تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

7 کتاب کاربردی برای کسانی که به مدیریت ریسک علاقه دارند

برای شناسایی ریسک‌های موجود در سیستم تنها علاقه به مدیریت ریسک کافی نیست. شما باید در کنار علاقه، از منابع آموزش مدیریت ریسک استفاده کنید. در این مطلب از وبلاگ حسابداران خبره، 7 کتاب کاربردی برای یادگیری مدیریت ریسک به زبان ساده و از پایه به شما معرفی می‌شود. بررسی شاخه‌های مختلف مدیریت ریسک می‌تواند به شما برای گیرد شناسایی و کنترل ریسک در انواع شرکت‌ها کمک کند.

 

1- کتاب مدیریت ریسک: ترفندهای حرفه‌ای برای مدیران پروژه

در قدم اول بهتر است کتابی را بخوانید که کلیات مدیریت ریسک را به شما توضیح دهد. در کتاب مدیریت ریسک نوشته ریتا مالکهی، برای آموزش نظری و عملی مناسب است. به عنوان کسی که به مدیریت ریسک علاقه دارد باید کتاب مدیریت ریسک به زبان ساده را تهیه کنید. در این کتاب می‌توانید سرفصل‌های زیر را یاد بگیرید:

بنابراین اگر به دنبال کتابی ساده و جامع هستید، این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

کتاب استاندارد عملی مدیریت ریسک پروژه نوشته صادق روزبهی و خدیجه جدا

کتاب استاندارد عملی مدیریت ریسک پروژه نوشته صادق روزبهی و خدیجه جدا

2- کتاب استاندارد عملی مدیریت ریسک پروژه

برای خرید کتاب مدیریت ریسک پروژه، منابع زیادی را در اختیار دارید. کتاب استاندارد عملی مدیریت ریسک پروژه توسط صادق روزبهی و خدیجه جدا ترجمه شده است. استاندارد عملی که توسط انجمن مدیریت پروژه آمریکا (PMI) تعریف شده، در کنار استاندارد مدیریت پروژه (PMBOK) مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از ایجاد استاندارد عملی، پیاده سازی موثر و استفاده کاربردی از مدیریت ریسک در پروژه است. این استاندارد هم برای ارزیابی و هم برای ارتقای فرآیندهای مدیریت ریسک موجود در سازمان‌ها و پروژه‌ها استفاده می‌شود. سرفصل‌های این کتاب شامل موارد زیر است:

این کتاب را می‌توانید از انتشارات پندار پارس بخرید.

 

3- کتاب مدیریت مالی راهبردی (ارزش آفرینی مبتنی بر مدیریت ریسک)

مدیریت مالی باید به گونه‌ای باشد که در کنار رعایت اصول اولیه سرمایه‌گذاری، ارزش آفرینی یا ایجاد ارزش هم بکند. هدف از مدیریت مالی استراتژیک، خلق ثروت با در نظر گرفتن مدیریت ریسک در بنگاه‌ها و موسسات مالی است. به عنوان یک کتاب مدیریت ریسک مالی عملی، کتاب مدیریت مالی راهبردی می‌تواند ارزشیابی دارایی‌های مالی، معرفی بازارهای سرمایه و تامین مالی بلند مدت و سنجش عملکرد مبتنی بر ارزش را انجام دهد. فریدون رهنمای حاصل سال‌ها تدریس و تحقیق در دانشگاه و کسب و کارهای اقتصادی را در این کتاب آورده است. آخرین ویرایش منتشر شده از این کتاب در نشر حکیم باشی، ۱۴ فصل دارد که از آغاز تا پایان ارزش‌آفرینی در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری را توضیح می‌دهد. این کتاب یک راهنمای عملی و تخصصی است و خواندن آن برای افراد عادی، سود چندانی نخواهد داشت. اما متخصصان حوزه‌های مالی می‌توانند برای آشنایی با ریاضیات مالی پیشرفته، نرخ بهره، سیاست تقسیم سود و قیمت گذاری سهام، مبانی ورشکستگی و استراتژی‌های مالی از این کتاب استفاده کنند.

کتاب مدیریت ریسک و بازده نوشته قدرت‌اله طالب‌نیا، مهدی و علی محمدی

کتاب مدیریت ریسک و بازده نوشته قدرت‌اله طالب‌نیا، مهدی و علی محمدی

4- کتاب مدیریت ریسک و بازده

کتاب مدیریت ریسک و بازده نوشته قدرت‌اله طالب‌نیا، مهدی و علی محمدی است. این کتاب به مباحث کنترل و کاهش ریسک و جبران زیان‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌پردازد. با اینکه کتاب عمدتاً به دانشجویان رشته مدیریت توصیه می‌شود اما مدیران مالی هم می‌توانند برای سنجش ریسک در عملیات‌های مالی از آن استفاده کنند. هدف کتاب تلفیق مدیریت ریسک و بازدهی مالی با در نظر گرفتن نظریه سرمایه گذاری مدرن و فرامدرن است. طبق این نظریه، تمام ریسک‌های موجود در سیستم به دو دسته کلی ریسک غیرقابل کنترل (ریسک سیستماتیک) و ریسک قابل کنترل (ریسک غیرسیستماتیک) تقسیم بندی می‌شود. از جمله ریسک‌هایی که در این کتاب بررسی می‌شود می‌توان به تغییر در نرخ ارز، تورم، قوانین و مقررات دست و پاگیر دولتی، عدم سرمایه گذاری خارجی، حوادث قهری و غیرمترقبه و تحولات و رخداد‌های سیاسی اشاره کرد. این کتاب را می‌توانید از انتشارات کتابخانه فرهنگ تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: دوره‌های حسابداری که شاغلان و مدیران مالی باید بگذرانند

 

5- کتاب مدیریت ریسک در پروژه‌های عمرانی

پروژه‌های عمرانی بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پیمانکاری را در ایران تشکیل می‌دهد. مدیران مالی شرکت‌های پیمانکاری، علاوه بر اینکه باید بدانند حسابداری پیمانکاری چیست، باید با نحوه مدیریت ریسک در این پروژه‌ها هم آشنا باشند. مدیریت ریسک در پروژه‌های عمرانی نوشته عبدالله اردشیر و حسن ملکی‌تبار می‌تواند گزینه خوبی برای یادگیری مفاهیم اولیه مدیریت ریسک در پروژه‌های عمرانی باشد. انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر عمدتاً کتاب‌هایی را منتشر می‌کند که پژوهش محور و همراه با مثال‌های کاربردی واقعی باشد. در این کتاب هم می‌توانید از تجربه نویسنده در مدیریت ریسک با دو استاندارد PMBOK و ISO 31000 استفاده کنید. مثال‌هایی که در این کتاب وجود دارد شامل فعالیت‌های عمرانی حوزه‌های مختلف می‌شود. بررسی روش‌های شناسایی ریسک در پروژه‌های عمرانی، ارزیابی کمی و کیفی آن ها، پیدا کردن راه حل و برنامه ریزی برای آن و استفاده از فرصت ریسک‌های با پیامد مثبت را در این کتاب می‌آموزید.

کتاب مدیریت ریسک عملیاتی در بانک ها نوشته گالیانو بریندلی و بااولو فرتی

کتاب مدیریت ریسک عملیاتی در بانک ها نوشته گالیانو بریندلی و بااولو فرتی

6- کتاب مدیریت ریسک عملیاتی در بانک ها

بانک‌ها و موسسات مالی به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی تامین سرمایه شناخته می‌شوند. به همین نسبت مدیریت ریسک در بانک و دیگر موسسات مالی اهمیت پیدا می‌کند. کتاب مدیریت ریسک عملیاتی در بانک‌ها توسط گالیانو بریندلی و بااولو فرتی نوشته شده است. نشر نو اندیش هم وظیفه انتشار آن را برعهده گرفته است. هدف از بررسی ریسک‌های عملیاتی در بانک، شناسایی ریسک‌هایی است که ناشی از اشتباهات انسانی یا اتفاقات و خطای تکنیکی باشد. این کتاب به عنوان مرجع آموزش ریسک عملیاتی در رشته‌های اقتصاد و مدیریت معرفی می‌شود چون توانسته تلفیق و ترکیب درستی از مدیریت ریسک و امور مالی بانکی را انجام دهد. شناسایی، پایش و کنترل ریسک‌های عملیاتی برای بهبود فرایندهای داخلی سازمان لازم است.

 

7- کتاب مدیریت ریسک و سرمایه

اگر به دنبال کتاب مدیریت ریسک نقدینگی یا کتاب مدیریت ریسک و سرمایه گذاری باشید قطعاً با کتاب مدیریت ریسک و سرمایه نوشته علی سعدی رو به رو خواهید شد. یاد گرفتن مدیریت ریسک مالی از معامله گرها و فعالان بازار سرمایه، اثرگذار‌تر است. خواندن این کتاب می‌تواند برای برای سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و سبدگردانان همه بازارهای مالی مفید باشد. شرکت‌هایی که بر پایه تامین سرمایه از سهام ایجاد شده‌اند یا اینکه سبدگردانی سرمایه دیگران را انجام می‌دهند، مخاطب این کتاب هستند. مدیریت بحران، معرفی اندیکاتورها، شاخص‌های مدیریت سرمایه، بیان حد ضرر و ریسک، ریسک در هر معامله RPT و... از جمله سرفصل‌های این کتاب است.

 

سخن آخر

مدیریت ریسک یک فرآیند عملی است و نیاز به واکنش سریع و درست دارد. به عنوان یک صاحب کسب و کار، مدیر مالی یا مدیر پروژه نمی‌توانید تنها به دانش ابتدایی مدیریت ریسک و شانس و اقبال اتکا کنید. خواندن کتاب حتی اگر با بیان مثال‌های واقعی و کاربردی باشد، بخش نظری دانش را تقویت می‌کند. بدون اینکه در محیط واقعی و پروژه‌های کوچک و بزرگ مدیریت ریسک را تمرین کنید، نمی‌توانید مهارت خود را بسنجید. در دوره مدیریت ریسک پکت، در کنار آموزش تئوری، تمرین‌های عملی هم وجود دارد. هدف آموزشگاه حسابداری از برگزاری این دوره، تربیت مدیرانی است که بتوانند بهترین پاسخ را برای موانع و ریسک‌های موجود در کار پیدا کنند. دوره مدیریت ریسک حسابداران خبره پروژه محور برگزار می‌شود. یعنی در انتهای دوره، باید یک پروژه واقعی را مدیریت کنید تا قبول شوید. به همین دلیل تنها داشتن مدرک حسابداری و رشته‌های مرتبط برای ثبت نام کافی نیست و باید حداقل ۳ سال تجربه کاری هم داشته باشید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.