تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

وام مضاربه ای چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید وام مضاربه ای چیست، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در سال بسیاری از بازرگانان برای تجارت کالا، این وام را دریافت می‌کنند. وام مضاربه ای برای فعالان بازرگانی و تجار بسیار سودمند است و صادرکنندگان کالا و خدمات می‌توانند با بهره از این وام، تجارت خود را رونق دهند و ورود ارز به کشور را آسان کنند. اگر شما هم می‌خواهید برای بهبود وضع اقتصادی کشور، به فعالیت‌های تجاری و صادرات بپردازید، این مطلب را در بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت دست ندهید.

 

معنی مضاربه

مضاربه به قراردادی دوطرفه می‌گویند که میان مالک سرمایه‌دار و فرد دیگر بسته می‌شود و مالک سرمایه‌ای را به شخص دیگر می‌دهد تا با آن تجارت کند. دو طرف این قرارداد که اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند، پس از تعیین و محاسبه سود وام مضاربه ای به دست آمده از فعالیت تجاری به کمک یک نرم افزار حسابداری و مالی، آن را باهم تقسیم می‌کنند. 

شرکت‌های خدماتی، بازرگانی، تولیدی، صنعتی و... می‌توانند از وام‌های مضاربه‌ای استفاده کنند

شرکت‌های خدماتی، بازرگانی، تولیدی، صنعتی و... می‌توانند از وام‌های مضاربه‌ای استفاده کنند

قرارداد مضاربه در فضای بانکی به چه معناست؟

مضاربه بانکی یعنی قراردادی معتبر که بین بانک و متقاضی دریافت وام مضاربه ای بسته شده و بر اساس آن، بانک موظف است سرمایه‌ای را به شخص مورد نظر بدهد. در قرارداد مضاربه‌ای، سود به دست آمده از فعالیت تجاری، با یک نسبت مشخص میان دو طرف تقسیم می‌شود. در صورتی که تجارت به جای سود، ضرر کرد، باتوجه‌به استانداردهای حسابداری، سرمایه‌دار باید ضرر را جبران کند. البته این مورد باید در قرارداد ذکر شده باشد. 

 

وام مضاربه ای یعنی چه؟

بانک‌های دولتی و خصوصی به منظور رونق تجارت، ورود ارز به کشور و تسهیل روند صادرات به بازرگان‌های داخلی و خارجی وام مضاربه ای پرداخت می‌کنند. این وام فقط به تاجرانی که فعالیت داخلی انجام می‌دهند، تعلق می‌گیرد و واردکنندگان کالا نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وام گیرنده می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد و وام را یک‌جا یا در بازه‌های زمانی مشخص و به صورت تدریجی دریافت کند. برای تعیین سود وام مضاربه ای می‌توان از نرم‌افزار حسابداری استفاده و آن را بین دو طرف تقسیم کرد. این وام پرسود، یک تسهیلات کوتاه‌مدت یک‌ساله است.

 

چگونه سند حسابداری وام مضاربه ‌ای ثبت می‌شود؟

پس از اینکه بانک سرمایه‌دار مبلغ مضاربه را محاسبه کرد، سند حسابداری وام مضاربه ای باتوجه‌به دریافت وام و تسویه آن ثبت می‌شود. موارد زیر در زمان دریافت وام مضاربه در سند قید می‌شوند:

تمام این موارد در سند ثبت شده و واحد حسابداری شرکت‌ها، اهمیت زیادی به سند می‌دهد تا مشکلی در زمان تسویه به وجود نیاید. مواردی هم در زمان تسویه در سند قید می‌شود که شامل موارد زیر است:

نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام چگونه است؟

نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام چگونه است؟

بررسی فرمول محاسبه وام مضاربه ‌ای

در این قسمت با فرمول محاسبه وام مضاربه ای در بانک‌ها آشنا خواهید شد. وام مضاربه ای بانک صادرات، وام مضاربه ای بانک کشاورزی، وام مضاربه ای بانک ملی و وام مضاربه بانک شهر همه به همین شکل محاسبه می‌شوند.

 

بررسی شرایط و مقررات ثبت‌نام و دریافت وام مضاربه‌ای توسط تجار

اگر قصد دریافت وام مضاربه ای دارید، باید در ابتدا به بانک مورد نظر رفته و درخواست خود را ثبت کنید. دو نسخه از برگه درخواست وام همراه با مدارک موردنیاز را به بانک تحویل دهید. بانک مواردی همچون پرداخت به‌موقع وام‌های قبلی، پیش‌بینی سود حاصل از تجارت، سرمایه موردنیاز، ‌پیشینه و تجربه متقاضی، حساب جاری کارکرد و موارد دیگر را بررسی می‌کند. به طور کلی بانک موردنظر موارد زیر را به طور کامل در نظر می‌گیرد:

بانک‌ها برای پرداخت وام مضاربه ای به این موارد توجه زیادی می‌کنند. البته ممکن است باتوجه‌به قوانین بانک، موارد دیگری هم برای پرداخت وام مضاربه بانک شهر، وام مضاربه ای بانک ملی، وام مضاربه ای بانک کشاورزی و وام مضاربه ای بانک صادرات وجود داشته باشند. پس از اینکه تمام این موارد از طرف بانک تایید شد، تاجر پس از 15 روز وام را دریافت می‌کند. برای دریافت وام مضاربه ای با سند ملکی بیشتر بانک‌ها، مقدار وام را نهایت به میزان ۵۰% ارزش کارشناسی شده ملک تجاری، ۶۰% ملک اداری و ۷۰% ملک مسکونی در نظر می‌گیرند.

 

برای دریافت وام مضاربه ای به ضامن نیاز است؟

معتبرترین و مهم‌ترین ضامن وام مضاربه ‌ای همان قرارداد تنظیم شده بین شخص و بانک است. بانک‌های مختلف در کنار این قرارداد و برای اعتماد بیشتر، یک ضمانت‌نامه یا وثیقه معتبر را به میزان اصل و سود وام مضاربه ای دریافت می‌کنند. این ضمانت به این صورت انجام می‌شود. اگر وام مضاربه ای با سند ملکی را درخواست دهید، باید وثیقه ملکی را به اندازه تسهیلات پرداختی (اصل سرمایه) در رهن بانک قرار دهید. اگر ضمانت با سفته باشد، باید سفته‌ای به میزان ۱۰۰% وام مضاربه ای و حداقل سود وام مضاربه را پرداخت کنید.

 

برای دریافت وام مضاربه ‌ای به چه مدارکی نیاز است؟

برای اینکه وام مضاربه ای بانک ملی، وام مضاربه ای بانک صادرات، وام مضاربه بانک شهر و وام مضاربه ای بانک کشاورزی را دریافت کنید، باید یک سری مدارک را آماده کنید و به بانک مورد نظر تحویل دهید.

البته ممکن است برخی بانک‌ها به غیر از این موارد، مدارک دیگری را نیز از شما درخواست کنند.

 

چطور باید وام مضاربه ای را در بانک‌های دولتی و خصوصی بازپرداخت کرد؟

پس از اینکه یک سال از دریافت وام مضاربه ای گذشت، باید آن را به‌صورت یکجا پس بدهید. سود بدست آمده نیز در همین زمان مشخص شده و باید پرداخت شود. البته سود این وام به‌صورت ماهانه باید پرداخت شود.

بانک‌های خصوصی نسبت به بانک‌های دولتی سود بیشتری را از وام مضاربه ای دریافت می‌کنند به این شکل که میزان سود در بانک‌های خصوصی بالای ۲۰% و بانک‌های دولتی بین ۱۵ تا ۲۰% است. البته مبلغ وام مضاربه ای در بانک خصوصی، بیشتر از بانک دولتی می‌باشد و به همین دلیل، معمولا تاجران برای دریافت این وام به سراغ بانک‌های خصوصی می‌روند.

تمام تاجران و بازرگانان می‌توانند پس از اینکه وام مضاربه ای خود را پس از 3 ماه، ۶ ماه یا یک‌سال تسویه کردند، آن را تمدید کنند. برای تمدید وام مضاربه ای به مواردی مثل سود دریافتی، منابع مختلف، ارزش کار و تجربه و سابقه کار عامل توجه می‌کنند. شما می‌توانید از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته و معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم معنی وام مضاربه ای را بیان کنیم و سپس مدارک و شرایط مورد نیاز را بررسی کردیم. در دوره آموزش حسابداری پکت با فرمول و نحوه محاسبه سود وام مضاربه ای و محاسبه قسط این وام آشنا می‌شوید. ثبت حسابداری انواع تسهیلات بانکی و بدهی کردن باقی مانده وام و اقساط هر دوره هم باید توسط حسابدار انجام شود. محاسبه این اقساط و بدهی‌ها، تاثیر مستقیم روی میزان مالیات پرداختی از درآمد شرکت می‌گذارد. بنابراین، به عنوان یک حسابدار باید با انواع وام بانکی و نحوه مدیریت قسط آن، آشنا باشید.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
سید طیب اسدی
استعلام ‌ محاسبه وام مضاربه ۲۸۰۰۰۰۰بیست و هشت میلیون آخرین سررسید فروردین ۱۴۰۰. بوده الان رفتم. تسویه کنم بهم میگم ۵۶۰۰۰۰۰ پنجاه و شش میلیون
2 0
1401/10/27, 04:21
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.