تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

قانون برگزاری مناقصات چیست؟

قانون برگزاری مناقصه 1401 همه ساله از سمت وزارت امور اقتصادی دارایی معرفی می‌شود. حسابدارانی که قصد آموزش نحوه شرکت در مناقصات دولتی را دارند، می‌توانند از این مطلب برای آشنایی بیشتر با قانون استفاده کنند. از طرف دیگر، برای محاسبه هزینه‌های شرکت در مناقصه، باید قانون را به طور کامل بدانید. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، به بررسی تعریف مناقصه و قوانین مربوط به آن می‌پردازیم.

مناقصه و نحوه شرکت در آن

مناقصه و نحوه شرکت در آن

مناقصه چیست؟

مناقصه، فرایندی رقابتی است. برخلاف مزایده، که هدف آن فروش کالا و خدمات به بالاترین قیمت پیشنهادی است، مناقصه به دنبال کمترین هزینه است. در طول فرآیندهای تجاری و اقتصادی، معامله‌های زیادی انجام می‌شود. هدف مناقصه، واگذار کردن معامله و تعهدات آن، به کمترین قیمت ارائه شده است. شرکت‌های پیمانکاری، یکی از مخاطبان اصلی مناقصه‌های دولتی و غیردولتی هستند. این شرکت‌ها برای به دست گرفتن پروژه‌های کوچک و بزرگ رقابت می‌کنند و پیشنهادات خود را در قالب مناقصه ارائه می‌کنند. هر شرکت پیمانکاری که کمترین قیمت را با در نظر گرفتن تمامی تعهدات و کیفیت مورد انتظار ارائه دهد، برنده مناقصه خواهد شد. 

در مسیر دادن درخواست ارائه طرح پیشنهادی مناقصه، باید تمامی موارد طبق قانون مناقصه باشد. اینطور نیست که هر درخواستی از سمت هر پیمانکار مورد بررسی قرار بگیرد. نحوه ارسال درخواست مناقصه اهمیت زیادی دارد. در کنار آن ممکن است برای شرکت در مناقصه، نیاز به ارائه ضمانت‌های ارزی هم داشته باشید. در مناقصه شرکت‌های سرمایه گذار خارجی، دریافت ضمانت نامه ارزی، اتفاقی طبیعی و روتین است. برای انجام کار و برگزاری درست و مطابق قانون مناقصه، باید مناقصه‌گزار و مناقصه‌گر را بشناسید و حقوق هر کدام را بدانید. برای این کار باید به دنبال دوره‌های آموزش حسابداری پیشرفته و تکمیلی باشید. 

بیشتر بخوانید:

قانون دیوان محاسبات کشور چیست؟

 

قانون برگزاری مناقصات سال 1401

در قانون برگزاری مناقصات سال 1401، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی، موسسات وابسته به دولت، بانک‌ها و دیگر موسسات مالی دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، تمامی نهادهای عمومی که بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، شورای نگهبان، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع مدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها مجاز به برگزاری مناقصه هستند. این موسسات و شرکت‌ها باید از قانون برگزاری مناقصات هم تبعیت کنند. 

قانون برگزاری مناقصات نیروهای مسلح با قانون برگزاری مناقصات شهرداری‌ها و دیگر موسسات دولتی متفاوت است. نیروهای مسلح، قانون مناقصات خاص خود را دارند و طبق آن عمل می‌کنند. با ارسال قیمت مناقصه از سوی پیمانکاران، کمیته فنی بازرگانی بررسی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران، ارزیابی فنی، ارزیابی مالی و ارزیابی شکلی می‌پردازند. در هر دو طرف از مناقصه‌گزار و مناقصه‌گر، حسابداران باید نظارت بر فرایند را انجام دهند. حسابدار شرکت است که باید درخواست مناقصه را تنظیم کند. از طرف دیگر، حسابدار شرکت پیمانکاری باید مطابق با قانون مناقصات، درخواست مناقصه را ارسال کند. 

بیشتر بخوانید:

آزمون حسابدار رسمی چیست؟

تمامی مناقصات کشور در پایگاهی به آدرس www.parsnamaddata.com ثبت و ذخیره می‌شود

تمامی مناقصات کشور در پایگاهی به آدرس www.parsnamaddata.com ثبت و ذخیره می‌شود

چرا باید قانون برگزاری مناقصات 1401 را بررسی کنیم؟

در اوایل سال 1401، قانون برگزاری مناقصات سال 1400 تغییر کرد و مفاد آن برای سال جدید اعلام شد. در کارگاه‌ها و دوره‌های برگزاری مناقصه، تمام مباحث و سرفصل‌های مناقصات بحث می‌شود. شرکت در این دوره‌ها، می‌تواند شما را از یک حسابدار ساده به یک حسابدار خبره و موفق تبدیل کند. حساسیت مناقصات و هزینه‌های آن هم باعث می‌شود که پروژه‌های مربوط به مناقصه، به حسابداران ساده و تازه کار داده نشود. برگزاری مناقصه عمدتا به حسابداران و حسابرسان رسمی داده می‌شود. از طرف دیگر، پیمانکاران هم برای ارسال درخواست به حسابداران رسمی بیشتر اعتماد می‌کند. 

در بخشی از سرفصل‌های آزمون حسابدار رسمی، باید به سوالات مربوط به قانون مناقصات عمومی هم پاسخ دهید. اهمیت مناقصه‌های دولتی و غیردولتی باعث می‌شود که حسابدار رسمی، بهترین شخص برای بررسی قوانین و بستن قرارداد باشد. اولین کاری که حسابدار باید انجام دهد، طبقه بندی معاملات است. تمامی معاملات مناقصه‌ای از نظر قیمت و ارزش آن‌ها طبقه بندی می‌شوند:

با وجود اینها، همه ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی، بر اساس شاخص کالاها و خدمات، حد نصاب معاملات را مشخص می‌کند. بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید که قانون برگزاری مناقصات 1402 با قانون برگزاری مناقصات 1401 یکسان باشد. 

مهم‌ترین ماده‌های قانون برگزاری مناقصات 

در بین تمام قانون مناقصات و مزایدات، تعدادی از آن‌ها اهمیت بیشتری دارند. در ادامه بررسی‌های خود، به شرخ این ماده‌ها از قانون برگزاری مناقصات می‌پردازیم:

ماده 1 قانون مناقصات 1401

در این ماده، روش و مراحل برگزاری مناقصات مشخص می‌شود. در ادامه، این ماده مشخص می‌کند که قانون برگزاری مناقصات تنها برای معاملاتی صادق است که با رعایت این چارچوب انجام می‌شود. 

ماده 2 قانون برگزاری مناقصات

در این ماده از قانون مناقصات و مزایدات، واژگان و اشخاص قانون، معرفی می‌شوند. تعریف مناقصه، مناقصه‌گزار، مناقصه‌گر، کمیته فنی بازرگانی، ارزیابی کیفی مناقصه‌گران، ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها، ارزیابی مالی، ارزیابی شکلی و انحصار در این ماده گفته می‌شود. اشخاص مجاز به شرکت در مناقصات دولتی هم در این ماده مشخص می‌شود.

ماده 10 قانون مناقصات 1401

موضوع ماده 10 قانون مناقصات 1401، تامین منابع مالی است. طی این ماده، صراحتا ذکر می‌شود که انجام معامله در صورتی درست است که منابع مالی معامله در مدت زمان مقرر، در قرارداد قید شود. همچنین، ضمانت‌نامه‌ها و تعهدهای مورد نیاز هم طبق این ماده باید داده شود. 

ماده 11 قانون برگزاری مناقصات

ماده 11 قانون مناقصات 1401 به روش‌های انجام مناقصه‌های کوچک، متوسط و بزرگ می‌پردازد. مثلاً در معاملات بزرگ بیش از 20 میلیون تومان، برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا برگزاری مناقصه محدود مورد پذیرش قانون است. 

برای خواندن و بررسی ماده های قانون برگزاری مناقصات، باید به سراغ کتاب آن بروید یا قوانین را مستقیما از سایت وزارت صنعت بخوانید

برای خواندن و بررسی ماده های قانون برگزاری مناقصه، باید به سراغ کتاب آن بروید یا قوانین را مستقیما از سایت وزارت صنعت بخوانید

ماده 12 قانون برگزاری مناقصات

ماده 12 قانون، به شرایط و ویژگی‌های مناقصه‌گران می‌پردازد. تضمین کیفیت خدمات و محصولات، داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر، حسن سابقه، داشتن پروانه کار و توان مالی از جمله ویژگی‌هایی است که شخص یا شرکت مناقصه‌گر باید داشته باشد.

ماده 13 قانون برگزاری مناقصه

این ماده، کامل و دقیق مفاد فراخوان مناقصه را مشخص می‌کند. مناقصه‌ها باید طبق قانون دارای نام و نشانی مناقصه‌گزار، نوع، کمیت و کیفیت بالا یا خدمات مورد مناقصه، نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه و محل، زمان و مهلت دریافت اسناد باشند.

جمع‌بندی

به عنوان یک حسابدار رسمی، شما می‌توانید درخواست شرکت در انواع مناقصه را از طرف شرکت تنظیم و ارسال کنید. حسابدار رسمی شدن می‌تواند این مزیت را برای شما داشته باشد که در شرکت‌ها بزرگتر و با حجم معاملات بیشتر کار کنید. این یعنی می‌توانید حقوق و مزایای شغلی بیشتری را هم نسبت به کار در شرکت کوچک به عنوان حسابدار ساده، دریافت کنید. با قبولی در آزمون حسابدار رسمی، شانس استخدام در شرکت‌های حسابداری و حسابرسی را خواهید شد. حتی خودتان می‌توانید شرکت تاسیس کنید یا به عنوان حسابدار رسمی مستقل کار کنید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.