تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

شرایط و مدارک لازم برای گرفتن کد کارگاهی بیمه

برای شرکت‌ها و کسب و کارهایی که فعالیت تجاری دارند و چندین نفر به عنوان کارمند یا کارگر در آن‌ها مشغول به کار هستند، دریافت یک کد به نام کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی الزامی است. در حقیقت یک کارفرما به عنوان اولین اقدام به منظور بیمه کردن کارکنان خود، باید در سازمان بیمه تأمین اجتماعی تشکیل پرونده داده و کد کارگاهی بیمه دریافت کند. معمولا برای این کار کارفرمایان باید به نزدیک‌ترین شعب بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز نسبت به دریافت کد کارگاهی بیمه اقدام کنند. به همین دلیل در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم مدارک دریافت کد کارگاهی و مراحل دریافت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چیست؟

اما پیش از بررسی مدارک دریافت کد گارگاهی بیمه، خالی از لطف نیست که با کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی آشنا شویم و ببینیم که این کد چیست و چه ساختاری دارد. کد کارگاهی که توسط سازمان تأمین اجتماعی به شرکت‌ها و کسب و کارها اختصاص داده می‌شود یک شماره 10 رقمی است. برای دریافت این کد هر کارفرما باید ابتدا شرکت خود را در سازمان تأمین اجتماعی ثبت کرده و در تشکیل پرونده دهد تا یک کد 10 رقمی منحصر به فرد دریافت کند.

کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی ساختار مشخصی دارد که به شرح زیر است:

برای دریافت این کد هر کارفرمایی باید مدارک دریافت کد کارگاهی را به نزدیک‌ترین شعبه بیمه تأمین اجتماعی به محل شرکت خود تحویل داده و تشکیل پرونده دهد. پس از تشکیل پرونده در شعبه و تحویل مدارک به واحد بازرسی، کد کارگاهی به شرکت اختصاص داده می‌شود. کارفرمایان موظف هستند تا حداکثر 15 روز بعد از ثبت شرکت خود به نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی برای دریافت کد کارگاهی مراجعه نمایند.

بیشتر بخوانید: نرخ بیمه آزاد و اختیاری 1401؛ حق بیمه 1401 چقدر است؟

تمام مدارک و پرونده‌های بیمه توسط حسابرس بیمه بررسی و کنترل می‌شود

تمام مدارک و پرونده‌های بیمه توسط حسابرس بیمه بررسی و کنترل می‌شود

مدارک دریافت کد کارگاهی

بر اساس این موضوع که کارفرما شخص حقیقی باشد یا شخص حقوقی، مدارک دریافت کد کارگاهی بیمه تأمین احتماعی متفاوت است. به همین دلیل کارفرمایان باید با توجه به نوع شخصیت خود باید مدارک لازم را آماده کرده و سپس برای تشکیل پرونده به شعبه بیمه تأمین اجتماعی مراجعه نمایند. بر این اساس مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی بیمه به تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی به کارفرمایانی گفته می‌شود که دارای شرکت هستند. این افراد برای دریافت کد کارگاهی باید مدارک زیر را به نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی ارائه دهند:

مدارک دریافت کد کارگاهی اشخاص حقیقی

کارفرمایان یا اشخاص حقیقی معمولا در دو گروه تقسیم‌ می‌شوند. گروه اول کارفرمایانی هستند که دارای پروانه تأسیس (با اجازه کار) بوده و گروه دوم کارفرمایانی هستند که پروانه تأسیس ندارند. بر این اساس مدارک دریافت کد کارگاهی بیمه برای هر یک از این کارفرمایان متفاوت خواهد بود. کارفرمایان دارای پروانه تأسیس باید مدارک زیر را به شعبه تأمین اجتماعی برای دریافت کد کارگاهی تحویل دهند:

مدارک دریافت کد کارگاهی بیمه برای کارفرمایانی که پروانه تأسیس ندارد با اجازه کار ندارند به شرح زیر است:

در صورتی که کارفرما تمام یا بخشی از یک کار را به اشخاص دیگر واگذار کند با به عبارتی کار به صورت پیمانکاری انجام شود، باید طبق ماده 38 قانون سازمان تأمین اجتماعی رفتار شود که شامل موارد زیر است:

بدون داشتن کد کارگاهی، امکان ارسال لیست بیمه و دریافت برگه مفاصا حساب بیمه وجود ندارد

بدون داشتن کد کارگاهی، امکان ارسال لیست بیمه و دریافت برگه مفاصا حساب بیمه وجود ندارد

مراحل گرفتن کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی

کارفرمایان پس از تکمیل مدارک دریافت کد کارگاهی بیمه باید به نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی مراجعه کرده و مراحل زیر را برای دریافت کد طی کنند:

سازمان تأمین اجتماعی پس از طی این مراحل و بررسی مدارک در صورت عدم وجود مشکل، کد کارگاهی بیمه را به کارفرما اعطا می‌کند. کارفرما نیز پس از ارائه مدارک دریافت کد کارگاهی و اختصاص کد می‌تواند کارکنان خود را بیمه کند. سازمان تأمین اجتماعی برای هر یک از کارمندان یک کد 8 رقمی بیمه در نظر می‌گیرد که کارفرما باید فهرست خود را بر اساس این کدها به شعبه ارسال کند.

بیشتر بخوانید: بیمه بیکاری و نحوه محاسبه آن برای کارفرمایان

 

نکات مهم در خصوص دریافت کد کارگاهی بیمه

طبق قانون کارفرمایان موظف به بیمه کردن کارگران و کارمندان خود هستند که برای این کار باید مدارک دریافت کد کارگاهی را به شعب تأمین اجتماعی تحویل داده و کد کارگاهی بیمه دریافت کنند.

 

سخن آخر

بر اساس قانون کار و تأمین اجتماعی، افرادی که به عنوان کارمند یا کارگر در یک شرکت یا کسب و کار مشغول به فعالیت هستند باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند. در واقع کارفرمایان وظیفه دارند که کلیه کارکنان خود را با پرداخت حق بیمه تأمین شده، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهند. برای این کار، کارفرمایان باید پس از تأسیس شرکت یا کسب و کار خود، برای دریافت کد کارگاهی بیمه اقدام کنند. برای این کار باید مدارک دریافت کد کارگاهی بیمه به نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی تحویل داده شود تا پس از تشکیل پرونده، کد کارگاهی به کارفرما اعطا شود تا امکان بیمه کردن کارکنان فراهم شود.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
رحیمی
سلام
برای کد کارگاه اقدام کردم اما گفتند بازرس باید بیاد
با توجه به اینکه شرکت ز یک ماه قبل تر شروع به کار کرد و تا انتهای این ماه زمان رد کردن بیمه می باشد .
اگر تا زمانی که بازرس بیاد زمان رد کردن بیمه ماه قبل رد بشود آیا جریمه ای تعلق میگیره ؟
0 0
1403/03/27, 09:36
علی زارع
سلام
من برای تولید محتوا یک نفر رو استخدام کردم و در منزل شخصی هم کار میکنم.
خودم هم بیمه آزاد هستم.
چطور میتونم ایشون رو هم بیمه کنم؟
هیچ مدرک کاری هم ندارم
اگر بیمه‌ش نکنم، برام ایجادمسئولیت میشه؟
3 0
1403/03/14, 22:36
سهیل
آیا برای پرونده های شخص حقیقی به شرط نداشتن کارمند، امکان درخواست و صدور کد کارگاهی وجود دارد؟ شرکت ها ۷/۸ درصد کسر میکنن بابت نداشتن این کد گارگاه لطفا راهنمایی کنید
3 0
1403/01/14, 03:19
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.