. در قدم اول اشخاص حقیقی با کار دولتی و آزاد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف‌ند. حسابداری مالیات حقوق تا 4 میلیون تومان را معاف از مالیات می‌داند. البته این موضوع برای قانون مالیات ۱۴۰۰ است و احتمال تغییر آن در سال بعد وجود دارد. قانون مالیات بر خانه‌های خالی هم از سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است. اما حتی در این قانون هم می‌توان از معافیت مالیاتی استفاده کرد. انتقال مالکیت دائمی یا استیجاری ملک به اعضای درجه یک خانواده می‌تواند شما را از پرداخت مالیات معاف کند. علاوه بر آن اگر ثابت کنید که گرفتن اجاره املاک تنها منبع درآمدی شما است، احتمال معافیت وجود دارد. در این باره، قانون حداقل حقوق اعمال می‌شود. حسابداران مالیاتی باید در پرداخت حقوق کارمندان و کارگران، بخشی از بندها را معاف از مالیات محسوب کنند. فعالیت‌های زیر تعدادی از این دریافتی‌ها است:

علاوه بر اینها بسیاری از کسب و کارها، معاف از پرداخت مالیات هستند. از بیمه عمر، هزینه‌های درمانی، سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، فرش، صنایع دستی و بورس نباید مالیات گرفته شود.

استفاده از ابزارهای حسابداری، اشتباه در محاسبه مالیات و رسیدگی به امور مالیاتی را به صفر نمی‌رساند اما باعث دقت بیشتر و خطای کمتر می‌شود

استفاده از ابزارهای حسابداری، اشتباه در محاسبه مالیات و رسیدگی به امور مالیاتی را به صفر نمی‌رساند اما باعث دقت بیشتر و خطای کمتر می‌شود

جمع بندی

روش محاسبه مالیات در سند حسابداری متفاوت است ولی برای تمامی روش‌ها، به ابزار نیاز دارید. حضور حسابرسان سازمان امور مالیاتی در شرکت‌ها برای بررسی اسناد مالی و مالیاتی، اتفاقی طبیعی است. حسابرسان به دنبال پیدا کردن هرگونه نقص، ابهام یا اشتباه در اسناد مالیاتی هستند. وظیفه حسابدار مالیاتی، محاسبه نرخ مالیات طبق استانداردها و قوانین جدید مالیاتی است. ابزارها تنها به حسابدار برای محاسبه سریع‌تر و دقیق‌تر مالیات کمک می‌کنند. ابزار نمی‌تواند اشتباه و خطا را به صفر برساند اما در کاهش آن نقش موثری دارد. چشم پوشی کردن از ابزارهای جدید حسابداری، غیر ممکن است. بنابراین چه صاحبان کسب و کار و چه حسابداران مالیاتی باید استفاده از ابزار را در کار خود لحاظ کنند.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
مجید امینی
با سلام.میخواستم بدونم تو کلاسهای مالیات، لایحه نویسی برای مالیات هم آموزش داده میشه یا نه؟ ممنون میم راهنمایی کنید
0 0
1402/05/07, 13:51
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.