تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

هزینه سربار چیست؟

از آنجایی که یکی از اجزای محاسبه بهای تمام شده در حسابداری صنعتی، سربار ساخت است، حسابدار صنعتی باید بتواند این هزینه را محاسبه کند. اما هزینه سربار چیست و چگونه باید آن را به دست آورد؟ در این مطلب به معرفی مفهوم هزینه سربار، نحوه طبقه بندی و انواع آن، روش محاسبه دقیق و سربار پیش بینی شده می‌پردازیم.

هزینه سربار چیست؟

هزینه سربار چیست؟

هزینه‌های سربار در حسابداری صنعتی و تولید

محاسبه هزینه و بهای تمام شده محصولات و خدمات در حسابداری صنعتی و تولید اهمیت زیادی دارد. البته هزینه سربار فقط به یک محصول یا خدمت خلاصه نمی‌شود. تمامی هزینه‌های جاری کسب و کار می‌تواند مورد بحث هزینه‌های سربار باشد. برای بودجه بندی و برنامه ریزی بودجه سال جدید، محاسبه این عدد الزامی است. تمامی هزینه‌های شرکت، موسسه، کارخانه و… برای تولید و دادن خدمات، باید محاسبه شود. این عدد باید به طور مداوم پرداخت شود. یعنی مهم نیست که شرکت فروش دارد یا نه؛ هزینه سربار ماه به ماه باید پرداخت شده و به عنوان مخارج مستقیم شرکت محسوب شود. 

طبقه بندی هزینه های سربار

به طور کلی هزینه سربار می‌توانند به 3 شکل متغیر، نیمه متغیر و ثابت باشد. تفاوت در انواع هزینه‌های سربار، به نوع تجارت و صنعتی بستگی دارد که این هزینه باید محاسبه شود.در ادامه به بررسی هر کدام از این هزینه‌ها می‌پردازیم:

هزینه های سربار ثابت، شامل هزینه‌هایی می‌شود که باید به طور مرتب در پایان هر ماه پرداخت شوند. نوع این هزینه‌ها در تمامی کسب و کارها و فعالیت‌های تجاری ثابت است. یعنی فرقی نمی‌کند که چه کاری را انجام دهید؛ این هزینه‌ها باید به طور مرتب پرداخت شوند. هزینه‌هایی مثل حقوق و دستمزد کارکنان، اجاره دفتر و کارخانه، مالیات بر دارایی، نرخ استهلاک دارایی‌ها و هزینه دریافت مجوزهای دولتی جزو سربار ثابت محسوب می‌شوند. 

هزینه‌های سربار متغیر، شامل هزینه‌هایی است که میزان آن بسته به نوع فعالیت تجاری تغییر می‌کند. میزان این هزینه در فعالیت‌های سطح بالا و کسب و کارهای بزرگ، زیاد است. ست اما در فعالیت‌های سطح پایین و کسب و کارهای کوچک و خرد، کاهش پیدا می‌کند. حتی ممکن است این هزینه برای کسب و کارهای بسیار کوچک به صفر برسد. چیزهایی مثل هزینه حمل و نقل و ترابری، خرید لوازم و وسایل اداری، هزینه‌های مربوط به تبلیغات و بازاریابی، هزینه دریافت خدمات مشاوره‌ای و هزینه وکلای حقوقی می‌تواند جزو موارد سربار متغیر باشد.

انجام هزینه‌های سربار نیمه متغیر بیشتر از اینکه به نوع فعالیت وابسته باشد، به زمان وابسته است. یعنی ممکن است یک کسب و کار به انجام این هزینه در زمان خاصی نیاز داشته باشد. علاوه بر آن نرخ هزینه هم ممکن است در کسب و کارهای مختلف، متفاوت باشد. هزینه‌های آب و برق بهترین مثال از هزینه‌های نیمه متغیر است. این هزینه‌ها باید به شکل هزینه‌های سربار ثابت در پایان هر ماه پرداخت شود. اما میزان آن مثل هزینه سربار متغیر بنا به استفاده کمتر یا بیشتر، تغییر می‌کند. کمیسیون‌های فروش هم مثال خوبی از این نوع هزینه‌ها است. نرخ کمیسیون، برای بازاریاب‌های مختلف بسته به سطح فعالیت شان و میزان فروش به دست آمده، متفاوت خواهد بود.

گروه‌های هزینه سربار در حسابداری صنعتی

گروه‌های هزینه سربار در حسابداری صنعتی

هزینه‌های سربار چه زمان شناسایی می‌شوند؟

برای ثبت هزینه سربار، باید ابتدا این هزینه شناسایی شده باشد. در غیر این صورت تنها می‌توان برآورد سربار را انجام داد. پس به طور کلی، شناسایی هزینه سربار دو حالت دارد:

پس از پایان دوره مالی، می‌توان سربار پیش بینی شده را با سربار واقعی مقایسه کرد. این کار می‌تواند به حسابدار کمک کند تا میزان دقت و صحت تخمین و تقریب خود را متوجه شود. حسابدار خوب، کسی است که سربار پیش بینی شده را با کمترین انحراف نسبت به سربار واقعی به دست بیاورد. 

سربار پیش بینی شده چیست؟

از هزینه سربار پیش بینی شده که عمدتاً در حسابداری صنعتی استفاده می‌شود. این کار باید قبل از شروع دوره مالی جدید انجام شود. پیش بینی سربار را می‌توان بر اساس تجربه‌های قبلی و هزینه‌های پرداخت شده در گذشته انجام داد. هنگامی که اختلافی بین میزان تولید واقعی میزان تولید برنامه ریزی شده در ابتدای دوره مالی وجود داشته باشد، باید هزینه سربار را پیش بینی کرد. این کار کمک می‌کند که مدیران برای برنامه ریزی‌های جدید، از تخمین قابل اعتماد و مطمئنی استفاده کنند. هنگامی که بخواهید برنامه ریزی‌های سال جدید را انجام دهید، باید عدد تولید مشخصی را ذکر کنید. برای بررسی دقیق‌تر هدف و علت پیش بینی هزینه سربار، باید موارد دیگری را هم بررسی کنیم.

هدف از پیش بینی و برآورد هزینه سربار چیست؟

محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی یا خدمت ارائه شده، در حسابداری صنعتی و حسابداری خدماتی اهمیت زیادی دارد. یکی از مواردی که باید هنگام محاسبه بهای تمام شده لحاظ شود، هزینه‌های به نام سربار است. آیا تمام هزینه‌های سربار را می‌توان همراه با بهای تمام شده، محاسبه کرد؟ آیا هزینه‌های سربار همیشه دقیق و قابل اعتماد است؟

پاسخ به این سوالات «خیر» است. هزینه سربار در پایان دوره مالی قابل محاسبه است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که که بتوان آن را همزمان با بهای تمام شده به دست آورد. برای این که بتوانید بهای تمام شده کالای تولیدی را به دست بیاورید، به عدد دقیق سربار نیاز دارید. اما نمی‌توان این عدد را تا زمان پایان یافتن دوره مالی و مشخص نشدن عدد دقیق سربار‌های تولید، به دست آورد. بنابراین چاره‌ای جز پیش بینی و برآورد هزینه سربار نیست. از طرف دیگر برای برنامه ریزی بودجه، باید اهداف قابل دستیابی را مشخص کنید. با پیش بینی درآمد و سود آینده و در نظر گرفتن هزینه‌های سربار جاری، می‌توان میزان افزایش تولید را تخمین زد.

در دوره حسابداری صنعتی آموزشگاه پکت می‌توانید هزینه سربار را یاد بگیرید

در دوره حسابداری صنعتی آموزشگاه پکت می‌توانید هزینه سربار را یاد بگیرید

آموزش محاسبه هزینه سربار

در دوره حسابداری صنعتی، تمامی مفاهیم و فرمول‌های محاسبه بهای تمام شده و هزینه‌های سربار را یاد می‌گیرید. از آنجایی که حسابداری صنعتی یک گرایش تخصصی محسوب می‌شود، نیاز به آموزش‌های تخصصی و پیشرفته دارد. شرکت در دوره حضوری و آنلاین صنعتی آموزشگاه حسابداری پکت می‌تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که به دنبال استخدام در واحدهای تولیدی و مجموعه‌های صنعتی هستند.

برای شرکت در این دوره باید مدرک کارشناسی حسابداری داشته باشید. داشتن یک سال سابقه کار هم الزامی است. برخلاف دوره مقدماتی، آموزش حسابداری صنعتی نیازمند دانش آکادمیک و سابقه کار مرتبط است. است به دلیل اهمیت و حساسیت رسیدگی به امور مالی واحدهای صنعتی، ثبت نام در این دوره تنها برای کسانی ممکن است که شرایط آن را داشته باشند. تمامی فارغ التحصیلان و دانشجویان سال آخر رشته حسابداری می‌توانند گرایش حسابداری صنعتی را برای شغل آینده خود در نظر داشته باشند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.