استراتژی های موثر حسابداری برای کسب و کارهای کوچک
صرف نظر از اینکه صاحب چه نوع کسب و کار کوچکی هستید یا قصد راهاندازی آن را دارید، باید اصول حسابداری در مدیریت کسب و کارهای کوچک را رعایت کنید. صاحبان مشاغل کوچک و استارتآپها در فهرست کارهای روزانه خود غرق در وظایف بسیار زیادی هستند. بسیاری از صاحبان کسب و کار در نتیجه افزایش فشار، حسابداری را چالش برانگیز میدانند.
اما فقط داشتن مقداری دانش در مورد حسابداری اولیه برای مشاغل کوچک در بلندمدت به شما کمک میکند. در این راهنما نکاتی را به اشتراک میگذاریم که میتواند به شما کمک کند مدیریت کسب و کارهای کوچک خود را به خوبی پیش ببرید. این نکات حسابداری به صاحبان مشاغل کوچک کمک میکند تا کنترل بهتری بر امور مالی کسب و کار خود داشته باشند. با این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید.
حسابداری مشاغل کوچک چیست؟
در مدیریت کسب و کارهای کوچک حسابداری مستلزم پیگیری درآمد و هزینههای شرکت است. به زبان ساده، حسابداری فرآیند ثبت ورودی و خروجی وجوه از یک حساب تجاری است که شامل پیگیری صورتحسابهای پرداختشده و همچنین فاکتورها، سفارشهای خرید، پیش پرداختها و صورتحسابهای پرداخت شده است.
استراتژی های موثر حسابداری برای مدیریت کسب و کارهای کوچک
آموزش حسابداری برای یک کسب و کار کوچک، شامل یادداشت برداری از تراکنشهای مالی (مالیات تراکنش های بانکی چقدر است؟)، ایجاد گزارشات حسابداری (انواع صورت های مالی اساسی) و تشکیل پرونده و اظهارنامه مالیاتی است، اما اگر به درستی انجام نشود، میتواند اوضاع را بسیار آشفته کند.
استراتژی های زیر برای کسب و کارها بسیار موثر هستند:
1. تفکیک حساب بانکی تجاری و شخصی
سلامت مالی شرکت شما موجب کسب بیشترین سود در سازمان شما خواهد شد. شما باید درآمدها و هزینههای کسب و کار خود را کاملاً جدا از هزینههای شخصی خود نگه دارید، حتی اگر از وجوه شخصی برای تجارت خود استفاده میکنید. داشتن یک حساب بانکی جداگانه برای مدیریت کسب و کارهای کوچک مزایای زیادی دارد.
وقتی بانکداری شخصی و تجاری از هم جدا نگه داشته میشوند، صاحبان مشاغل میتوانند:
- فعالیتهای تجاری خود را بهتر سازماندهی و مدیریت کنند.
- اضطراب و عدم اطمینان در مورد مهلتهای مالیاتی را به حداقل میرساند.
- شما را قابل اعتمادتر و حرفهایتر نشان میدهد.
- یک مسیر حسابرسی دقیق را حفظ میکنید.
- مدیریت دقیق جریان مالی اتفاق میافتد.
- از پول موجود در حساب پسانداز خود محافظت میکنید.
2. فاکتور دقیق
صورتحساب و فاکتور رسمی جزو ضروری هر سازمانی است و یک مرحله مهم در فرآیند کسب و کار است که معمولاً زمان بر به نظر میرسد. خطاهای کوچک در فاکتورهای شما بر ظرفیت شما برای پرداخت تأثیر میگذارد. فاکتورها باید شامل تمام جزئیات مربوط به معامله باشد و به موقع تحویل داده شوند.
برخی از مزایای فاکتور برای مشاغل کوچک به شرح زیر است:
- صورتحساب مناسب به عنوان یک ابزار عالی برای ثبت سوابق عمل میکند.
- به برند یا کسب و کار کوچک شما ظاهری حرفهای میدهد.
- به عنوان مدرک معتبر یک سرویس داده شده عمل میکند.
- به شما کمک میکند تا سازماندهی بهتری را در فروش خود حفظ کنید.
3. مراقب حسابهای پرداخت نشده باشید
توانایی شرکت شما برای بقا و عملکرد اساساً به حسابداری منظم بستگی دارد. اگر میخواهید پول همچنان وارد شود، باید با مشتریان خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آنها فاکتورهای خود را به موقع پرداخت میکنند. شما میتوانید با استفاده از یک سیستم صورتحساب موثر، هشدارهای منظم درباره صورتحسابهای پرداخت نشده را پیگیری، نگهداری و دریافت کنید.
صاحبان کسب و کارها از نظارت بر حسابهای پرداخت نشده خود سود خواهند برد:
- اطمینان حاصل کنید که مشتریان فاکتور پرداختهای خود را به موقع دریافت میکنند.
- نظارت بر حسابهای پرداخت نشده به برنامهریزی پیش رو کمک میکند.
- پیگیری حسابهای پرداخت نشده عملکرد روان کسب و کار شما را تسهیل میکند.
4. بودجهای برای دستیابی به اهداف و مقاصد ایجاد کنید
یکی از اولین مراحل حسابداری برای مدیریت کسب و کارهای کوچک باید تهیه بودجه باشد که مستلزم ایجاد درآمد و هزینههای مورد انتظار است. شما میتوانید با کمک بودجه یک خط پایه برای آنچه که باید روی آن کار کنید ایجاد کنید.
کسب و کارهای کوچکی که بودجه بندی در حسابداری مشخصی دارند میتوانند:
- تخصیص منابع مناسبی داشته باشند.
- تصمیمات بهتری بگیرند.
- به اهداف تجاری خاص دستیابی پیدا کنند.
- مراقب نتایج باشند.
- برای آینده خود برنامهریزی کنند.
5. دفاتر حساب خود را به روز نگه دارید
داشتن دفاتر حساب منظم برای هر شرکتی ضروری است چرا که برنامهریزی تجاری و مالی را ساده میکند. برای به دست آوردن دانش روشنگرانه در مورد شرکت خود، باید دفاتر حساب منظمی داشته باشید. بینشها و ایدهها با جمعآوری دادههای عملی شکل میگیرند. نگهداری ناکافی از دفتر حساب عامل اصلی در عملکرد ضعیف بسیاری از مشاغل است.
بیشتر بخوانید: پلمپ دفتر حسابداری چیست؟
موارد زیر تنها چند مزیت به روز نگه داشتن دفاتر حساب هستند:
- به حفظ بودجه شرکت شما کمک میکند.
- کمک میکند تا پیشبینیهای مالی دقیق را به شما ارائه دهد.
- از بار جستجوی اطلاعات مناسب در طول فصل کم میکند.
- به شما این توانایی را میدهد که برای شرایط اضطراری آماده باشید.
- از اشتباه کردن جلوگیری میکند.
- رعایت الزامات قانونی سادهتر میشود.
6. ثبت و پیگیری هزینههای کسب و کار
مخارج از جمله هزینههای مشاوره، هزینههای مستقیم نیروی کار، لوازم اداری، سفر و آب و برق باید مستند و به روز نگه داشته شوند. از کارتهای اعتباری تجاری خاص استفاده کنید، هزینههای خود را پیگیری کنید و تمام رسیدهای خود را مستند کنید.
برخی از مزایای ردیابی و ثبت هزینهها به شرح زیر است:
- برای حفظ جریان نقدی روان ضروری است.
- به شما در شناسایی هزینههایی که برای کسر مالیات واجد شرایط هستند کمک میکند.
- به شما کمک میکند تا بفهمید شرکت شما چقدر خوب پیش میرود.
- بینشی در مورد هزینههای خاص و جریان نقدی ارائه میدهد.
- به طبقهبندی هزینههای شما کمک میکند.
بیشتر بخوانید: 15 نکته حسابداری برای کسبوکارهای کوچک
سخن پایانی
بسیاری از کارآفرینان استراتژی های حسابداری و مدیریت کسب و کارهای کوچک که در این راهنما به آنها اشاره شده است را امتحان و آزمایش کردهاند. این اصول به آنها در ایجاد یک سیستمهای اطلاعات حسابداری بهتر و مدیریت موفقیتآمیز امور مالی کسب و کار با نهایت دقت کمک کرده است. نشان داده شده است که برنامهها و صورتهای مالی محکم بر سودآوری بلندمدت هر کسبوکاری تأثیر میگذارند