تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

کدام شاخه حسابداری بهتر است؟

امروزه حسابداری یکی از آن رشته‌هایی است که بازاری داغ دارد و توجه هر شخصی را به سمت خود جلب می‌کند. در اصل بازار کاری فراوان برای این رشته در سال‌های اخیر باعث شده است که مردم حسابداری را یک شغل پردرآمد با آینده‌ای روشن تلقی کنند. اگر شما هم چنین تفکری دارید و قصد دارید رشته حسابداری را به‌عنوان رشته اصلی خود در آینده انتخاب کنید، حتما سوالات زیادی ذهنتان را به خود مشغول کرده است.

برای مثال شاید بخواهید بدانید میزان درآمد یک حسابدار در ماه چقدر است یا کدام شاخه حسابداری آینده درخشان‌تری دارد یا اصلا به‌طورکلی رشته حسابداری چه گرایش‌هایی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات کافی است در این مقاله با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید تا اطلاعاتی را درباره این رشته محبوب در اختیار شما قرار دهیم.

 

حسابدار کیست و چه وظایفی دارد؟

در اصل حسابدار را می‌توان یکی از مهره‌های اصلی هر سازمان یا کسب‌وکاری به‌حساب آورد فارغ از اینکه فعالیت اصلی آن کسب‌وکار چیست یا آن حسابدار در چه شاخه حسابداری تحصیل کرده است! تمامی اطلاعات مالی مربوط به یک سازمان توسط حسابدار و به کمک نرم‌افزارهای مختلف حسابداری ثبت و جمع‌آوری می‌شوند.

مسئولیت تمامی تراکنش‌های مالی مربوط به هرکسی که باشد اعم از مدیر، سرمایه‌گذار، کارمند، مشتری یا طلبکار همه و همه به عهده حسابدار است. از این جهت است که حسابداری شغلی حساس و پر مسئولیت است.

بیشتر بخوانید: حسابدار رسمی کیست؟

حسابدار کسی است که رسیدگی به امور مالی، طبقه بندی، دسته بندی و نگهداری از اسناد را انجام می‌دهد

حسابدار کسی است که رسیدگی به امور مالی، طبقه بندی، دسته بندی و نگهداری از اسناد را انجام می‌دهد

بازار کاری رشته حسابداری

شاید پیش از آن که بخواهید تصمیم قطعی خود را بگیرید که در کدام شاخه حسابداری شرکت کنید، در مورد بازار کاری این رشته نگران باشید. اما بهتر است بدانید روزانه تعداد زیادی کسب‌وکار یا سازمان و شرکت جدید در حال به وجود آمدن هستند و همین‌طور تعداد زیادی از آن‌ها به ثبت می‌رسند.

هرکدام از این شرکت‌ها برای شروع کار خود به یک نیروی حسابدار نیاز دارد. ازاین‌رو حسابداری را می‌توان یکی از شغل‌های پردرآمد با بازار کاری خوب به‌حساب آورد. 

پس باتوجه‌به این موضوع که هر شرکت برای شروع کار خود و رسیدن به اهداف و موفقیت‌هایش به یک حسابدار خوب و کاربلد نیاز دارد، لازم است تا مهارت کافی را در این زمینه کسب کنید و کار با نرم‌افزارهای این رشته را بیاموزید.

 

انواع شاخه های حسابداری

حسابداری را می‌توان به دسته‌ها و شاخه‌های مختلفی تقسیم کرد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و به بررسی موضوعی خاص می‌پردازند. در زیر چند شاخه حسابداری را برای شما ذکر کرده‌ایم:

 

بهترین شاخه حسابداری

باتوجه‌به اینکه حسابداری شغلی با آینده درخشان است، تحصیل در هرکدام از گرایش‌های این رشته درصورتی‌که همراه با علاقه و پشتکار و تلاش باشد، موفقیت و درآمد خوبی را نصیب شما می‌کند. بااین‌حال در زیر به تعدادی از گرایش‌های پرطرفدار رشته حسابداری پرداخته ایم، پس همچنان با ما همراه باشید.

حسابرسی یکی از گرایش های رشته حسابداری است که طی یک فرایند دو مرحله ای حساب های مالی شرکت ها یا موسسات مختلف را بررسی می کنند تا از صحت اطلاعات درج شده اطمینان یابند. مرحله اول این فرایند توسط حسابداری که استخدام شرکت است، انجام می شود و مرحله دوم توسط یک حسابدار ماهر و باتجربه که در استخدام شرکت نیست، انجام خواهد شد.

فردی که به این عنوان به استخدام شرکت درمی‌آید موظف است ترازنامه‌ها یعنی گزارش‌های سود و زیان تمامی فعالیت‌های شرکت را تنظیم کند و ارائه دهد.

یکی از جدیدترین گرایش‌ها و زیرشاخه‌های رشته حسابداری، حسابداری مدیریتی است که نقش مهمی در تصمیم‌گیری و آینده یک سازمان دارد. فردی که در این رشته تحصیل می‌کند در آینده وظیفه پشتیبانی از تصمیمات یک سازمان را برعهده دارد که این کاری بسیار محرمانه محسوب می‌شود.

فردی که در این شاخه تحصیل می‌کند باید در مواردی مثل بورس، معاملات داخلی، گمرک، معاملات داخلی و خارجی، نحوه کار با ماشین‌های اداری و... مهارت و اطلاعات کافی داشته باشد. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌توانند در شرکت‌های بازرگانی استخدام شوند.

افرادی که در این رشته یا شاخه‌های مربوط به آن به تحصیل پرداخته‌اند باید مالیات‌بردرآمد شرکت‌های مختلف را محاسبه کنند. افراد تحصیل‌کرده در رشته حسابداری مالیاتی در آینده می‌توانند در اداره‌های مالیاتی استخدام شوند.

افراد تحصیل‌کرده در این رشته در آینده به استخدام صنایع و شرکت‌های صنعتی مختلف درمی‌آیند. در واقع افرادی که در حسابداری صنعتی فارغ‌التحصیل شده‌اند در هر صنعتی که به استخدام درآیند وظیفه قیمت‌گذاری کالاهای تولید شده در آن صنعت را به عهده دارند.

با شرکت در آزمون حسابدار رسمی می‌توانید عضوی از جامعه حسابداران رسمی شوید

با شرکت در آزمون حسابدار رسمی می‌توانید عضوی از جامعه حسابداران رسمی شوید

رشته حسابداری بازار کاری بهتری دارد یا رشته مدیریت مالی؟

اگر در رشته حسابداری در حال تحصیل هستید؛ ولی هنوز نسبت به آینده خود نگرانی دارید و این سوال که آیا رشته حسابداری بهتر است یا مدیریت مالی فکر شما را به خود مشغول کرده است؛ پس با ما همراه باشید.

ممکن است فکر کنید که تحصیل در رشته مدیریت مالی آینده بهتری دارد و درآمد بیشتری را در آینده نصیب شما خواهد کرد. اگر به علت بازار کاری آینده هم اکنون دچار شک و تردید شده‌اید، بهتر است بدانید که تمامی موسسات و شرکت‌های مختلف و حتی فروشگاه‌ها به یک حسابدار نیاز دارند و همین نشان از آینده درخشان رشته حسابداری دارد. 

شاید شما کمتر کسی را پیدا کنید که در این رشته تحصیل کرده است؛ ولی بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار مانده باشد.

بیشتر بخوانید: آینده شغلی رشته حسابداری

 

اما بهتر است به این نکته نیز دقت کنید که شما فارغ‌التحصیل هر رشته‌ای که باشید چنانچه از علاقه و مهارت لازم را در این رشته برخوردار نباشید، در بازار کاری این رشته هم نمی‌توانید جایگاهی به دست آورید. اما بالعکس درصورتی‌که در هر نوع شاخه حسابداری یا مدیریت مالی در حال تحصیل هستید، به آن علاقه دارید و مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کرده‌اید، احتمال بیکاری شما بسیار کم خواهد بود.

 

درآمد رشته حسابداری چقدر است؟

رشته حسابداری یکی از پردرآمدترین و پول‌سازترین رشته‌های تحصیلی در ایران است؛ اما همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر کردیم درصورتی‌که شما در این رشته فقط به تحصیل پرداخته باشید و مهارت‌های لازم در این زمینه را نداشته باشید، در به‌دست‌آوردن یک شغل و جایگاه اجتماعی خوب همراه با درآمدی قابل توجه نیز ناکام خواهید ماند.

برای کسب مهارت‌های لازم و یافتن شغل مناسب در این زمینه می‌توانید از دوره‌های آموزش حسابداری موسسات مختلف استفاده کنید. همچنین تعدادی از موسسات سالیانه پس از پایان کلاس‌هایشان تعدادی از دانش‌آموختگان برتر خود را به موسسات مختلف جهت کار معرفی می‌کنند. همین مورد یکی از راه‌های یافتن شغلی مناسب در این زمینه است.

 

برای فعالیت در بازار کاری حسابداری چه مهارت‌هایی نیاز است؟

فعالیت در این زمینه نیز مانند سایر رشته‌ها نیاز به پیش‌زمینه و اطلاعاتی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

 

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم حسابداری یکی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در ایران است که می‌تواند یک آینده درخشان و شغلی درخور را برای تحصیل کنندگان این رشته فراهم کند؛ ولی رسیدن به این موارد تنها به تحصیل در یک شاخه حسابداری یا مدیریت مالی ختم نمی‌شود و تحصیل کنندگان باید از مهارت‌های لازم در این زمینه برخوردار باشند. این رشته گرایش‌ها و شاخه‌های مختلفی دارد که شما باتوجه‌به علاقه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را برای تحصیل انتخاب کنید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.