تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابرسی داخلی چیست؟

تعریف حسابرسی داخلی چیست و چرا اجرای آن برای سازمان‌ها اهمیت دارد؟ روش‌ها و مراحل حسابرسی داخلی چگونه است؟ چگونه می‌توان ریسک‌ها و ضررهای احتمالی را در سازمان به حداقل رساند؟ در صورت عدم انجام حسابرسی داخلی، چه مشکلاتی برای سازمان به وجود می‌آید؟ چک لیست حسابرسی داخلی چیست و چطور باید آن را تدوین کرد؟ چک لیست های حسابرسی داخلی را چه کسی بررسی می‌کند؟

حسابرسی داخلی (Internal audit) چیست؟

حسابرسی داخلی (Internal audit) چیست؟

حسابرسی داخلی (Internal audit)

تعریف حسابرسی داخلی چیست؟ چک لیست های حسابرسی داخلی چطور باید تدوین شوند؟ حسابرسی داخلی در عمل چه کاری برای شرکت انجام می‌دهد و مزیت آن چیست؟ 

حسابرسی یک فرایند کنترلی است. به عنوان یک مدیر باید بدانید که حسابرسی داخلی چیست و چگونه آن را مرتباً انجام دهید. بدون حسابرسی داخلی، امکان بروز خطاها و اشتباهات در فرآیند حسابداری بالا می‌رود. کیفیت هزینه‌کردها، وضعیت امور مالی شرکت، مشخص شدن دارایی‌ها و بررسی عملیات‌های مالی در حسابرسی داخلی انجام می‌شود. بدون حسابرسی داخلی، پیشگیری از اشتباهات مالی و ضرر و زیان احتمالی ناممکن است.

حسابرسی داخلی می‌تواند نواقص و ضعف را در حسابداری شرکت و سازمان به سادگی مشخص کند. علاوه بر آن سواستفاده‌های مالی و انحرافات اقتصادی با حسابرسی مشخص می‌شود. خود این کار می‌تواند جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد. از جمله مزیت‌هایی که حسابرسی داخلی دارد، شناسایی منابعی است که هدررفت هزینه دارند. حسابرسی، تمامی منابع داخلی و خارجی سازمان را مشخص می‌کند. حسابرسی داخلی در عمل تمامی پرداختی‌ها و دریافتی‌های شما را به طور شفاف بیان می‌کند.

فرقی نمی‌کند که اندازه شرکت و سازمان شما چقدر است. بدون نظارت و حسابرسی داخلی، دقت و صحت امور مالی مشخص نمی‌شود. کار حسابرسی داخلی در عمل از زمان بررسی تمامی مدارک و معاملات شروع شده و تا جمع بندی حساب‌ها و به دست آوردن ترازنامه ادامه پیدا می‌کند. حسابرسی داخلی بانکها، حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک و حسابرسی داخلی شرکت ها از جمله رایج‌ترین گرایش‌های این رشته محسوب می‌شود.

در مطلب "حسابرسی چیست؟" با مفهوم حسابرسی و انواع آن آشنا خواهید شد.

روش‌ها و مراحل حسابرسی داخلی کمیته سازمان‌های حامی کمیسیون ترودوی (COSO)

COSO یک نهاد غیردولتی و مستقل است که در حوزه‌های مختلف مانند چارچوب کنترل‌های داخلی، چارچوب مدیریت ریسک سازمان و جلوگیری از وقوع تقلب فعالیت می‌کند. چارچوب کنترل‌های داخلی COSO از سال ۱۹۹۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چارچوب مبنایی برای ارزیابی کنترل‌های داخلی تعیین کرده است. هدف استفاده از این چارچوب، بهبود کارایی و اثربخشی عملیات ها، گزارش‌ها و تطبیق آن‌ها با قوانین و مقررات طراحی شده، است. 5 مولفه و اجزای کنترل‌های داخلی باید رعایت شود. این مولفه‌ها شامل موارد زیر است:

محیط کنترلی مبنایی برای مولفه‌های دیگر در نظر گرفته می‌شود. محیط کنترلی تعیین می‌کند که نحوه تدوین استراتژی‌ها و اهداف چگونه باشد. همچنین چگونگی شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها توسط این مولفه مشخص می‌شود. پس از ارزیابی ریسک، طبق مراحل حسابرسی داخلی مبتنی بر COSO، باید واکنش مناسب تعریف شود. پایش مستمر ریسک‌ها در روش های حسابرسی COSO، حیاتی است. فعالیت‌های کنترلی هم باید برای کاهش تاثیر نامطلوب ریسک‌ها انجام شود. هدف از جریان‌های اطلاعات و ارتباطات هم در اختیار قرار دادن داده‌های مورد نیاز ذینفعان است. در نهایت اثربخشی فرایندهای کنترلی در فعالیت‌های نظارتی بررسی می‌شود. ارزیابی مستمر، برای گرفتن تصمیمات بعدی لازم است.

حسابرس داخلی، وظیفه بررسی صحت گزارش‌های مالی شرکت را برعهده دارد

حسابرس داخلی، وظیفه بررسی صحت گزارش‌های مالی شرکت را برعهده دارد

مهم‌ترین وظایف حسابرس داخلی

برای کار به عنوان حسابرس داخلی، علاوه بر آنکه باید بدانید حسابرسی داخلی چیست، باید از وظایف یک حسابرس داخلی نیز آگاه باشید. حسابرس داخلی شرکت با گرفتن دسترسی به تمامی مدارک و اسناد، کار خود را شروع می‌کند. از جمله وظایف دیگر کارکنان، همکاری کامل با حسابرس است. وظیفه حسابرس پیدا کردن تمامی اشتباهات و اشکالات در بررسی‌های مالی است. بدون حسابرسی، باید منتظر ضرر و زیان زیادی باشید. حسابرس کسی است که باید به امور مالی کاملاً تسلط داشته باشد. وظایف حسابرس داخلی او را مسئول پاسخگویی به مدیران و ارائه گزارشات می‌کند. اهدافی که حسابرس باید به آن برسد، شامل موارد زیر است:

پس از آن‌که حسابرس با وظایف خود آشنا شد، باید بررسی و حسابرسی مالی را آغاز کند. وظایف حسابرس داخلی می‌تواند در 3 دسته بندی کلی تقسیم شود. در هر کدام از این دسته‌ها، وظایف دیگری هم تعریف می‌شود.

درخواست مستندات از واحدهای سازمانی

طبق وظایف حسابرس داخلی، حسابرس می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. همچنین فرایند حسابرسی می‌تواند درون سازمانی یا برون سازمانی انجام شود. در هر دو شکل، حسابرس باید از تمامی واحدهای سازمانی موجود در چارت اداری، مستندات لازم را درخواست کند. جمع بندی حساب‌ها باید در تاریخ مشخصی انجام شود، به همین دلیل حسابرس باید بدون فوت وقت کارش را آغاز نماید. حسابرس داخلی در فرآیند حسابرسی داخلی، مستقیماً با مدیران بالادستی در ارتباط است و باید به آن‌ها گزارش دهد. بنابراین تعاملات حسابرس و واحدهای سازمانی باید منجر به طبقه بندی اسناد با تشکیل پرونده حسابرسی شود. حسابرسان داخلی باید اسناد مالی و مالیاتی را به طور دقیق بررسی کنند. البته حسابرسی مالیاتی، خودش می‌تواند یک شاخه جداگانه و فرآیندی تخصصی باشد. در مطلب "حسابرسی مالیاتی چیست؟" بیشتر در این باره توضیح داده‌ایم.

شناسایی فرآیندها در واحدهای درگیر

از جمله وظایف اصلی حسابرس داخلی، شناسایی فرآیندها و فعالیت‌های موجود در سازمان است. حسابرس باید با مسئولان و مدیران هر واحد درگیر در امور حسابداری، مصاحبه کرده و ریز فعالیت‌های آنان را مشخص کند. معمولاً حسابرس به بررسی واحدهای زیر نیاز دارد:

در فرآیند حسابرسی داخلی، پیدا کردن منابع هدر رفت از قسمت فروش ممکن است. حسابرس باید مشخص کند که چه فعالیت‌هایی زیانبار است و باید متوقف شود. همچنین با بررسی حسابداری فروش می‌توان فاکتور‌های اشتباه و قراردادهای ناقص را مشخص کرد. ورود و خروج کالاها به انبار هم باید از طریق واحد انبارداری، حراست و نگهبانی بررسی شود. یک حسابرس خبره و کار کشته می‌تواند مغایرت‌ها در موجودی انبار را به راحتی پیدا کند. حسابرس در بررسی واحد خرید داخلی و فعالیتهای پیمانکاران، آن می‌تواند موارد کم بازده و زیان ده را مشخص نماید. تاثیر کار هر پیمانکار باید در حسابرسی داخلی اندازه‌گیری شود. در نهایت حسابرسی داخلی میزان افزایش دستمزدها را در بررسی واحد منابع انسانی پیدا می‌کند. علاوه بر آن حسابرس باید صحت پرداخت حقوق، بیمه و مزایا را به کارمندان و کارگران تایید نماید.

تکمیل چک لیست حسابرسی داخلی

آخرین وظیفه‌ای که بر دوش حسابرس داخلی شرکت است، تکمیل چک لیست های حسابرسی داخلی از جزئیات امور مالی خواهد بود. طبق فرآیند حسابرسی داخلی، خطاها و درصد انحرافات در چک لیست حسابرسی داخلی مشخص می‌شود. با حسابرسی داخلی می‌توان ریسک ناشی از هر فرایند را هم مشخص کرد. با کامل شدن تجزیه و تحلیل حسابرس، فرایند ارزیابی و رتبه بندی فعالیت‌ها شروع می‌شود. حسابرس داخلی شرکت باید به مدیران گزارشی از نواقص شرکت با اولویت آن‌ها ارائه دهد.

نحوه گزارش دهی حسابرسی داخلی

نحوه گزارش دهی حسابرسی داخلی

نحوه گزارش دهی حسابرسی داخلی

به عنوان یک حسابرس باید بدانید که الزامات گزارش دهی در فرآیند حسابرسی داخلی چیست. تعریف حسابرسی داخلی و مراحل آن با هدف تفکیک الزامات، انتظارات و شناسایی ریسک‌های کلی آن‌ها انجام می‌شود و گزارش باید بیانگر تمامی این موضوعات باشد. یک گزارش کامل حسابرسی داخلی باید تعیین سطوح و حوزه‌های ریسک را شامل شود. در غیر این صورت گزارش شما ناقص است. بدون ارزیابی ریسک و ارائه راه حل‌های کاربردی برای کاهش ریسک و بهبود فرآیندها، تصمیم گیری در حوزه امور مالی بی اشکال نخواهد بود. به طور کلی گزارش حسابرسی داخلی باید شامل موارد زیر باشد:

حسابرسی داخلی با حسابرسی مستقل سازمان چه تفاوتی دارد؟

تفاوت حسابرسی داخلی و حسابرسی مستقل را می‌توان در ویژگی‌های مختلفی بررسی کرد. به عنوان یک حسابرس باید بدانید که تفاوت حسابرسی مستقل با حسابرسی داخلی چیست. مراحل و فرآیند حسابرسی داخلی ممکن است شباهت‌هایی با هم داشته باشند اما نتایج به کلی متفاوت است. حسابرسی داخلی و مستقل می‌تواند توسط یک نفر انجام شود اما این شخص حقیقی یا حقوقی باید تسلط کافی روی مفاهیم امور مالی داشته باشد. به طور خلاصه تفاوت حسابرسی داخلی با حسابرسی مستقل از سازمان را می‌توان در موارد زیر بیان کرد:

سخن آخر

آموزش حسابداری و حسابرسی داخلی با هدف کاهش ضرر و زیان و شناسایی ریسک‌ها انجام می‌شود. کسی که می‌خواهد به عنوان حسابرس کار کند، باید تسلط کافی روی امور مالی داشته باشد. منابع زیادی از کتاب حسابرسی داخلی گرفته تا ویدیو‌ها و کلاس‌های آموزش حسابرسی داخلی در اختیار حسابداران است. با شرکت در آزمون حسابرسی رسمی می‌توانید فعالیت خود را به عنوان یک حسابرس شروع کنید. اما با توجه به اینکه حسابرسی فرایندی فنی به حساب می‌آید، باید به انواع حسابرسی تسلط داشته باشید. حسابرسی رعایت و حسابرسی عملیاتی دو گرایش پُرطرفدار این رشته است. آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، دوره حسابرسی داخلی را برگزار می‌کند. با شرکت در این دوره‌ها امکان دریافت مدرک معتبر از طرف انجمن حسابداران خبره و دانشگاه صنعت نفت هم وجود دارد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.