تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری املاک و مستغلات چیست؟

حسابداری یکی از موضوعاتی است که تقریبا همه مشاغل با آن سروکار دارند و برای بررسی درست آن باید برنامه‌ریزی صحیحی وجود داشته باشد. حسابداری املاک و مستغلات به افرادی که در این شغل فعالیت دارند کمک می‌کند صحیح بودن اطلاعات پرداختی خود را ارزیابی کنند. در این مطلب، با تعریف حسابداری املاک و مستغلات آشنا خواهید شد و اصول مهم آن را یاد خواهید گرفت. از اطلاعات ارائه شده در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت استفاده کنید و کسب و کار خود را در مسیر موفقیت قرار دهید.

 

حسابداری املاک و مستغلات چیست؟

حسابداری املاک و مستغلات به معنای بررسی سوابق مالی و پیش‌نویس گزارش‌ها به صورت ماهانه و سالانه است تا مدیران املاک و مستغلات بتوانند بودجه بندی‌هایشان را مدیریت کرده و کسب‌وکارشان را توسعه دهند؛ به عبارت دیگر، حسابداری املاک و مستغلات فرآیند پیگیری و ثبت تراکنش‌های مالی مربوط به معاملات املاک و مستغلات است.

حسابداری املاک و مستغلات شامل موارد زیر نیز می‌شود:

حسابداری املاک و مستغلات

حسابداری مستغلات این امکان را برای مدیران املاک و مستغلات فراهم می‌کند تا با دسترسی به تصویری کامل از جریان نقدینگی خود در یک سیستم متمرکز، بینش بهتری نسبت به سلامت کسب و کار خود به دست بیاورند. این مورد می‌تواند به آن‌ها در تصمیم‌گیری استراتژیک در مورد مدیریت بهتر کسب‌وکارشان کمک کند.

اطلاعات دقیق مدیران املاک و مستغلات را قادر می‌سازد تا از مقررات مالیاتی محلی پیروی کنند که باعث به حداقل رسیدن خطر بررسی توسط ماموران مالیاتی به دلیل شیوه‌های حسابداری اشتباه می‌شود.

 

مراحل اصلی حسابداری املاک و مستغلات

حسابداری مستغلات به دقت زیادی نیاز دارد؛ زیرا فرآیند پیچیده‌ای است که چندین استراتژی مالی را شامل می‌شود. با این حال، اگر برای درک مراحل اولیه و ایجاد یک پایه محکم وقت بگذارید، می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای برای کسب و کار شما داشته باشد. در زیر برخی از مراحل اساسی در مورد حسابداری املاک و مستغلات آمده است:

1- انتخاب روش حسابداری

درک تفاوت بین حسابداری نقدی و تعهدی برای اطمینان از انتخاب بهترین گزینه برای تجارت شما مهم است. حسابداری تعهدی ارزیابی مالی دقیق‌تری را ارائه می‌دهد؛ زیرا هزینه‌ها را در زمان سررسید به جای زمان پرداخت ثبت می‌کند.

اگر چند شعبه دارید که در جهت پیشبرد کسب و کارتان فعالیت می‌کنند، توصیه می‌شود برای هر شعبه حساب جداگانه‌ای باز کنید تا همه تراکنش‌ها به طور دقیق گزارش شوند. درنهایت پیگیری دقیق درآمد در طول سال می‌تواند به شما کمک کند تا از عملکرد مالی کسب و کارتان آگاه شوید.

2- جدا کردن حساب‌های شخصی و تجاری

توصیه می‌شود حساب تجاری‌تان را از حساب شخصی جدا کنید تا از پیامدهای مالی قابل توجه یا حتی فعالیت‌های متقلبانه جلوگیری شود. جدا نگه داشتن این حساب‌ها باعث می‌شود تمامی داده‌های مالی شما دقیق و منظم باقی بمانند. علاوه بر این، از این طریق می‌توانید تمامی پول های ورودی و خروجی هر حساب را راحت‌تر پیگیری کنید. در عین حال، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مقدار صحیحی پول برای مالیات‌ها، صورتحساب‌ها و سایر هزینه‌ها تخصیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: مالیات بر نقل و انتقال املاک 1401

حسابداری املاک

3- ایجاد نمودار حساب‌ها

ایجاد نمودار حساب در حسابداری املاک و مستغلات بسیار مهم است. نمودار حساب‌ها تمام جریان‌های مختلف درآمد، هزینه‌ها و بدهی‌های مرتبط یک کسب و کار را فهرست می‌کند. با طبقه‌بندی درآمد و هزینه‌ها به دسته‌های مربوطه، این نمودار به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به بررسی انبوهی از رسیدها، پیگیری کنید که پولتان از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. می‌توانید به صورت دستی اطلاعات را در صفحات گسترده یا سایر برنامه‌های نرم‌افزاری وارد کنید.

4- پیگیری فعالیت‌های مهم

تهیه فهرستی از فعالیت‌هایی که باید در هر ماه یا هر سال به عنوان بخشی از استراتژی مالی خود پیگیری کنید، بسیار مهم است. این فعالیت‌ها شامل هزینه‌های بالا سری، هزینه‌های کارمندان برای خدماتی مانند بازاریابی، صحنه‌پردازی، عکاسی و هرگونه مانده بدهی می‌شود.

5- سازماندهی اسناد

گام دیگر برای سازماندهی امور مالی این است که اسناد مربوط به کسب و کار خود را منظم نگه دارید و به راحتی در دسترس قرار دهید. یک ساختار بایگانی سند ایجاد کرده و اطمینان حاصل کنید که همه اسناد مربوطه هر بار که استفاده یا به‌روزرسانی می‌شوند به درستی بایگانی خواهند شد. این کار یک نمای کلی از تمام معاملات مربوط به کسب و کار در اختیارتان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه و اصول بایگانی اسناد حسابداری

 

شیوه‌های حسابداری املاک و مستغلات

حسابداری املاک مستلزم بررسی دقیق و توجه به جزئیات است. داشتن گزارش‌ها و سوابق دقیق برای اطمینان از انطباق با قانون و تامین بهتر منافع همه طرف‌های درگیر در معامله ملک ضروری است. در زیر برخی از بهترین شیوه‌ها در مورد حسابداری املاک و مستغلات آورده شده است.

روش‌های حسابداری املاک

بررسی ماهانه

هنگام تنظیم یک گزارش حسابداری کامل، عناصر زیادی باید در نظر گرفته شود. مقایسه نتایج مالی فعلی با نتایج قبلی برای ارزیابی اینکه آیا تغییراتی در طول زمان ایجاد شده است یا خیر و برای شناسایی نقاط قرمزی که نیاز به بررسی بیشتر دارند مفید خواهد بود. بررسی اسناد پشتیبان تراکنش‌هایی مانند اجاره‌نامه یا قراردادها، برای اطمینان از دقیق بودن و به روز بودن همه اطلاعات، مهم است.

استفاده از روش‌های گزارش دهی دقیق

ایجاد سیستمی برای گزارش دهی دقیق برای هر سازمانی ضروری است. تمامی اطلاعات مالی باید به صورت دقیق بر اساس مدل سازی مالی پیگیری شوند. داشتن تدابیری که خطاهای احتمالی را در مراحل اولیه شناسایی کرده و روشی را برای انجام سریع هرگونه اصلاحات ارائه دهد ضروری است. این کار می‌تواند به جلوگیری از اشتباهات پرهزینه ناشی از سهل انگاری یا بی‌دقتی کمک کند.

 

سخن پایانی

به طور کلی، آموزش حسابداری املاک و مستغلات یک جنبه مهم برای موفقیت بیشتر در صنعت املاک و مستغلات است. انجام اقدامات لازم برای اطمینان از شیوه‌های حسابداری دقیق، به جلوگیری از مشکلات احتمالی حقوقی یا زیان‌های مالی در حرکت رو به جلو کمک می‌کند. این اقدامات شامل ممیزی منظم، اجرای روش‌های گزارش دهی دقیق، تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها و داده‌ها، تفکیک هزینه‌ها و برقراری ارتباط با همه طرف‌های سرمایه‌گذاری می‌شود. با درک مفاهیم اولیه، حسابداری املاک و مستغلات می‌تواند بسیار ساده‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا به نظر می‌رسد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.