تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری انبار چیست؟

حسابداری یکی از مهم‌ترین رشته‌های تحصیلی در تمام دنیا محسوب می‌شود. در هر کسب‌و‌کار، سازمان و ارگانی، یک یا چند حسابدار مختلف حضور دارند. بسته به نوع و ابعاد کسب‌و‌کار، تعداد حسابداران بیشتر یا کمتر خواهد بود. انواع مختلف حسابداری در این رشته وجود دارد. در این میان می‌توان به حسابداری انبار به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های حسابداری اشاره کرد. در ادامه این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت شما را به‌صورت کامل با حسابداری انبار آشنا خواهیم کرد.

 

حسابداری انبار چیست؟

حسابداری یک علم گسترده است. حسابداری انبار یا همان Store accounting یکی از شاخه‌های اصلی حسابداری به حساب می‌آید. به مجموعه عملیات‌هایی که برای مشخص کردن قیمت موجودی انبار انجام می‌دهند، حسابداری انبار گفته می‌شود. صورت‌برداری از موجودی انبار و ارزیابی موجودی، انبارگردانی گفته می‌شود.

تمامی ورودی و خروجی کالاهای انبار باید با صدور سند حسابداری باشد

تمامی ورودی و خروجی کالاهای انبار باید با صدور سند حسابداری باشد

اهمیت حسابداری انبار

در بسیاری از موسسات و کسب‌و‌کارها، مخصوصاً کارخانه‌های تولیدی، موجودی انبار شامل مواد اولیه و تجهیزات می‌شود. این موجودی بخش عمده سرمایه کسب‌و‌کار را شکل می‌دهد. از این رو اهمیت بسیاری دارد. پس مدیریت این بخش عظیم از دارایی‌های یک سازمان را باید به دست حسابداری سپرد که در این زمینه تخصص داشته باشد.

آموزش حسابداری انبار، یکی از منابع رشته حسابداری هنرستان هم محسوب می‌شود.

 

چرا حسابداری انبار انجام می‌شود؟

هر شرکت و سازمانی باید در لحظه موجودی انبار خود را در دست داشته باشد. همچنین باید ارزش ریالی آن را نیز بداند. در ضمن باید حساب‌های ورودی و خروجی کالا از انبار با موجودی نهایی همخوانی داشته باشند. موجودی انبار به‌صورت مستقیم با سود و البته مالیات شرکت‌ها در ارتباط است. پس اهمیت بسیاری دارد که اطلاعات موجودی کالا دقیق و جامع باشد. همچنین گاهی عدم موجودی یک ماده باعث توقف خط تولید می‌شود. همه این‌ها باعث شده‌اند تا حسابداری انبار به کاری بسیار مهم تبدیل شود. حسابدار انبار وظایف خطیری به عهده دارد.

 

کاربرد حسابداری انبار

به‌صورت کلی کاربرد حسابداری انبار را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

 

انباردار کیست و چه وظایفی دارد؟

در کنار حسابدار انبار، انباردار هم همیشه حضور دارد و باید بدانید که انباردار کیست. البته در برخی موسسات کوچک، فقط یکی از این موقعیت‌های شغلی دیده می‌شود. همان طور که در بخش‌های قبلی در خصوص حسابداری انبار و وظایف حسابدار انبار صحبت کردیم، حالا بد نیست تا کمی در خصوص وظایف انباردار نیز صحبت کنیم. به این ترتیب می‌توانید تفاوت بین وظایف این دو پست شغلی را تشخیص دهید.

حسابدار انبار باید اصول انبارگردانی را هم بلد باشد

حسابدار انبار باید اصول انبارگردانی را هم بلد باشد

اصول حسابداری انبار

تا به اینجای مقاله حتماً در خصوص تفاوت بین حسابدار انبار و انباردار به‌صورت کامل اطلاع دارید. حال بهتر است در خصوص اصول حسابداری انبار کمی صحبت کنیم. در ادامه شما را با 4 مورد از مهم‌ترین اصول حسابداری انبار به‌صورت کامل آشنا خواهیم کرد:

بر اساس این اصل از حسابداری انبار، کلیه هزینه‌هایی که در یک مجموعه اقتصادی انجام می‌شوند، باید بر اساس فاکتورهای موجود سند زده شوند. در این خصوص باید به اسناد تخفیف‌ها، مشخصات فروشنده، ارزش افزوده و سایر هزینه‌ها نیز بپردازند. فراموش نکنید هزینه‌هایی که در حالت فعلی نستند، تا زمانی که قیمت نهایی مشخص نشوند، روی قیمت حواله فروش تأثیر نمی‌گذارند. در این میان می‌توان به هزینه‌های گمرک، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های انبارداری و امثال آن اشاره کرد.

خب به دومین اصل در حسابداری انبار رسیدیم. بر اساس این اصل، انتقال کالا و مواد اولیه بین بخش‌های مختلف واحدهای تولیدی یا انبارهای دیگر، نیازمند سند رسمی هستند. به این ترتیب ابتدا باید سند حواله انتقالی از انبار مبدا تعیین قیمت شود و بهاری سند را به انبار مقصد اضافه کنند.

این اصل را می‌توان سخت‌ترین اصل در حسابداری انبار دانست. در این اصل برای هر محصول علاوه بر اینکه هزینه‌های مواد مصرفی، هزینه بسته‌بندی، حمل مستقیم کالا و... را تعیین می‌کنند، بلکه باید هزینه تولید نیز لحاظ شود. در این حالت باید حسابداری صنعتی را به‌صورت کامل آموخته باشید تا بتوانید اسناد بهای تمام شده کالای تولیدی را به دست بیاورید.

در همین رابطه بخوانید: بهای تمام شده کالای تولیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

 

بر اساس این اصل، هر کالا باید به هنگام خروج از انبار، یک قیمت نهایی داشته باشد. قیمت خروجی از انبار به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای این کار از دو سیستم ارزیابی ادواری موجودی و سیستم ارزیابی دائمی موجودی استفاده می‌کنند. در سیستم ادواری، مبلغ کالای در دست، فقط در پایان هر دوره مشخص می‌شود. پس بهای تمام شده کالا در پایان دوره برابر با ارزش کل کالای موجودی منهی ارزش موجودی پایان دوره به علاوه کل ورودی طی دوره به علاوه ارزش موجودی در ابتدای دوره خواهد بود.

 

نرم‌افزارهای حسابداری انبار

اگر به‌عنوان حسابدار انبار قصد فعالیت دارید، علاوه بر اینکه باید تسلط کافی بر حسابداری صنعتی و تولیدی و تمامی قوانین انبار داشته باشید، باید بر نرم‌افزارهای حسابداری مختلف انبار تسلط پیدا کنید. نرم‌افزارهای حسابداری انبار بسیار متنوع و مختلف هستند. البته ساز و کار و پیکربندی کلی این برنامه‌ها تقریباً شبیه به هم است. پس در صورتی که بر چند مورد از آن‌ها تسلط داشته باشید، می‌توانید با سایر انواع نرم‌افزارهای حسابداری انبار نیز کار کنید. در ادامه شما را با چند مورد از مهم‌ترین و معروف‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری انبار آشنا خواهیم کرد.

 

جمع بندی

تا به اینجا، به‌صورت کامل با حسابداری انبار آشنا شدید. شرح وظایف حسابدار انبار با انباردار متفاوت است. این موقعیت شغلی بسیار حساس بوده و نیاز به مهارت و تجربه بالا دارد. آموزش اصول انبارداری، بخشی از آموزش حسابداری در دوره‌های ویژه بازار کار پکت است. هنگامی که بخواهید در یک شرکت بازرگانی، تولیدی یا صنعتی استخدام شوید، باید حسابداری انبار را بلد باشید و اصول انبارگردانی را بدانید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.