تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

قانون معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان در سال 1401

سال جدید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نامگذاری شد. همین موضوع باعث شد تا دولت سازوکارهای مختلفی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کند. یکی از مواردی که در زمینه تسهیل روند فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مطرح شد، بحث معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان بود. در این مقاله قصد داریم تا با شما درباره معافیت مالیاتی شرکت های دانش‌بنیان صحبت کنیم. با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید.

معرفی شرکت ها و موسسات دانش بنیان

معرفی شرکت ها و موسسات دانش بنیان

همه چیز درباره قانون مالیات شرکت ها و موسسات دانش بنیان

خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان از بسیاری از موارد مالیاتی معاف هستند. با این حال فرآیند اجرای معافیت مالیاتی شرکت های دانش‌بنیان با شرکت‌های دیگر تا حدودی تفاوت دارد. بر اساس ماده 22 فصل 6 آیین‌نامه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان از منبع قرارادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی تو همچنین تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان به مدت 15سال از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیت‌های مستقیم، معاف هستند.

ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم درباره پرداخت 25% از سود خالص شرکت‌ها تحت عنوان مالیات صحبت می‌کند. شرکت‌های دانش‌‌بنیان از پرداخت این سود نیز معافیت دارند. البته باید در نظر داشت محصولات و خدماتی از این معافیت بهره‌مند می‌شوند که جزو مصادیق شرکت‌های دانش‌بنیان باشند. این مصادیق به‌صورت سالانه ارزیابی می‌شوند. در صورتی که سود حاصله از مجموعه از مصادیقی غیر از فعالیت‌های دان‌بنیان باشند، از این قاعده مستثنی خواهند بود و معافیت مالیاتی شرکت های دانش‌بنیان شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

 

در همین رابطه بخوانید: حسابداری مالیاتی چیست؟

 

در صورتی که یک شرکت با عنوان مصداق شرکت دانش‌بنیان شناخته شده باشد، محصولات آن‌ها سالانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و باید تأیید شوند. در غیر این صورت از معافیت مالیاتی شرکت های دانش‌بنیان بهره‌مند نخواهند شد. اگر شرکت شما در انتهای سال شمسی، محصول جدیدی ارائه کند که درآمد از آن کسب کرده باشد، باید آن را از طریق سامانه مخصوص ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان ثبت نمایید و درخواست ارزیابی محصول را دهید. در صورتی که محصول جزو مصادیق دانش‌بنیان باشد، جزو معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد.

نرخ معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

نرخ معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان به‌صورت 100% محاسبه می‌شود. یعنی شرکت‌های دانش‌بنیانی که از نظر سازمان‌ مالیاتی کشور تمام فعالیت‌های آن به‌صورت دانش‌بنیان است و تمام درآمد حاصله از آن از منبع فعالیت‌های دانش‌بنیان به دست آمده است، هیچگونه مالیاتی را پرداخت نمی‌کند. البته اگر حتی بخشی از این درآمد از منبعی غیر از محصولات یا خدمات دانش‌بنیان باشد، آن بخش از درآمد شامل معافیت مالیاتی نمی‌شود. در غیر این صورت تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان، اعم از شرکت‌های مستقر و غیرمستقر در پارک علم و فناوری، از معافیت کامل مالیاتی بهره‌مند خواهند بود.

در سایت مرکز شرکت های دانش بنیان می‌توانید تمامی برنامه‌های حمایتی این شرکت‌ها را ببینید

در سایت مرکز شرکت های دانش بنیان می‌توانید تمامی برنامه‌های حمایتی این شرکت‌ها را ببینید

نحوه تکمیل اظهارنامه شرکت‌های دانش بنیان

اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معافیت دارند، دلیل نمی‌شود که اظهارنامه مالیاتی خود را به‌صورت سالانه ارائه ندهند. تمامی شرکت‌ها موظف هستند در پایان سال مالی خود، اظهارنامه مالیاتی دقیق خود را ارائه دهند. حال در ادامه نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان را نشان می‌دهیم:

سقف ریالی معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

یکی دیگر از سؤالاتی که در زمینه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان مطرح می‌شود، سقف ریالی این معافیت‌ها است. خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بدون سقف از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

شرایط پذیرش در پارک علم و فناوری شرکت های دانش بنیان

تسهیلات خاصی در حال حاضر برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته‌اند. این تسهیلات نشان‌دهنده پشتیبانی دولت و کشور از تمامی ایده‌ها نو و جدید است. در حال حاضر کشور به ایده‌های نوین و جدید احتیاج دارد. به همین خاطر از این شرکت‌ها به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر شرایط معافیت و همچنین دریافت تسهیلات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان به دو بخش تقسیم می‌شود. برخی از شرکت‌ها داخل پارک علم و فناوری حضور دارند و برخی دیگر خارج از این مجموعه فعالیت می‌کنند. تسهیلات و خدماتی که شامل حال شرکت‌های داخل پارک علم و فناوری می‌شود، بیشتر از شرکت‌های بیرون پارک خواهد بود. به همین خاطر بسیاری ترجیح می‌دهند تا به هر شکل ممکن در پارک علم و فناوری مستقر شوند.

برای این کار باید طرح اولیه خود را به پارک ارائه دهید. این طرح باید کامل و جامع باشد و تمامی بخش‌های مختلف را شامل شود. برای ارائه طرح، باید فرم‌های مختلف را تکمیل کنید. در نهایت بعد ثبت ایده، یک کد رهگیری دریافت خواهد کرد. طرح به‌صورت کامل توسط کارشناسان بررسی و ارزیابی می‌شود. در نهایت بعد ارزیابی کامل، داوران درباره آن تصمیم می‌گیرند. بعد تأیید شدن ابتدایی طرح توسط داوران، به ارائه دهنده طرح اجازه می‌دهند تا از طرح خود دفاع کند. در نهایت دفاع از طرح در جلسه شورای پذیرش انجام می‌شود. در صورت تأیید، برنامه فعایت تیم کاری انجام می‌شود. سپس از تمامی افراد امضای تعهدنامه می‌گیرند و حساب کاربری در سامانه پارک علم و فناوری انجام می‌شود. به این ترتیب شرکت وارد مجموعه پارک علم و فناوری خواهد شد.

 

برای آشنایی بیشتر با معافیت‌های مالیاتی بخوانید: همه چیز درباره مالیات مناطق آزاد و معافیت آن‌ها در سال 1400

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری

مدارک لازم برای درخواست و ثبت شرکت دانش بنیان

معافیت مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان چند ساله است؟

در حال حاضر معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان 15 ساله هستند. البته همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، ارزیابی سود و درآمد حاصله از این شرکت‌ها، به‌صورت سالانه بررسی و ارزیابی می‌شود. در صورتی که محصول یا درآمدی از این شرکت‌ها جزو مصادیق شرکت‌های دانش‌بنیان نباشد، آن بخش از درآمد مشمول معافیت نخواهد بود. با این حال حداکثر معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان 15 ساله خواهد بود. با شرکت در دوره حسابداری مالیاتی می‌توانید اقدام به محاسبه مالیات شرکت های دانش بنیان کنید. 

تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. البته همان‌طور که اشاره کردیم، معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان هر ساله ارزیابی می‌شود. همچنین فقط مواردی شامل معافیت می‌شوند که توسط تیم ارزیابی به تأیید برسند. یعنی در صورتی که بخشی از درآمد یک شرکت دانش‌بنیان مربوط به فعالیت‌های غیردانش‌بنیان باشد، آن بخش شامل مالیات خواهد شد. همچنین در نهایت، حداکثر 15 سال این شرکت‌ها می‌توانند از معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان بهره‌مند شوند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.