تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

آشنایی با شرکت‌های غیرفعال و نحوه محاسبه مالیات آن‌ها

شاید شما هم شرکتی داشته باشید که فعالیت اقتصادی ندارد. در این حالت باید این شرکت را به‌عنوان شرکت غیرفعال اعلام کنید تا از پرداخت مالیات معاف شوید. در غیر این صورت سیستم مالیاتی برای شما مبلغی را معین می‌کند تا پرداخت نمایید. مالیات شرکت های غیرفعال چطور محاسبه می‌شود؟ منظور از شرکت غیرفعال چیست؟ چه اسنادی را به منظور غیرفعال بودن شرکت باید ارائه کرد؟ در این مقاله با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را بیابید.

چه شرکتی غیرفعال است؟

چه شرکتی غیرفعال است؟

منظور از شرکت غیر فعال چیست؟

در ابتدای آموزش حسابداری برای ورود به بازار کار، باید بدانید که شرکت غیرفعال چیست و به چه شرکتی غیرفعال گفته می‌شود. از نظر قانون مالیات کشور، شرکتی که هیچگونه فعالیت مالی و سندی دال بر هرگونه فعالیت در یک دوره مالی مشخص نداشته باشد، شرکت غیرفعال به حساب می‌آید. حال باید بدانید که فعالیت شرکت به دو روش رخ می‌دهد:

 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

اگر شرکت شما فعالیت اقتصادی ندارد و باید مشمول معافیت مالیاتی شود، باید بتوانید این موضوع را به‌صورت کامل اثبات کنید. در ادامه به شما نشان می‌دهیم که برای اعلام مالیات شرکت های غیرفعال باید چه مدارکی را ارائه دهید:

 

آیا به شرکت‌های غیر فعال مالیات تعلق می‌گیرد؟

حال که در خصوص اعلام شرکت غیرفعال اطلاعات پیدا کردیم، باید بدانیم که مالیات شرکت های غیرفعال چطور محاسبه می‌شود. بر اساس قانون، اگر شرکتی هیچ گونه فعالیت اقتصادی و مالی نداشته باشد، نیازی به پرداخت مالیات نیز ندارد.

 

در همین رابطه بخوانید: حسابداری مالیاتی چیست؟

نرخ مالیات شرکت‌های بدون فعالیت

از نظر قانونی، هر شرکتی که با هدف فعالیت اقتصادی و تجاری آغاز به کار کرده و کد اقتصادی دریافت کده است، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. برخی افراد تصور می‌کنند که اگر در اداره مالیاتی تشکیل پرونده ندهند، مشمول مالیات نمی‌شوند. این در حالی است که شرکت بعد تأسیس تا دو ماه فرصت دارند تا پرونده مالیاتی تشکیل دهند، در غیر این صورت مشمول جرایم مالیاتی می‌شوند. اگر شرکت به هر دلیلی قادر به ادامه فعالیت نیست، باید هرچه سریع‌تر این موضوع را به اداره مالیات اطلاع دهد. در غیر این صورت موظف به پرداخت مالیات و جرایم مالیاتی خواهد شد. در حقیقت اینطور نیست که صرفاً عدم فعالیت یک شرکت باعث کاهش صفر شدن مالیات شرکت های غیرفعال شود. بلکه برای صفر شدن مالیات شرکت های غیرفعال، شرکت باید این موضوع را به اداره مالیاتی اثبات کند.

اظهارنامه شرکت غیر فعال

شرکت‌ها در هر دوره مالی باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند. برای اینکه قوانین مالیات شرکت های غیرفعال مشمول حال شرکت‌های غیرفعال شود، این شرکت‌ها باید اظهارنامه خود را مبنی بر عدم فعالیت اقتصادی ارائه دهند. متن اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های عدم فعال، بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص متفاوت خواهد بود.

پرداخت مالیات شرکت غیر فعال

پرداخت مالیات شرکت غیر فعال به چه شکل انجام می‌شود؟ خب همان طور که گفتیم مالیات شرکت های غیرفعال صفر خواهد بود. البته این در شرایطی است که شرکت توانسته باشد عدم فعالیت اقتصادی خود را اعلام کند و همچنین اظهارنامه خود را مبنی بر عدم فعالیت ارائه داده باشند. در این حالت مشمول مالیات نخواهد بود و نیازی به پرداخت مالیات شرکت غیر فعال نیست.

جریمه‌های مالیاتی در انتظار شرکت‌هایی خواهد بود که وضعیت فعالیتشان را به درستی اعلام نکنند

جریمه‌های مالیاتی در انتظار شرکت‌هایی خواهد بود که وضعیت فعالیتشان را به درستی اعلام نکنند

اگر اعلام عدم فعالیت نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

خب این سوالی است که ذهن بسیاری را درگیر می‌کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر فعالیت اقتصادی ندارند و یک شرکت را به حال خود رها کرده‌اند، مالیاتی نیز برای آن‌ها لحاظ نمی‌شود. به همین خاطر اعلام عدم فعالیت شرکت را انجام نمی‌دهند. در این حالت جریمه علی اراس شدن مالیات را باید پرداخت کنند. یعنی اگر افراد در 4 ماه اول سال مالی، عدم فعالیت شرکت خود را اعلام نکنند و همچنین اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی خود را ارائه ندهند، مشمول جریمه علی‌الراس مالیات شرکت های غیرفعال خواهند شد.

در ضمن باید گفت که مالیات به سود سالانه خرید، فروش یا بهره‌وری مالی سالانه نیز به این شرکت تعلق می‌گرد و تنها اگر فعالیت مالی شرکت کم باشد، این مالیات نیز کم خواهد بود. پس نباید از ارائه دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هراس داشت. فقط در شرایطی که اشخاص عدم فعالیت یا انحلال را در موعد مقرر اعلام نکنند و دفاتر مالی خود را ارائه ندهند، مشمول جریمه مالیات شرکت های غیرفعال خواهند شد. در غیر این صورت مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. پس به جای آنکه جریمه مالیات شرکت های غیرفعال را پرداخت کنید، همین امروز اقدام به اعلام عدم فعالیت شرکت خود نمایید.

 

در همین رابطه بخوانید: قانون معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان در سال 1401

انحلال شرکت غیر فعال به چه شکل است؟

گاهی عدم فعالیت به هر دلیل آنقدر طولانی می‌شود که شرکت تصمیم به انحلال می‌گیرد. در این شرایط دیگر نیازی به ارائه دفاتر حسابداری و اظهارنامه مالیاتی نیست و شرکت به‌صورت کلی از لیست مالیات حذف می‌شود. گاهی فعالیت شرکت غیرممکن خواهد شد و یا زمان حیات شرکت به پایان می‌رسد. به هر دلیل امکان دارد تا تمامی سهام‌داران و هیئت رئیسه تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. پیش از آنکه بخواهید تصمیم به انحلال شرکت بگیرید، باید تمامی اعضای هیئت مدیریه، شرکت و کلیه بدهی‌ها و دارای‌های شرکت را لیست کنید، دیون را پرداخت کرده و تمامی اموال را بین شرکا و سهام‌داران تقسیم نمایید. توجه داشته باشید که برای انحلال شرکت نیز حتماً باید اظهارنامه انحلال را ارائه دهید. در غیر این صورت 1 الی 2% از سرمایه پرداختی شرکت در روز انحلال صرف جریمه مالیات شرکت های غیرفعال خواهد شد.

 

انحلال یا عدم فعالیت؟ کدامیک بهتر است؟

بسیاری از افراد به خاطر ترس از مالیات شرکت های غیرفعال، شرکت خود را منحل می‌کنند. این یک ترس اشتباه است و در صورتی که تمامی موارد قانونی را به‌صورت کامل رعایت کرده باشید، هیچگونه مشکلی برای شما رخ نمی‌دهد. گاهی ممکن است به‌صورت موقت شرکت شما غیرفعال باشد؛ اما بعد از مدتی دوباره به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر در این دوران شرکت را منحل کنید، برای ثبت شرکت باید وقت و هزینه بسیاری را صرف نمایید. پس بهتر است از یک مشاور امور مالیاتی برای ارائه اظهارنامه و مدارک مالیات شرکت های غیرفعال کمک بگیرید و شرکت را منحل نکنید.

 

جمع بندی

تا به اینجا، با تمامی جزئیات مالیات شرکت های غیرفعال آشنا شدید. به نظر شما انحلال بهتر است یا اینکه مالیات شرکت را به‌صورت غیرفعال رد کنید؟ این چیزی است که حسابدار ارشد، مدیرعامل و هدئیت مدیره شرکت باید درباره آن تصمیم گیری کنند. حسابداران در این باره، مسئول نیستند و تنها وظیفه آن‌ها، تنظیم اظهارنامه مالیاتی به درستی و صحت است. شما در صورت برخورد با این نوع از اتفاقات، چه تصمیمی می‌گیرید؟ نظر خود را در همین بخش با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

قطعا گذراندن دوره حسابداری مالیاتی می‌تواند فرصت خوبی برای یاد گرفتن زیر و بم حسابداری مالیاتی و فوت و فن آن باشد. برای کسانی که دنبال کار در شرکت‌های خصوصی و دولتی مالیاتی یا کار در واحد مالیات ادارات و سازمان‌های دولتی هستند، دوره حسابداری مالیاتی، بهترین گزینه است. هرچند شما می‌توانید این دوره را برای یاد گرفتن صفر تا صد حسابداری مالیاتی بگذرانید. 



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
خسرو
درود بر شما
ما در سال 96 یک موسسه غیر تجاری ثبت کردیم و پرونده مالیاتی هم تشکیل دادیم ولی موسسه هیچ فعالیتی نداشت و در سال 1401 موسسه رو منحل کردیم و در ثبت شرکت ها هم ثبت شد آیا باید در اداره مالیات کار خاصی انجام بدیم؟
0 1
1402/04/15, 00:32
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.