تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مشاوره مالی چیست و مشاور مالی کیست؟

مشاور مالی کیست و چه نقشی در سازمان دارد؟ چرا باید از خدمات مشاوره مالی استفاده کنیم؟ چه زمانی باید به سراغ مشاوره مالی برویم؟ آیا همه کسب و کارها به مشاوره مالی و استخدام مشاور مالی نیاز دارند؟ این‌ها تنها بخشی از سوالاتی است که در ذهن مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف وجود دارد. در ادامه مطلب به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

برای پشت سر گذاشتن مشکلات و موانع مالی، می‌توان از خدمات مشاوره مالی استفاده کرد

برای پشت سر گذاشتن مشکلات و موانع مالی، می‌توان از خدمات مشاوره مالی استفاده کرد

مشاوره مالی چیست؟

در فضای کسب و کار امروزی، شرکت‌های موفق می‌شوند که اهداف مشخصی برای درآمدها و هزینه‌های خود داشته باشند.برای استفاده بهینه و به بهترین شکل از منابع مالی شرکت، باید آن‌ها را در جای مناسب سرمایه گذاری کرد. پیدا کردن جای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت، اهمیت زیادی در بقای سازمان دارد. در صورتی که سرمایه گذاری نادرست انجام دهید، عملا باید قید آن پول را بزنید.

مشاوره مالی، نقش کمک و راهنما را برای مدیران و صاحبان کسب و کار بازی می‌کند. با مشاوره مالی می‌توانید اهداف و نیازهای خودتان را بهتر تدوین کنید. پس از آن برای سرمایه گذاری یا چیدن طرح‌های توسعه مالی، تصمیم بگیرید. یک مشاوره مالی تخصصی و کاربردی بسیار بیشتر از جلسات متعدد با مدیر مالی یا حسابدار ارشد و حتی هیئت مدیره اثر گذار خواهد بود.

مشاور مالی کیست؟

مشاور مالی کسی است که به افراد و صاحبان کسب و کار‌ها و مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها راهنمایی‌های لازم برای سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف مالی ارائه می‌دهد. انجام کارها و پیاده کردن مشاوره‌ها به عهده خود شرکت است و نقش مشاور تنها به عنوان راهنماست. گاهی کسب و کار‌ها به دلیل عدم بی توجهی به مشاور مالی، تمام سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی خود را از دست می‌دهند. به جای آن اما می‌توان با یک مشاوره مالی و اقتصادی مفید و کاربردی، جلوی ضرر و زیان در بازار را گرفت.

چطور بفهمیم به مشاور مالی احتیاج داریم؟

خدمات مشاوره مالی، به اشخاص حقیقی یا کسب و کارهای مختلف و اشخاص حقوقی ارائه می‌شود. یعنی یا به دنبال سرمایه گذاری‌های شخصی هستید یا اینکه می‌خواهید برای کسب و کارتان مشاوره مالی دریافت کنید. یقیناً کمک و مشورتی که مشاور مالی به شما می‌دهد، تفاوت زیادی با مذاکره و بحث با افراد درون سازمان دارد. مشاوره مالی به شما کمک می‌کند که 

پس از انجام این کار ها، باید تجزیه و تحلیل مناسب را از فعالیت‌های انجام شده داشته باشید. نقش دیگر مشاور، تجزیه و تحلیل گام‌های برداشته شده است. در ادامه مطلب، به بررسی نقش مشاور مالی در سازمان می‌پردازیم.

مشاور مالی با بررسی وضعیت فعلی و پیش بینی آینده سرمایه گذاری‌های شرکت، بودجه بندی و طرح توسعه را تهیه می‌کند

مشاور مالی با بررسی وضعیت فعلی و پیش بینی آینده سرمایه گذاری‌های شرکت، بودجه بندی و طرح توسعه را تهیه می‌کند

نقش مشاور مالی در سازمان چیست؟

اولین نقشی که مشاور مالی بر عهده دارد، تجزیه و تحلیل مالی است. یعنی حتی مجوز مشاوره مالی به فرد یا شرکت هم بر این اساس داده می‌شود که آن شخص یا شرکت بتواند تجزیه و تحلیل مالی را انجام دهد. چه قبل از شروع مشاوره و چه بعد از انجام خواسته‌های مشاور، تجزیه و تحلیل و تفسیر وضعیت مالی باید صورت بگیرد. این کار کمک می‌کند که اولاً تصمیم‌ها، بر اساس نیازها گرفته شود و دوماً، میزان درستی گام‌های برداشته شده و تصمیم‌های گرفته شده، سنجیده شود. به طور خلاصه نقش مشاور مالی در سازمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

وظایف مشاور مالی

وظایف مشاور مالی و حد و حدود اختیارات او توسط قرارداد مشخص می‌شود. وظیفه مشاور مالی در سازمان‌های مختلف هم ممکن است، تفاوت داشته باشد. با دیدن نمونه قرارداد مشاوره مالی، می‌توانید خدمات مختلف مشاوره مالی را ببینید. با این حال، مشاور مالی می‌تواند کل عملیات و فعالیت‌های مالی در سازمان را کنترل کند. وظایف مشاور و شرکت مشاوره مالی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

برای کار به عنوان مشاور مالی باید تمامی دوره‌های تخصصی مالی و حسابداری را بگذرانید

برای کار به عنوان مشاور مالی باید تمامی دوره‌های تخصصی مالی و حسابداری را بگذرانید

چطور می‌توان مشاور مالی شد؟

نقش مشاور مالی، یک نقش مشورتی و راهنمایی است. یقینا برای این که وارد این حوزه شوید، باید علاوه بر دانش مالی، نگاه دقیقی نسبت به وضعیت اقتصادی بازار و کسب و کارهای مختلف داشته باشید. مشاوره مالی و سرمایه گذاری کاری نیست که هر کسی از پس آن بر بیاید. مدیریت منابع مالی و دارایی‌های یک سازمان، با نظر مشاور مالی انجام می‌شود. بنابراین مشاور مالی باید نگاه جامع و کاملی روی مدیریت هزینه‌ها و کاهش مخارج داشته باشد.

با شرکت در دوره‌های مختلف مالی و حسابداری می‌توانید خود را برای گرفتن نقش مشاور مالی آماده کنید. دوره حسابداری مالی آموزشگاه حسابداران خبره، یکی از این دوره‌هاست. با شرکت در دوره‌های حسابداری مالی، امکان استخدام در شرکت مشاوره مالی را خواهید داشت. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که رزومه موفق و به نتیجه رسیده، مهم‌ترین وزنه در انتخاب مشاور مالی است. هر چقدر که مشاوره‌های موفق‌تری را داشته باشید، میزان درآمد و رشدتان در کار بیشتر خواهد بود.

جمع بندی

با وجود تمام موارد گفته شده و معرفی دوره حسابداری مالی، باز هم نمی‌توان انتظار داشت که تنها با پشت سر گذاشتن یک یا چند دوره، بتوانید به شرکت‌های بزرگ و با سرمایه‌های فراوان، مشاوره بدهید. در کنار دانش عمومی مالی و مهارت‌هایی که طی شرکت در دوره آموزشگاه حسابداری پکت کسب می‌کنید، داشتن رزومه و سابقه مشاوره مالی هم، اهمیت زیادی دارد.

مشاوران مالی باید رزومه موفق و معتبری داشته باشند. حتی یک نقطه سیاه در رزومه شما می‌تواند اثر منفی زیادی روی نظر و انتخاب مدیران کسب و کار داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است اول به عنوان مشاور مالی در یک شرکت بزرگ‌تر کار کنید. پس از آن می‌توانید با کسب تجربه، به عنوان یک مشاور مالی مستقل، خدمات مشاوره‌ای ارائه دهید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.