تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

آموزش کامل و کاربردی نحوه تهیه لیست حقوق و دستمزد

آماده‌سازی لیست حقوق و دستمزد یکی از وظایف مهم حسابدار محسوب می‌شود. در صورتی که قصد فعالیت به‌ عنوان یک حسابدار را دارید، باید به‌خوبی بدانید که لیست حقوق و دستمزد به چه شکلی آماده می‌شود. در این مقاله قصد داریم ابتدا به این بپردازیم که لیست حقوق و دستمزد چیست. سپس درباره روش تهیه لیست حقوق و دستمزد صحبت کنیم. در نهایت فرمول‌های مختلفی که در تهیه لیست حقوق و دستمزد به کار می‌روند را بررسی خواهیم کرد. همچنین چند نرم‌افزار که به شما در این کار کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید تا هر آن‌چه نیاز دارید را درباره تهیه لیست حقوق و دستمزد بدانید.

لیست حقوق و دستمزد

لیست حقوق و دستمزد

لیست حقوق و دستمزد چیست؟

هر شرکت و سازمانی، کارمندانی در بخش‌های مختلف دارند. این کارمندان باید بر اساس موازین تعیین شده و همچنین اصولی کامل، حقوق و دستمزد خود را دریافت کنند. همچنین حقوق آن‌ها باید منصفانه و بر اساس قوانین کشور باشد. به این ترتیب برای آن‌که هر یک از کارکنان بتوانند حقوق منصفانه داشته باشند، حسابداران مسئول تهیه لیستی با نام لیست حقوق و دستمزد هستند. در این لیست مواردی از جمله حقوق متفاوت، کسورات مختلف، مشخصات امل کارمند، مسائل مالیاتی و... درج می‌شود. به این ترتیب حقوق و دستمزد هر یک پرسنل به‌ صورت کاملاً عادلانه‌ای خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید: حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

روش تهیه لیست حقوق و دستمزد

برای تهیه لیست حقوق و دستمزد باید از نرم‌افزارهای حسابداری یا نرم‌افزار اکسل استفاده نمایید. در دوره حسابداری مالی پکت، نحوه کار با این نرم افزار، یاد داده می‌شود. نرم‌افزارهای حسابداری کار حسابداران را در زمینه تهیه لیست حقوق و دستمزد بسیار ساده می‌کنند. اگر قصد استفاده از فایل اکسل را دارید، ابتدا باید به تعداد کارکنان، سطر در اکسل ایجاد نمایید. سپس به تعداد کسورات و مزایای قانونی، ستون اضافه نمایید. همچنین بهتر است در انتهای هر سطر، شماره حساب پرسنل را قرار دهید تا پرداختی به‌راحتی انجام شود. کسورات مختلفی از جمله سهم بیمه، مالیات حقوق، وام از صندوق و... می‌شوند. همچنین پرسنل می‌توانند مزایای همانند حق اولاد، حق مسکن و... نیز داشته باشند.

بعد این‌که حقوق ثابت هر یک از کارکنان در نظر گرفته شد، جلوی نام هر کدام از پرسنل، حقوق ثابت او را قرار می‌دهند. سپس در نهایت بعد تمامی کسورات و مزایا، مبلغ کل پرداختی برای او در نظر گرفته می‌شود. به همین راحتی هر کس می‌تواند ریز حقوق و درآمد خود را داشته باشد. این برگه باید آن‌قدر واضح باشد که مدیریت و حتی کارکنان بتوانند ریز حقوق را متوجه شوند.

لیست حقوق و دستمزد یکی از مدارکی است که در حسابرسی بیمه مورد استفاده بازرسان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد. 

مثال نمونه از لیست حقوق دستمزد

برای مثال یک شرکت 10 کارمند در بخش‌های مختلف دارد. به این ترتیب یک فایل اکسل با 10 سطر ایجاد می‌کند. در ستون اول، نام خانوادگی هر یک از پرسنل قرار می‌گیرد. در ستون بعدی می‌توانید حقوق ثابت پرسنل را قرار دهید. بعد از آن مزایای شغلی هر یک از پرسنل بر اساس نوع فعالیت شرکت قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان ستون اضافه کاری، مزد بابت کار در روزهای تعطیل، کمک هزینه مسکن، پاداش مستمر، مزد کار در شب و کشیک، حق ماموریت و... را قرار داد. مزایای هر شرکت با شرکت دیگر تفاوت خواهد داشت. برای مثال برخی از شرکت‌ها امکان دارد که شیفت شب نداشته باشند. به این ترتیب مزایای هر شرکت با شرکت‌های دیگر متفاوت هستند.

بعد پایان ستون مزایا، ستون هزینه‌ها قرار می‌گیرند. مثلاً می‌توان هزینه کارآموزان، هزینه بیمه، هزینه ایاب و ذهاب یا همان سرویس، هزینه خوراک و... را در این بخش قرار داد. تمامی مزایا با هم جمع می‌شوند. همچنین تمامی هزینه‌ها نیز با هم باید جمع شوند. در نهایت هزینه‌ها را از مزایا کسر می‌کنند و حقوق پرداختی مشخص می‌شود. در نهایت جلوی اسم هر یک از پرسنل، شماره حساب او را قرار می‌دهید.

تصویر بالا، یک نمونه از فرمول محاسبه حقوق و دستمزد سال 1400 است که می‌تواند در هر شرکت با میزان متفاوت باشد

تصویر بالا، یک نمونه از فرمول محاسبه حقوق و دستمزد سال 1400 است که می‌تواند در هر شرکت با میزان متفاوت باشد

فرمول های محاسبه حقوق و دستمزد

در صورتی که از اکسل برای تهیه لیست حقوق و دستمزد استفاده نمایید، باید فرمول‌های مختلفی را به اکسل بدهید. روش‌های مختلفی برای فرمول‌دهی لیست حقوق و دستمزد به اکسل وجود دارد. با این حال روش معمول به این شکل است که ابتدا مزایا را با یکدیگر باید جمع کنید و یک ستون با نام جمع مزایا داشته باشید. سپس تمامی هزینه‌ها را با هم جمع کنید و در ستونی با نام جمع هزینه‌ها قرار دهید. در نهایت در ستونی با نام خالص پرداختی، جمع هزینه‌ها را از جمع مزایا و حقوق کسر کنید. زمانی که این فرمول‌های ثابت را قرار دهید، با وارد کردن حقوق ثابت، مزایا و همچنین هزینه‌های هر یک از پرسنل، به‌ راحتی خالص پرداختی هر یک محاسبه می‌شود.

در ضمن برای برخی بخش‌ها از قبیل حق اولاد، اضافه کاری، ساعات کار در روزهای تعطیل و... نیز یک فرمول ساده قرار دهید. برای مثال هر ساعت اضافه کاری را همراه با مبلغ قرار می‌دهید. سپس یک ستون برای میزان ساعات اضافه‌کاری قرار می‌دهید. در نهایت یک فرمول ضرب بین این دو قرار می‌دهید تا ستون اضافه کاری در مزایا به‌صورت خودکار تکمیل شود. به این ترتیب می‌توانید فقط با وارد کردن ساعات اضافه کاری، میزان افزایش حقوق را محاسبه نمایید.

نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد

اگر به‌دنبال راحتی بیشتر هستید، می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف حسابداری مخصوص محاسبه حقوق و دستمزد استفاده کنید. این نرم‌افزارها بسیار دقیق هستند و معمولاً هر سال بر اساس تغییرات حقوق و دستمزد، آپدیت می‌شوند. در این میان می‌توان مثلاً به نرم‌افزار حقوق و دستمزد ویژن اشاره کرد. این برنامه‌ها عملکردی بسیار دقیق و کامل دارند. برای مثال می‌توانید ستون حقوق و مزایای مختلفی از جمله پرداختی میان‌دوره، مساعده، عیدی، سنوات، حق اولاد، ساعات اضافه کار، حق شیفت و... را به لیست حقوق و دستمزد کارکنان اضافه کنید. 

همچنین در پایان محاسبات هر ماه، تمامی اطلاعات در بایگانی قرار می‌گیرند. به این ترتیب می‌توانید از بخش گزارش‌گیری، اطلاعات دقیقی از حقوق و دستمزد هر یک از پرسنل داشته باشید. برای مثال شرکت‌های بزرگ که تعداد بسیاری پرسنل دارند، می‌توانند با کمک این برنامه‌ها، در یک نگاه متوجه حدود حقوق و دستمزد افراد شوند. همچنین می‌توانند بر اساس کارایی هر یکی از پرسنل، حقوق آن‌ها را تعیین کنند. این نرم‌افزارها کار حسابداران را بسیار راحت می‌کند و اجازه می‌دهد تا محاسباتی بسیار دقیق داشته باشند.

در همین رابطه بخوانید: معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران

تغییرات لیست حقوق و دستمزد سال 1401

تغییرات لیست حقوق و دستمزد سال 1401

تغییرات لیست حقوق و دستمزد سال 1401

در سال 1401، حداقل حقوق ماهیانه، 41،797،550 ریال تأیید شد. حداقل مزد روزانه نیز 1،393،250 ریال است. حق اولاد یک فرزند، 4،179،750 ریال و حق اولاد دو فرزند، 8،359،500ریال تعیین شده است. حق مسکن 6،500،000 ریال و بن کارگری 8،500،000 ریال خواهد بود. پایه سنوات روزانه نیز 70،000 ریال تعیین شده است. یک حسابدار برای تهیه لیست حقوق و دستمزد باید اطلاعات کاملی در خصوص تغییرات دستمزد در هر سال داشته باشد. همچنین باید حسابدار با مدیریت مجموعه مشورت کند تا بر اساس سابقه و میزان کارایی کارکنان، حقوق و مزایای آن‌ها را تغییر دهد. برای مثال افزایش حقوق افراد با سابقه طولانی از افرادی که سابقه کمتری دارند، بیشتر خواهد بود. این موضوع تقریباً در تمامی شرکت‌ها رایج است. همچنین افرادی که پست‌های کلیدی دارند نیز حقوق و دستمزد بیشتری از افراد معمولی دریافت می‌کنند.

حالا متوجه شدیم که تهیه لیست حقوق و دستمزد یکی از مهم‌ترین وظایف یک حسابدار است. همچنین اشاره کردیم که ستون مزایا و هزینه‌ها در شرکت‌های مختلف با هم متفاوت هستند. بهتر است از نرم‌افزارهای حسابداری مختلف یا نرم‌افزار اکسل برای تهیه لیست حقوق و دستمزد استفاده کنید. همچنین همه ساله باید در جریان تغییرات دستمزد و مزایای تعیین شده از جانب دولت قرار بگیرید. در آموزشگاه حسابداری پکت، همیشه دوره‌های جدید با در نظر گرفتن آخرین تغییرات حقوق و دستمزد کارگران برگزار می‌شود. گذراندن این دوره‌ها به شما برای محاسبه درست حقوق و دستمزد شرکت کمک خواهد کرد.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
ناشناس
good
0 0
1402/08/25, 17:42
رقیه زیرکی
آیا بسته آموزشی حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ رو شما دارید؟
امکان حضور در کلاس بصورت آنلاین رو ندارم.
0 0
1401/08/09, 08:49
پشتیبان سایت
سلام دوست عزیز
می‌تونید در کارگاه‌های آموزشی حقوق و دستمزد شرکت کنید.
1402/11/16, 15:36
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.