تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری واحدهای صنفی چگونه است؟

واحدهای صنفی یکی از مهم‌ترین واحدهای اقتصادی هستند که نقش بسیار مهمی در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کنند. برای اداره امور اقتصادی در این واحدها نیز باید افرادی به کار گرفته شوند که از دانش و تخصص لازم در زمینه حسابداری واحدها صنفی برخوردار باشند و بتوانند این امور را به نحو احسن انجام دهند. در این واحدها اطلاعات مالی نقش مهمی ایفا کرده و ملاک و مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها به حساب می‌آیند. به همین دلیل اداره امور مالی این واحد به دلیل تأثیر مهمی که بر اقتصاد در یک کشور دارند، بسیار حائز اهمیت است. همین امر باعث شده که یک رشته تخصصی در این زمینه برای آموزش افراد متخصص طراحی شود. با آموزشگاه حسابداری پکت، همراه باشید.

 

حسابداری واحدهای صنفی چیست؟

در دنیای امروز بدون استفاده از اطلاعات مالی و توسعه وظایف و همچنین نقش مدیریت مالی نمی‌توان امور واحدهای اقتصادی مختلف اعم از تجاری، غیر تجاری، تولیدی و خدماتی را اداره کرد. برای اداره امور واحدهای اقتصادی مختلف استفاده از اطلاعات مالی و حسابداری ضروری است زیرا این اطلاعات مبنای اصلی تصمیم‌گیری‌های مختلف به حساب می‌آیند. در کشور ما واحدهای صنفی زیادی در حال فعالیت هستند که می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند. یکی از مشکلات مهمی که در واحدهای صنفی مختلف وجود دارد این است که شاغلین آن‌ها از نظر تحصیلات در سطح پایینی قرار دارند و دانش مالی مدیران و صاحبان این واحدها نیز در سطح بالایی قرار ندارد.

حسابداری واحدهای صنفی

به همین دلیل رشته تخصصی حسابداری واحدهای صنفی راه‌اندازی شده تا به این ترتیب بتوان مشکل وجود نیرو متخصص در زمینه امور مالی در واحدهای صنفی کوچک و متوسط را برطرف کرد. در این دوره فراگیران بر اصول و مبانی مدیریت مالی تسلط پیدا می‌کنند و می‌توانند توانایی‌های لازم به منظور بکارگیری اصول علمی در مدیریت امور مالی و اقتصادی واحدهای صنفی مختلف را کسب نمایند.

 

حسابداری واحدهای صنفی چگونه انجام می شود؟

با اینکه واحدهای صنفی در کشور نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کنند اما در اغلب موارد شاغلان در این واحدها و همچنین مدیران و صاحبان واحد از نظر علمی به خصوص در امور مالی و حسابداری، در سطح پایینی قرار دارند. همین امر باعث شده که امور مالی و حسابداری در این واحدها به صورت سنتی انجام گرفته و از اصول علمی در این امور استفاده نشود. افرادی که به صورت تخصص در رشته حسابداری واحدهای صنفی آموزش دیده‌اند می‌توانند در این واحدها مشغول به کار شده و انجام امور مالی و حسابداری را به صورت علمی و متناسب با علم روز دنیا در این حوزه انجام دهند.

شما می‌توانید آموزش حسابداری ویژه بازار کار را در دوره جامع و کاربردی حسابداری پکت، بگذرانید.

 

حسابدار واحد صنفی کیست؟

به افرادی که در دوره تحصیلیی کاردانی حسابداری واحدهای صنفی در حال تحصیل بوده و از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند به عنوان حسابدار واحد صنفی شناخته می‌شود که می‌توانند امور مالی و حسابداری واحدهای صنفی را بر اساس اصول علمی انجام دهند. حسابدار واحد صنفی فردی است که از توانمندی‌های زیر برخوردار باشد:

نحوه‌ی انجام حسابداری واحدهای صنفی

معرفی رشته کاردانی فنی حسابداری-حسابداری واحدهای صنفی

رشته تخصصی کاردانی حسابداری واحدهای صنفی یک دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی است که از مجموعه‌ای از دروس نظری و مهارتی تشکیل شده است. این دوره کاردانی فنی با توجه به قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک و فنی در دو بخش آموزش در مرکز مجری و آموزش در محیط کار تقسیم‌بندی می‌شود. در این دوره آموزشی مجموع واحدهایی که فراگیر باید گذراند بین 68 تا 72 واحد در مجموع ساعات 1750 تا 2100 ساعت است. بر این اساس این دوره در طول حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال قابلیت اجرا دارد که به دو روش ترمی و پودمانی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: آینده شغلی رشته حسابداری

آموزش در مرکز مجری

این بخش از آموزش بین 63 تا 67 واحد دارد که معادل 1250 تا 1150 ساعت است. در این دوره هر واحد نظری معادل 16 ساعت بوده و هر واحد عملی و آزمایشگاهی معادل 32 ساعت و هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است. در برخی موارد خاص این امکان وجود دارد که دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می‌توان معادل 48 تا 64 ساعت در نظر گرفت.

آموزش در محیط کار

این بخش از آموزش دوره کاردانی حسابداری واحدهای صنفی مجموعه فعالیت‌هایی را در بر می‌گیرد که دانشجو به منظور پیدا کردن تسلط عملی و درک کاربردی بر آموخته‌های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی در محیط کار واقعی انجام می‌دهد. این بخش از آموزش تخصصی حسابداری واحدهای صنفی یک درس کاربینی و 2 درس کارورزی دارد که در مجموع شامل 5 واحد معادل 512 ساعت آموزش است. در این دوره هر واحد کاربینی معادل 32 ساعت و هر واحد کارورزی حسابداری معادل 120 ساعت است.

بیشتر بخوانید: منابع کمکی برای رشته حسابداری هنرستان

کاربرد دوره حسابداری واحدهای صنفی

کاربرد دوره حسابداری واحد های صنفی

دوره حسابداری واحدهای صنفی یک دوره آموزشی تخصصی است که افراد با تحصیل در این دوره می‌توانند امور مالی و حسابداری واحدهای صنفی را بر اساس علم روز دنیا در این زمینه انجام دهند. از مهم‌ترین کاربردهای این دوره در واحدهای صنفی مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مشاغل مناسب حسابدار واحد صنفی

یکی از سوالاتی که در ذهن افراد در حال تحصیل در دوره کاردانی تخصصی حسابداری واحدهای صنفی شکل می‌گیرد، این است که پس از فارغ‌التحصیلی در چه مشاغلی می‌توانند مشغول به کار شوند؟ از جمله مهم‌ترین مشاغلی که فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری واحدهای صنفی می‌توانند در آن مشغول به کار شوند شامل موارد زیر است:

بیشتر بخوانید:

مشاغل مناسب حسابدار واحد صنفی

سخن آخر

امروزه رسیدگی به امور مالی و حسابداری واحدهای اقتصادی مختلف بر اساس اصول علمی روز دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. در واحدهای اقتصادی مختلف گزارش‌های مالی و حسابداری یکی از مبانی اصلی تصمیم‌گیری‌های آینده به حساب می‌آید که همین امر انجام امور مربوط به این حوزه بر اساس علم روز دنیا را به امری ضروری تبدیل کرده است. واحدهای صنفی از مهم‌ترین واحدهای اقتصادی به حساب می‌آیند که نمی‌توان از نقش آن‌ها در اقتصاد یک کشور چشم‌پوشی کرد؛ به همین دلیل حسابداری واحدهای صنفی نیز مانند سایر واحدهای اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید به افراد متخصص در این زمینه سپرده شود.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.