تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

انواع استانداردهای حسابداری

در علم حسابداری انواع استانداردهایی وجود دارد که یک حسابدار خبره باید از تمامی آن‌ها اطلاع داشته باشد. انواع استانداردهای حسابداری شامل مواد مختلفی می‌شوند. در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم تا به‌صورت کامل شما را با تمامی آن‌ها آشنا کنیم.

 

استاندارد حسابداری چیست؟

حتماً پیش از آنکه بخواهید انواع استانداردهای حسابداری را بشناسید، دلتان می‌خواهد تا تعریف دقیق و جامع از استاندارد حسابداری داشته باشید. به زبان ساده، کلیه قوانین و مقررات دنیای حسابداری، استانداردهای بین‌المللی حسابداری یا استاندارد حسابداری گفته می‌شود. انواع استانداردهای حسابداری مجموعه‌ای کامل از اصول و رویه‌هایی هستند که حسابدارها در تمام دنیا باید بر اساس آن عمل کنند.

در واقع به کمک این قوانین و مقررات، قلمرو فعالیت کلیه حسابداران مشخص می‌شود. همچنین با ارائه شیوه‌های مشترک و اصول مناسب، حسابداران می‌توانند تا مسائل و مشکلات دنیای حسابداری را برطرف نمایند. این استانداردها تمامی جوانب مالی یک واجد تجاری را شامل می‌شود و راه‌حل‌هایی باکیفیت برای افزایش بازده مجموعه تجاری ارائه می‌دهند. انواع استانداردهای حسابداری به یکپارچه‌سازی گزارش‌های مالی کمک می‌کنند. در نتیجه فقط گزارش‌هایی قابل قبول هستند که این استانداردها را رعایت کرده باشند. با توجه به تمامی این‌ها، یک حسابدار باید درک کاملی از انواع استانداردهای حسابداری داشته باشد.

در همین رابطه بخوانید: 

استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری

تاریخچه استاندارد های حسابداری

شاید با خودتان بگویید که استانداردهای حسابداری جهانی هستند و با استانداردهای حسابداری در ایران تفاوتی ندارند. خب در اصل باید بدانید استانداردهای حسابداری ایران از سال 1371 به وجود آمد. در همین سال، کمیته تدوین استانداردهای حسابداری از طرف سازمان حسابداری کشور راه‌اندازی شد. هدف تأسیس این کمیته، ایجاد استانداردهای حسابداری معتبر با توجه به شرایط کشور بود تا بتوانند یک سیستم یکپارچه ایجاد کنند تا دچار ناسازگاری نشوند.

طی سال‌های 1373 و 1375، پیش‌نویسی از بیانیه‌های کمیته تدوین استانداردهای حسابداری برای نظرسنجی عمومی در نشریه رسمی سازمان حسابرسی منتشر شد. در نهایت در سال 1378، اولین مجموعه رهنمودهای حسابداری از طرف این کمته منتشر شد و برای 2 سال آن را اجرا کردند.

استاندارد 1 تا 22 که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد، اولین استانداردهای حسابداری ایران بودند که توسط این کمیته وضع شدند. آخرین استاندارد حسابداری ملی ایران یعنی استاندارد 33 در سال 1392 منتشر شد که مربوط به مزایای بازنشستگی است.

 

انواع استانداردهای حسابداری

حال که به‌صورت کامل با استانداردهای حسابداری آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که با برخی از انواع استانداردهای حسابداری بیشتر آشنا شوید. در ادامه شما را با 42 استاندارد مصوب و لازم الاجرا آشنا خواهیم کرد. توجه داشته باشید که استانداردهای 38 تا 41 به‌صورت پیش‌نویس بودند و در ابتدای سال 1400 تصویب شدند. استاندارد 42 نیز در اسفند سال 1398 منتشر شد. پس انواع استانداردهای حسابداری در ایران این 42 استاندارد مهم هستند.

استانداردهای حسابداری، چارچوب کار مالی را مشخص می‌کند

استانداردهای حسابداری، چارچوب کار مالی را مشخص می‌کند

مزایای استاندارد حسابداری

حال که با انواع استانداردهای حسابداری آشنا شدید، بهتر است در خصوص مزایای استاندارد حسابداری بدانید. شاید با خودتان بگویید که شناخت انواع استانداردهای حسابداری چه کمکی به ما می‌کند؟ خب اول از همه کاربران صورتهای مالی همگی انتظار دارند که شرکت از استانداردهای حسابداری تبعیت کند. به این ترتیب کاربران هنگام تفسیر و تحلیل نتایج گزارش‌های مالی، فرض را بر این می‌گذارند که استانداردها رعایت شده‌اند. به این ترتیب می‌توانند تفسیر سریع، جامع و بهتری داشته باشند. پس کاربران هنگام مطالعه صورت‌های مالی می‌توانند از دانش انواع استانداردهای حسابداری استفاده کنند.

زمانی که مسائل گزارش‌گری مالی به وجود می‌آید، حسابداران قادر خواهند بود تا برای تعیین کردن روش ثبت رویداد، به GAAP مراجعه نمایند.

از طرف دیگر سرمایه‌گذاران و همچنین مشاغل کوچک می‌توانند عملکرد شرکت‌ها را به‌راحتی با کمک استانداردهای حسابداری با هم مقایسه نمایند. پس این امر به حسابدار کمک می‌کند تا متوجه شود آیا یک کسب‌و‌کار یا صنعت برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا نه؟ همچنین برای تغییر مسیر یک کسب‌و‌کار یا یک بنگاه اقتصادی چه کارهایی باید انجام داد تا به سمت مثبتی حرکت کنند؟

به زبان ساده می‌توان گفت که با کمک استانداردهای حسابداری می‌توان با وضوح بیشتری عمل کرد و هدفمند بود. در صورتی که عملکرد کسب‌و‌کارها بر اساس این استانداردهای حسابداری نباشند، با مشکلات متعدد رو‌به‌رو خواهند شد. این استانداردها نشان می‌دهند که در چه زمانی چه مشکلی برای یک کسب‌و‌کار یا صنعت به وجود آمده تا بتوانند به سادگی این مشکل را برطرف کنند.

 

اهمیت استانداردهای حسابداری چیست؟

درباره مزایای استفاده از استانداردهای حسابداری صحبت کردیم. حال نوبت به صحبت در خصوص اهمیت شناخت انواع استانداردهای حسابداری در ایران می‌رسد. در حال حاضر شاهد پیشرفت روزافزون صنایع مالی و امور مالیاتی به‌صورت بین‌المللی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارج در کشور هستیم. استانداردهای حسابداری را می‌توان یک «زبان بین‌المللی در دنیای حسابداری» دانست. در حقیقت استانداردهای حسابداری ایران و بین‌الملل را یک حسابدار خبره باید بداند. در دنیای آینده، تجارت بین ایران و کشورهای دیگر گسترده‌تر از امروز خواهد شد. به این ترتیب شرکت‌ها برای مدیریت امور مالی خود نیاز به حسابدارانی خواهند داشت که بر انواع استانداردهای حسابداری جهانی و بین‌المللی تسلط داشته باشند.

ثبت نام و شرکت در کلاس‌های دوره حضوری و مجازی آموزش حسابداری پکت می‌تواند به شناخت بهتر استانداردهای مالی کمک کند.

یک حسابدار باید در چنین شرایط قادر به ارائه یک گزارش جامع و کامل مالی بر اساس استانداردهای جهانی باشد. گزارش‌های مالی نشان می‌دهند که ارزش یک تجارت مالی چقدر است. به همین خاطر تحلیل‌گران اقتصادی با اتکا به این گزارش‌های مالی می‌توانند یک شرکت را شرکت دیگر مقایسه کنند تا برای سرمایه‌گذاری به نتیجه برسند. پس اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در کدام شرکت انجام شود، متکی به گزارش‌های مالی حسابداری است که از انواع استانداردهای حسابداری بین‌المللی استفاده کرده باشد که تحلیل‌گران به‌راحتی قادر به خواندن و تحلیل آن باشند.

همچنین باید بدانید در صورتی که شرکت سرمایه‌گذاری خارجی هم نداشته باشد، باز هم نتایج مالی و گزارش‌های مالی باید به دست سرمایه‌گذران، سهام‌داران، هیئت مدیره، افراد مهم سازمانی و کلیه افراد ذینفع برسد. در بسیاری از موارد، هیئت مدیره با اتکا به این گزارشات تصمیم‌گیری‌های مختلف انجام می‌دهند. زمانی که حسابدار برای تهیه این گزارش‌ها از استانداردهای حسابداری استفاده کرده باشد، تحلیل و درک این گزارش‌ها برای تمامی افراد نام‌برده ساده‌تر خواهد بود. از انواع استانداردهای حسابداری برای اطمینان از عملکرد یک تجارت استفاده می‌کنند. به‌صورت کلی سابداران موظفند تا اطلاعات مالی مرتب، قابل مقایسه و قابل اطمینان ارائه دهند و برای این کار به شناخت انواع استانداردهای حسابداری نیاز خواهند داشت.

 

جمع بندی

تا به اینجا، متوجه شدیم که انواع استانداردهای حسابداری نوعی زبان بین‌المللی بین حسابداران، فعالان در حوزه مالی و مالیاتی و کلیه ذینفعان یک مجموعه تجاری و بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود. یک حسابدار خبره باید با استانداردهای حسابداری آشنا باشد تا بتواند گزارش‌ها و اسناد قابل اعتماد و قابل مقایسه از شرکت ارائه دهد.

رعایت کلی موارد ذکر شده در بخش‌های قبلی تنها با رعایت استانداردهای حسابداری شدنی است. پس تا زمانی که حسابدار تسلط کافی بر انواع استانداردهای حسابداری ایران نداشته باشد، نمی‌تواند به اطلاعاتی قابل اطمینان و قابل مقایسه دست پیدا کند. از طرف دیگر رعایت این اصول باعث ایجاد اطمینان در بازارهای رقابتی می‌شود. به این ترتیب استانداردهای حسابداری می‌توانند به ایجاد اطمینان از جهت سلامتی مالی یک شرکت کمک کنند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.