تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نحوه استعلام کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

کد اقتصادی چیست و چرا باید هر فرد حقیقی و حقوقی، کد اقتصادی منحصر به فرد داشته باشد؟ چه فرقی بین کد اقتصادی، کد رهگیری مالیاتی و شناسه ملی وجود دارد؟ در این مطلب به بررسی نحوه صدور، دریافت و استعلام کد اقتصادی برای هر فرد می‌پردازیم. با پکت همراه باشید.

راهنمای پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام دریافت کد اقتصادی

راهنمای پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شناسه 12 رقمی است که با تکمیل اطلاعات و تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی به هر فرد حقیقی و حقوقی داده می‌شود. دریافت کد اقتصادی، وابسته به قانون تجارت است. یعنی اگر هنگام انجام فعالیت تجاری، کد اقتصادی نداشته باشید، مشمول جریمه و ممنوعیت فعالیت خواهید بود. شما می‌توانید تا دو ماه پس از شروع فعالیت تجاری خود، اقدام به دریافت کد اقتصادی نمایید.

کاربرد کد اقتصادی

از انجایی که تمام افراد با هدف انجام فعالیت‌های تجاری، موظف به دریافت کد اقتصادی هستند، بنابراین کاربرد این کد هم در حوزه فعالیت‌های تجاری خلاصه می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای کد اقتصادی می‌پردازیم:

1- دریافت کارت بازرگانی

تمامی افراد حقیقی و حقوقی طیق ماده 2 قانون صادرات و واردات، برای انجام فعالیت تجاری خارجی باید کارت بازرگانی داشته باشند. کارت بازرگانی یکساله و قابل تمدید است و تمام افراد بالای 23 سال می‌توانند آن را دریافت کنند.

2- اخذ گواهی ارزش افزوده

طبق ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارائه دهندگان خدمات و فروشندگان کالا، باید مالیات ارزش افزوده محصولات تولیدی و خدمات‌شان را پرداخت کنند. به غیر از تولید کننده اصلی و مالک اول خدمات، باقی واسطه‌ها باید در هر مرحله، مالیات ارزش افزوده را از خریدار دریافت و به حساب دولت واریز کنند. مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی کالاها و خدماتی که در برابر پول انجام می‌شود؛ تعلق می‌گیرد.

3- شرکت در مزایدات و مناقصات

برای شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی، باید شناسه اقتصادی داشته باشید. قانون شرکت در مناقصات هر فرد حقیقی و حقوقی را ملزم می‌کند تا با کد اقتصادی منحصر به فرد در مناقصه شرکت کند.

4- عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و دولتی

برای عقد قرارداد و صدور و دریافت فاکتور رسمی (که مالیات هم به آن تعلق می‌گیرد) باید کد اقتصادی داشته باشید. در قراردادهای دولتی و خصوصی، تنها با اشخاصی قرار بسته می‌شود که کد اقتصادی داشته باشند. در فرآیند حسابداری و حسابرسی این شرکت ها، امکان صدور فاکتور برای اشخاص بدون کد اقتصادی به دلیل وجود صورت معاملات فصلی و... وجود ندارد.

5- ارائه اظهارنامه‌های عملکرد سالیانه و فصلی مالیات بر ارزش افزوده

کسانی که موظف به پرداخت مالیات طبق صورت حساب فصلی و صورت حساب مالیات بر ارزش افزوده هستند، نمی‌توانند این کار را بدون شناسه اقتصادی انجام دهند. برای ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی، به شناسه اقتصادی نیاز دارید.

مراحل اخذ کد اقتصادی

مراحل اخذ کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

صدور و اخذ کد ملی اقتصادی، رایگان است و تنها 3 مرحله کلی دارد:

برای دریافت کد ملی اقتصادی منحصر به فرد باید مدارک و شرایط زیر را داشته باشید:

کد اقتصادی چه فرقی با کد مالیاتی دارد؟

کد اقتصادی با کد رهگیری مالیاتی تفاوت زیادی دارد. کد اقتصادی یک شناسه 12 رقمی است و به تمام فعالان اقتصادی داده می‌شود. اما کد رهگیری مالیاتی، یک شناسه 10 رقمی است که به اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل داده می‌شود. برای اینکه بتوانید مالیات خود را در سایت سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید، باید این کد را داشته باشید.

در کاربرد نهایی هم این دو کد با هم تفاوت دارند. دریافت درگاه‌های پرداخت اینترنتی و دستگاه‌های پرداخت الکترونیک یا همان کارتخوان‌های فروشگاهی، وابسته به دریافت کد مالیاتی است. هدف از این کار هم، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی است. هنگام پر کردن اطهارنامه مالیاتی، به کد مالیاتی نیاز دارید.

کد اقتصادی چه فرقی با شناسه ملی دارد؟

کد اقتصادی، با شناسه ملی شرکت‌ها هم تفاوت دارد. اگرچه کد اقتصادی گاهاً با عبارت «کد ملی اقتصادی» هم شناخته می‌شود و برای هر شخص منحصر به فرد است، اما تفاوت زیادی با شناسه ملی دارد.

شناسه ملی، متعلق به شرکت هاست و یک کد منحصر به فرد و یکتا شناخته می‌شود. شناسه ملی شرکت، یک شماره ۱۱ رقمی است و برای شناساندن شرکت در کارهای اداری و سیستم‌های دولتی استفاده می‌شود. در واقع شرکت‌ها و اشخاص حقوقی با این کد شناخته می‌شوند. یعنی هر شرکت یک شناسه ملی دارد که می‌تواند چندین کد اقتصادی را در خود جای دهد. افراد در سیستم شرکت، می‌توانند با کد اقتصادی خود فعالیت تجاری کنند و متناسب با آن، مالیات و هزینه‌های خاص خود را دارند. اما فعالیت کلی شرکت، تحت عنوان شناسه ملی شرکت شناخته می‌شود.

سامانه استعلام کد اقتصادی evat

سامانه استعلام کد اقتصادی evat

معرفی سامانه استعلام کد اقتصادی

برای معرفی سامانه استعلام کد اقتصادی evat، باید سری به سامانه عملیات الکترونیک ملیات بر ارزش افزوده بزنیم. در این سامانه، می‌توانید امور مالیاتی مختلفی را انجام دهید. مشاهده فهرست‌ مودیان ‌ثبت‌نام‌ شده ‌فاقد اعتبار به ‌دلیل ‌صدور صورتحساب‌ غیرواقعی، بررسی ثبت نام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت و درخواست استرداد وجوه خروج از کشور، پرداخت قبوض مالیاتی و... تنها بخشی از این کارهاست.

نحوه دریافت استعلام کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

همانطور که گفتیم، افرادی که قصد انجام مراودات مالی و تجاری را دارند، باید کد اقتصادی داشته باشند. اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد تجارت با این دسته از افراد را دارند، باید از داشتن کد اقتصادی آن‌ها آگاه شوند. با وجود کد هوشمند اقتصادی و سامانه‌های جدید اداری، دیگر نیازی به استعلام حضوری و زمان‌بر نیست و می‌توانید کد هر فرد را آنلاین، استعلام بگیرید.

نحوه استعلام کد اقتصادی در سامانه evat ساده است و دشواری زیادی ندارد. برای این کار باید به آدرس https://evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx مراجعه کنید. در این صفحه با وارد کردن نام شرکت و شماره اقتصادی، می‌توانید داشتن یا نداشتن شماره اقتصادی را با مشاهده تاریخ ثبت و دیگر اطلاعات، بررسی کنید. در صورتی که شخص یا شرکت، کد اقتصادی نداشته باشد، مودی شناخته نمی‌شود و نمی‌توانید برای صدور یا دریافت فاکتور رسمی، اقدام کنید.

سخن آخر

در دوره حسابداری پیمانکاری می‌آموزید که چرا دریافت کد اقتصادی برای بستن قراردادهای پیمانی الزامی است. به عنوان یک حسابدار، از شما انتظار می‌رود که بتوانید تنظیم، کنترل و ثبت انواع قراردادهای پیمانکاری را زیر نظر داشته باشید. فعالیت‌های پیمانی، تبادلات زیادی با واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و ترابری دارد و برای هر کدام از این واحدها، باید فاکتور رسمی صادر شود. به همین دلیل باید مطمئن شوید که کد اقتصادی این واحدها، صحیح و معتبر باشد.

در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره یا همان موسسه آموزش حسابداری پکت، دوره‌های عمومی و تخصصی حسابداری زیادی برگزار می‌شود که گذراندن آن به افزایش دانش عمومی شما از این حوزه کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوط به هر دوره مراجعه کنید.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
جاسم محمدی دله در ی
کد اقتصادی ارسال کنید
0 0
1403/01/31, 11:11
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.