تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

بورس چیست و چه انواعی دارد؟

در دنیای امروز اگر این سوال را از هر فردی بپرسید که بورس چیست بدون شک پاسخی برای آن ارائه می‌دهد. بورس یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر برای سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش سرمایه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است، به طوری که این افراد بخش زیادی از سرمایه خود را وارد بورس کرده و در آن به صورت جدی فعالیت می‌کنند. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از بورس ارائه دهیم باید گفت که یک بازار مالی است که در آن افراد به خرید و فروش می‌پردازند و از این طریق تلاش می‌کنند تا سرمایه خود را افزایش دهند. اما در ادامه این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت با تعریف دقیق بورس و انواع آن آشنا خواهیم شد.

 

بورس چیست؟

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این که بورس چیست ارائه کنیم، بهتر است با برخی مفاهیم در دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری آشنا شویم. بازار به مکانی گفته می‌شود که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد که می‌تواند هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی باشد. طبیعی است که در بازارهای حضوری افراد به صورت فیزیکی در محل حاضر شده و خرید و فروش انجام می‌دهند و دارایی‌های مانند زمین، خانه، ماشین و سایر اموال را معامله می‌کنند. اما در بازارهای اینترنتی نیازی به حضور فیزیکی نبوده و افراد از طریق اینترنت دارایی‌های مالی خود را خرید و فروش می‌کنند.

افراد را از لحاظ اقتصادی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛

  1. دسته اول افرادی هستند که هیچوقت وارد فعالیت اقتصادی نشده و تلاش می‌کنند تا سرمایه و پس‌انداز خود را حفظ کنند.
  2. اما دسته دوم افرادی هستند که به روش‌های فعالیت اقتصادی آشنایی دارند اما برای انجام فعالیت در این زمینه نیاز به سرمایه دارند. بعضی از افراد در دسته دوم اهداف بلند مدت دارند و برخی دیگر اهداف کوتاه مدت را دنبال می‌کنند.

چیزی که می‌تواند یک عامل تاثیر گذار در ورود افراد به هر یک از دو دسته بالا باشد، نرخ بازگشت سرمایه در هر روش و استراتژی سرمایه گذاری هر فرد است. 

بورس

بازار بورس ایران

اما با این تعاریف، بورس چیست؟ بازار بورس و سرمایه به بازاری گفته می‌شود که می‌تواند تمام اهداف و فعالیت‌های اقتصادی افراد را در مسیر سرمایه‌گذاری تحت پوشش قرار دهد. در واقع، بورس بازاری است که مردم می‌توانند دارایی‌های خود را خرید و فروش کنند. در این بازار شرکت‌ها و کسب‌ و کارهایی که از نوع سهامی عام هستند، زیر نظر سازمان بورس سهام خود را عرضه می‌کنند تا افراد با خرید این سهام سرمایه‌گذاری کرده و در کسب و کار شریک شوند.

برای درک بهتر این مفهوم که بورس چیست یک مثال ذکر می‌کنیم. تصور کنید که شما صاحب یک فروشگاه مواد غذایی هستید و قصد دارید با توسعه فروشگاه خود و خرید جنس بیشتر، سود خود را افزایش دهید اما برای اجرای این ایده سرمایه کافی در اختیار ندارید. یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که بتوانید ایده خود را عملی کنید، پیدا کردن یک شریک است.

در این صورت اگر ارزش فروشگاه شما 100 میلیون برآورد شود، یک فرد به عنوان شریک با سرمایه‌گذاری این مبلغ می‌تواند 50 درصد سهام فروشگاه را صاحب شود. حال شما می‌توانید با این سرمایه فروشگاه را توسعه دهید با این شرایط که هر چه سود بدست می‌آورید، نیمی از آن به شریک شما تعلق می‌گیرد. بورس نیز دقیقا چنین ساختاری دارد؛ در واقع افرادی که سهام یک شرکت یا کسب و کار را خریداری می‌کنند، در سود آن شرکت سهیم می‌شوند.

برای شرکت در کارگاه حضوری سرمایه‌گذاری در بورس پکت، اینجا کلیک کنید.

سود و ضرر

سیگنال گرفتن در بازار بورس

 

آشنایی با تاریخچه بورس

اگر این سوال در ذهن شما شکل گرفته که تاریخچه بورس چیست و چگونه این بازار تشکیل شده است باید بدانید که تاریخچه آن در جهان به قرن سیزدهم میلادی بر می‌گردد. در بلژیک میدانی به نام تربورس (Terberuze) وجود داشت که تاجران و بازرگانان بلژیکی در این میدان و در جلوی منزل شخصی به نام واندر بوری از اشراف‌زادگان آن زمان جمع شده و به داد و ستد و خرید و فروش دارایی‌هایی خود می‌پرداختند.

لازم به ذکر است که در آن زمان قاعده و قانون خاصی برای این تجارت وجود نداشت و افراد کالاهای مختلفی را معامله می‌کردند. با گذشت زمان تجمعات افراد در این میدان نظم و سامان بیشتری پیدا کرد به طوری که فقط دلالان، صرفاف‌ها و تجار از حق معامله برخوردار بودند. در ادامه فعالیت‌ها قانونمند شده و شرکت‌های سهامی به وجود آمدند.

به وجود آمدن شرکت‌های سهامی شرایطی را فراهم می‌کرد که ضررهای مالی احتمالی تجار به میزان زیادی کاهش پیدا کند. کشورهای روسیه و هلند جزو اولین کشورهایی هستند که توانستند بازار بورس تشکیل دهند. مقدمات راه‌اندازی این بازار در ایران در سال 1315 توسط کارشناسان بلژیکی و هلندی انجام شد تا اینکه در سال 1345 قانون تشکیل بازار بورس ایران تصویب و در نتیجه بورس اوراق بهادار ایران به صورت قانونی راه‌اندازی شد و از 15 بهمن 1346 فعالیت خود را آغاز کرد.

 

انواع بورس چیست؟

کاهش ارزش پولی می‌تواند یک بحران باشد و استفاده از بازارهای مالی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول، یک روش مدیریت بحران کم‌ریسک و با بازدهی بالا. تا این بخش از مقاله هم با این مفهوم که بورس چیست و چه تاریخچه‌ای دارد آشنا شدیم. در ادامه با انواع بورس و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

همانطور که از نام این بازار مشخص است، کالاهای مشخصی به صورت فیزیکی در آن به فروش می‌رسد. بورس کالا همیشه فعال بوده و کالاهای مهمی مانند مواد اولیه صنایع مختلف، مواد خام، مواد نفتی و محصولات پتروشیمی، زعفران و برخی از محصولات کشاورزی در آن داد و ستد می‌شود. هر بورس کالا بر اساس نوع کالایی که در آن معامله می‌شود، نامگذاری شده است (مانند بورس گندم یا بورس نفت). قیمت‌گذاری کالاها در این بازار توسط کارشناسان انجام شده و معمولا این کالاها به صورت نقدی، نسیه یا اوراق سلف خرید و فروش می‌شوند.

همانطور که از نام این بازار پیداست، محلی برای خرید و فروش پول سایر کشورها مانند دلار، یورو، پوند و غیره است. در داخل ایران بازاری به نام بورس ارز فعالیت ندارد اما در بسیاری از کشورهای توسعه یافته این بازار فعالیت دارد.

در این بازار می‌توان به معامله و داد و ستد دارایی‌های مالی مانند اوراق مشارکت، قرادادهای خرید و فروش، سهام شرکت‌ها و غیره پرداخت. سهام شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف در این بازار یعنی بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود و خریداران می‌توانند با خرید سهام هر یک از این شرکت‌ها در سود و زیان ناشی از فعالیت‌های آن‌ها سهیم شوند. در این نوع بورس این امکان وجود دارد که همه افراد بتوانند در فعالیت‌های اقتصادی خرد و کلان فعالیت داشته باشند.

انواع بورس

انواع بورس

دلایل افزایش سرمایه‌‌گذاری در بورس چیست؟

اما سوالی که ذهن خیلی از افراد را درگیر می‌کند این است که مزایای بورس چیست که باعث شده تا سرمایه‌گذاری در این بازار از سوی افراد مختلف افزایش داشته باشد. بر اساس عقیده کارشناسان مدیریت ریسک و نوسان کمتر این بازار نسبت به بازار طلا و ارز موجب این اقبال بوده است.

از جمله مزایای بورس می‌توان به جمع‌آوری سرمایه، شفافیت بالای بازار، امکان ایجاد رقابت، انتقال ریسک و کشف قیمت نام برد که باعث می‌شود تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش پیدا کند. یکی دیگر از ویژگی‌های بازار بورس این است که تحت حمایت قانون بوده و در نتیجه امن‌ترین مکان برای نگهداری سرمایه در برابر تورم محسوب می‌شود.

برای شرکت در کارگاه حضوری سرمایه‌گذاری در بورس پکت، اینجا کلیک کنید.

سود و زیان در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس

کلام آخر

امروزه بورس یکی از بازارهای مهم و محبوب در میان افراد مختلف برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اما علت محبوبیت بازار بورس چیست؟ به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت می‌توان به این نکته اشاره کرده که سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام شرکت‌ها می‌تواند از کاهش ارزش اقتصادی و همچنین راکد ماندن پول و سرمایه جلوگیری کند.

البته ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که برای موفقیت در این بازار افراد باید از دانش و تجربه کافی برای تحلیل‌های مناسب و اصولی از روند بازار برخوردار باشند. همچنین باید تمامی ابزارهایی که به شما برای مدیریت ریسک در بازارهای مالی کمک می‌کند را هم بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.