تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

پلمپ دفتر حسابداری چیست؟

بر اساس قانون، تمامی مشاغل، شرکت‌ها، موسسات، تجار و... باید تمامی معاملات و مبادلات مالی خود را در دفاتر رسمی ثبت کنند. این دفاتر را با نام دفاتر پلمپ نیز می‌شناسند. پس شناخت پلمپ دفاتر حسابداری برای تمامی شرکت‌ها اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله با آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره همراه باشید تا پلمپ دفاتر حسابداری را بهتر بشناسید.

پلمپ دفاتر حسابداری

پلمپ دفاتر حسابداری

پلمپ دفاتر چیست؟

تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و... که موظف به پرداخت مالیات هستند، باید تمامی نقل‌وانتقال‌ها و همچنین فعالیت‌های مالی خود را در محلی مشخص ثبت کنند. قانون برای این کار، دفاتر پلمپ را در نظر گرفته است. تمامی افراد و شاغلین صنایع مختلف باید دفاتر پلمپ را از سازمان امور مالیاتی تحویل بگیرند و از آن‌ها استفاده کنند. این دفاتر برای مشخص کردن فعالیت‌های مالی هستند. تمامی افراد و شرکت‌ها باید این دفاتر را پر کرده و تکمیل نمایند. دفاتر به‌صورت 50، 100 و 150 برگی ارائه می‌شوند. تمامی شرکت‌ها و موسسات باید کارکرد مالی خود را با تکمیل دفاتر تجاری یا همان پلمپ دفاتر اعلام نمایند.

در صورتی که شرکتی این کار را انجام ندهد، شرکت علی الراس خواهد شد. علی الراس شدن، باعث ایجاد هزینه‌های اضافی برای شرکت می‌شود. پس حتی اگر شرکت فعالیت مالی خاصی ندارد هم باید این دفاتر را تکمیل نمایید. حال شاید از خودتان بپرسید که چرا به این دفاتر، دفاتر پلمپ می‌گویند؟ دلیل این نامگذاری آن است که تمامی صفحات این دفاتر در اداره مالیات کشور و اداره ثبت، پلمپ می‌شوند.

انواع دفاتر مالی

دفاتر مالی انواع مختلفی دارند. به‌صورت کلی می‌توان گفت که دفاتر رسمی به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

در همین رابطه بخوانید: آموزش ثبت های حسابداری

دفاتر رسمی روزنامه

در بین انواع دفاتر رسمی قانونی، دفتر روزنامه اهمیت بسیاری دارد. برای پلمپ دفاتر حسابداری، با این دفتر سروکار خواهیم داشت. تمامی تجار، شرکت‌ها و موسسات باید تمامی امور مربوط به بدهکاری، بستانکاری، معاملات تجاری، اسناد معاملات، ظهرنویسی و... را در این دفتر وارد نمایند. تمامی مبالغی که برای مخارج شخصی برداشت می‌شوند و همچنین امور صادرات و واردات باید در این دفتر قید شوند. دفتر روزنامه را به دو بخش روزنامه عمومی و روزنامه اختصاصی تقسیم می‌کنند.

دفتر روزنامه عمومی دفتری است که در آن شرکت‌ها کلیه معاملات مالی و همچنین موارد مربوط به آن‌ها را باید ثبت کنند. ثبت دقیق این اطلاعات اهمیت بسیاری دارد. دفتر روزنامه اختصاصی به دفتری می‌گویند که بر اساس نوع معامله‌ها و به تفکیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دفاتر رسمی کل

دفاتر کل از جمله دفاتری هستند که برای پلمپ دفاتر حسابداری تجاری از آن‌ها استفاده می‌شود. دفتر کل به دفتری می‌گویند که همه عملیات مالی که در دفتر روزنامه ثبت شده است را به آن منتقل می‌کنند. خاصیت اصلی دفتر کل این است که بر اساس نحوه نگارش آن می‌توان مانده حساب و صورت‌های مالی را به دست آورد. در دفتر کل حسابداری، به ازای هر حساب، یک صفحه وجود خواهد داشت. به این ترتیب هر تاجر باید حداقل هفته‌ای یک بار معامله‌های را در دفتر روزنامه بررسی نمایید و نوع معامله را مشخص نماید. سپس در صفحه‌ای مخصوص در دفتر کل، آن معامله را وارد کند.

دفتر کل حسابداری، ستون‌های مختلفی دارد که باید مطابق با دفتر روزنامه پُر شود

دفتر کل حسابداری، ستون‌های مختلفی دارد که باید مطابق با دفتر روزنامه پُر شود

دفتر رسمی دارایی

تجار باید هر سال لیست کاملی از تمام دارایی خود، مطالبات یک ساله و بدهکاری‌های یک ساله خود را در این دفتر وارد نمایند. اطلاعات باید به‌صورت ریز و کاملاً دقیق باشند و به ترتیب آن‌ها را وارد کنند. پس از آن توسط شخص امضا شود. دفتر رسمی دارایی را باید حداکثر تا 15 فروردین سال بعد تکمیل کرد. البته باید بدانید که هنگام پلمپ دفاتر حسابداری تجاری، از دفتر دارایی در حال حاضر استفاده نمی‌کنند.

دفتر رسمی کپیه

تجار تمامی مخابره‌ها، صورت‌حساب‌ها، مرسوله‌ها و... را باید در این دفتر وارد نمایند. تاریخ انجام امور هم بسیار مهم است. پس در وارد کردن تاریخ نیز باید دقت داشته باشید. تمامی این اسناد را باید بر اساس تاریخ ورود مرتب کرد. از دفتر رسمی کپیه نیز در پلمپ دفاتر حسابداری استفاده نمی‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: کاربرگ حسابداری چگونه تهیه می‌شود؟ + انواع کاربرگ آماده

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی تفاوت دارد. پس هر کدام را به تفکیک معرفی می‌کنیم.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

در صورتیکه وکیل این امور را برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌دهد، ارائه وکالتنامه هم از سمت او، الزامی است.

به غیر از دفاتر ذکر شده، دفاتر قانونی حسابداری دیگری هم وجود دارد

به غیر از دفاتر ذکر شده، دفاتر قانونی حسابداری دیگری هم وجود دارد

تهیه دفاتر پلمپ حسابداری چه کاربردی دارد؟

شاید از خودتان بپرسید کاربرد پلمپ دفاتر حسابداری چیست؟ در حقیقت برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، داشتن پلمپ دفاتر حسابداری الزامی است. پس زمانی که قصد ارائه اظهارنامه را داشته باشید، به پلمپ دفاتر حسابداری نیاز می‌شود. همچنین در صورتی که قصد اخذ کارت بازرگانی را داشته باشید، به پلمپ دفاتر حسابداری نیاز پیدا می‌کنید.

در همین رابطه بخوانید: حسابداری مالیاتی چیست؟

مراحل ثبت پلمپ دفاتر قانونی 1401

ابتدا باید وارد سایت اداره ثبت شوید. سپس روی بخش ورود به ثبت دفاتر تجاری کلیک کنید. در این بخش باید تمام اطلاعات خواسته شده درباره متقاضی ثبت پلمپ دفاتر قانونی را بارگذاری نمایید. در بخش ثبت دفاتر، نوع شخصیت را باید شخصیت حقوقی انتخاب کنید. سپس تمامی اطلاعات مربوط به متقاضیان ثبت پلمپ دفاتر قانونی را وارد نمایید.

خب دوستان، با دفاتر پلمپ به‌صورت کامل آشنا شدید. حالا انواع مختلف دفاتر رسمی و قانونی را نیز می‌شناسید. در صورتی که هرگونه فعالیت اقتصادی دارید، باید طبق مراحلی که در بخش قبلی گفتیم، پلمپ دفاتر حسابداری را انجام دهید. پلمپ دفاتر حسابداری در دوره حسابداری مالیاتی آموزشگاه پکت بحث می‌شود و شما می‌توانید از این دوره برای آشنایی بیشتر با این مبحث استفاده کنید. به یاد داشته باشید که گذراندن دوره‌های تخصصی، می‌تواند مهارت و توانایی شما را در حوزه مالیاتی و امور مالیاتی، بیشتر کند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.