تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

تحلیل کسب و کار چیست و تحلیل گر کسب و کار کیست؟

در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلفی در حوزه‌های متفاوت مشغول به فعالیت هستند، به صورت مداوم با فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی روبرو می‌شوند که می‌توانند بر آینده کسب و کار تأثیر جدی داشته باشند.

در صورتی که کسب و کارها نتوانند فرصت‌های پیش رو و تهدیدهای موجود را شناسایی کرده و از آن‌ها به خوبی استفاده کنند، محکوم به شکست می‌شوند. اما در صورتی که یک کسب و کار بتواند فرصت و تهدیدها را به خوبی شناسایی کرده و آن‌ها را در مسیر درست هدایت کند، به موفقیت دست پیدا خواهد کرد.

در این مقاله از آموزشگاه حسابداری پکت به تحلیل کسب و کار، از روش‌هایی که می‌تواند با شناسایی دقیق فرصت‌ها و تهدیدها و هدایت صحیح آن‌ها، کسب و کارها را در مسیر موفقیت قرار دهد.

 

تحلیل کسب‌ و‌ کار چیست؟

اگر بخواهیم تعریف صحیحی از تحلیل کسب و کار ارائه دهیم باید گفت که شناخت الزامات پیش‌بینی تهدیدها و شناسایی فرصت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها به منظور رشد و بهبود شرایط کسب و کار است. در واقع در تحلیل کسب و کار نیازها شناسایی شده و راه حل برای مشکلات مختلف موجود ارائه می‌شود.

با استفاده از تحلیل کسب و کار، صاحبان مشاغل و کسب و کارها می‌توانند به درک صحیحی از ساختار، سیاست‌ها و عملیات سازمان خود دست پیدا کنند. این مفهوم کمک می‌کند که بتوانند در مسیر دستیابی به اهداف خود در کسب و کار، راه‌حل‌های مناسب را نیز پیدا کرده و اجرایی کنند.

بیشتر بخوانید: مهارت‌های لازم برای مشاور کسب و کار

تحلیل کسب و کار

تحلیل کسب و کار

جان فلو عنوان می‌کند که افراد در زمان راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک یا بزرگ باید این آگاهی را داشته باشند که برای رسیدن به اهداف خود چگونه عمل می‌کنند؛ این آگاهی همان مفهوم تحلیل کسب و کار است. در این مفهوم تعریف توانایی‌های کسب و کار در ارائه خدمات و محصولات به ذینفعان داخلی الزامی است.

برای دستیابی به یک تحلیل درست و جامع از کسب و کار باید برنامه‌ریزی دقیق در جهت دستیابی به اهداف و مقاصد وجود داشته باشد و همچنین نحوه تعامل با ذینفعان و همچنین واحدهای مختلف درون سازمانی نیز به خوبی تعریف شده باشد.

 

اهمیت تجزیه و تحلیل کسب‌ و‌ کار چیست؟

یکی از بهترین ابزارها به منظور کسب اطمینان از رشد و موفقیت یک کسب و کار در آینده، تحلیل کسب و کار است. در واقع زمانی صاحبان یک شغل یا کسب و کار می‌توانند روندهای مختلف موجود را بهبود دهند که فعالیت‌های مختلف خود را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و برای آن‌ها راه حل‌های مناسبی ارائه داده باشند.

اهمیت تحلیل کسب و کار

اهمیت تحلیل کسب و کار

استفاده از تحلیل کسب و کار باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه ROI می‌شود. با توجه به اینکه تحلیل گر کسب و کار بخش‌هایی از سازمان را که در گذشته سودی نداشته و حتی در مواردی باعث از دست رفتن زمان و سرمایه شده را شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسب برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه ارائه می‌دهد، در نتیجه باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحلیل کسب و کار این است که می‌تواند در توسعه و رشد کسب و کار نقش بسزایی ایفا کند. این ابزار کمک می‌کند که یک کسب و کار به صورت مداوم در یک مسیر صحیح حرکت کرده و از پرداختن به مسائلی که ضرورتی ندارند نیز جلوگیری می‌کند.

 

تحلیل گر کسب‌ و کار کیست؟

پیشرفت‌های چشمگیر فناوری در طول سال‌ها و دهه‌های اخیر باعث ایحاد تحول در بسیاری از کسب و کارها شده و شرایطی را فراهم کرده تا آن‌ها با استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، انواع مشکلات و چالش‌های موجود را رسیدگی کنند. به همین دلیل بسیاری از مشاغل و کسب و کارها در سراسر جهان متقاضی استخدام افرادی هستند که بتوانند با استفاده از فناوری‌های جدید به عنوان تحلیل گر کسب و کار فعالیت کرده و زمینه رشد و پیشرفت کسب و کار را فراهم نمایند.

اما تحلیل گر کسب و کار کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟ افرادی که به عنوان تحلیل گر کسب و کار در سازمان‌های مختلف استخدام شده و مشغول به فعالیت می‌شوند افرادی هستند که با دانش خود می‌تواند شرایطی را فراهم کنند که اثربخشی یک کسب و کار از طریق تصمیمات مبتنی بر داده و اطلاعات به حداکثر میزان ممکن برسد.

بیشتر بخوانید: مدل کسب و کار یا بیزینس مدل چیست؟

تحلیل‌گر کسب و کار

تحلیل‌گر کسب و کار

این افراد می‌توانند از داده‌ها و اطلاعات مختلف استفاده کرده و بر اساس آن‌ها تغییرات قالب توجهی در بخش‌های مختلف یک کسب و کار یا سازمان به وجود آورند. این تغییرات در بخش‌های مختلف سازمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا ساختارهای سازمانی یا توسعه کارکنان می‌توانند ایجاد شوند.

امروزه با توجه به اینکه تمامی کسب و کارها درصدد افزایش میزان کارایی و کاهش هزینه‌های خود به منظور دستیابی به رشد و توسعه هستند، تجزیه و تحلیل کسب و کار به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن‌ها تبدیل شده است. افرادی که به عنوان تحلیل گر کسب و کار فعالیت می‌کنند هر روز با فرصت‌ها و چالش‌های جدید مواجه می‌شوند که تنها با کمک مهارت‌های خود می‌توانند آن‌ها را پشت سر بگذارند.

 

مهم‌‌ترین وظایف یک تحلیلگر کسب‌ و کار کدامند؟

اصلی‌ترین وظایف افرادی که به عنوان تحلیل گر کسب و کار در سازمان‌های مختلف فعالیت می‌کنند، شناسایی حوزه‌های مختلف تجاری در راستای افزایش کارایی و تقویت فرایندهای تجاری است. اما وظایف افراد شاغل در حوزه تحلیل کسب و کار تنها به این مورد محدود نشده و وظایف دیگری دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

وظایف تحلیلگر کسب و کار

وظایف تحلیلگر کسب و کار

کلام آخر

بدون شک کسب و کارها و مشاغل مختلفی که امروزه در بازار به شدت رقابتی موجود در حال کار و فعالیت هستند، به دنبال دستیابی به اهداف کلان خود و رشد و پیشرفت در حوزه مربوط به فعالیت خود هستند. دستیابی به بسیاری از اهداف، با دنبال کردن دوره‌هایی مانند دوره mba و دوره dba که شما را با زیر و بم مدیریت اجرایی کسب و کار، آشنا می‌کند، انجام پذیر است. این کسب و کارها در مسیر حرکت خود با تهدیدها و فرصت‌های متعددی روبرو می‌شوند که شناسایی دقیق تهدیدها و ارائه راه حل مناسب برای آن‌ها و همچنین استفاده بهینه از فرصت‌های بدست آمده، اصلی‌ترین عامل موفقیت آن‌ها در این مسیر خواهد بود. تحلیل کسب و کار ابزاری است که صاحبان مشاغل و سازمان‌هی مختلف می‌توانند با استفاده از آن این تهدیدها و فرصت‌ها را شناسایی کرده و با ارائه راهکارهای عملی زمینه حرکت کسب و کار در مسیر رشد و موفقیت را فراهم کنند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.