تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مفاصا حساب بیمه چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

مفاصا حساب بیمه چیست؟ این سوال ممکن است در نگاه اول برای شما گنگ و بی معنی باشد اما قطعا پاسخ این سوال برای بسیاری از حسابداران حوزه مالی و مالیاتی، مهم و بااهمیت است. کسانی که با اظهارنامه‌های مالیاتی و حسابداری مالیاتی و تامین اجتماعی سروکار داشته باشند، قطعا کلمه مفاصا را شنیده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، ادامه مطلب را بخوانید. 

مفاصا حساب چیست؟

مفاصا حساب چیست؟

معنی لغوی مفهوم مفاصا چیست؟

بهترین و دقیق‌ترین تعریف معنی برای کلمه مفاصا، تسویه حساب یا همان checkout است. تسویه حساب یا همان مفاصا حساب را می‌توان در حوزه‌های مختلف مالی، تجاری، بیمه، املاک و حمل و نقل مشاهده کرد. قطعاً کسی که بخواهد مفاصا حساب را انجام دهد، باید آشنایی کافی با امور مالی داشته باشد. اما مثلا برای مفاصا حساب بیمه و مفاصا حساب شرکت بازرگانی دیگر تنها داشتن سررشته حسابداری کافی نیست. برای رسیدگی به این کار باید در حوزه تخصصی هم مهارت داشته باشید. در ادامه این مطلب شما را با مفاصا حساب و خصوصاً مفاصا بیمه بیشتر آشنا می‌کنیم.

مفاصا حساب چیست؟

اگر اصطلاحات حسابداری را در زبان انگلیسی دنبال کرده باشید، احتمالاً با account settling روبرو شده اید. بستن یک حساب و تسویه کردن آن، همان مفهوم مفاصا حساب است. مفاصا حساب زمانی انجام می‌شود که قرارداد بین دو طرف در حال اتمام باشد. هنگامی که یک قرارداد به تاریخ انقضای خود برسد، زمان رسیدگی به اسناد حسابداری و حسابرسی می‌رسد. در این هنگام، نقش حسابدار و حسابرس بیشتر از دیگر افراد خود را نشان می‌دهد. مفاصا حساب شامل تمام جزئیات حساب بدهکاری و بستانکاری است و در گزارش نهایی آن باید روش‌ها و مراحل تسویه حساب بین دو طرف هم ذکر شود. 

زمان می‌توان گفت گفت که مفاصا حساب به پایان رسیده که دیگر هیچ حساب بدهی و درآمدی بدون حسابرسی باقی نمانده باشد. عمده کاربرد و استفاده از مفاصا حساب در فعالیت‌های پیمانکاری است. خصوصاً مفاصا حساب بیمه و مفاصا حساب مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم بیش از دیگر حوزه‌ها مورد بحث است. با اینکه در این مطلب قصد بررسی دقیق‌تر مفاصا حساب بیمه را داریم، اما بد نیست قبل از آن انواع مفاصا حساب در حسابداری را بررسی کنیم.

شما می‌توانید قوانین مربوط به بیمه را از مشاور بیمه بپرسید یا اینکه خودتان مشاور بیمه شوید. در مطلب «چطور مشاور بیمه شویم؟»، صفر تا 100 مشاور بیمه شدن را توضیح داده‌ایم. 

انواع مفاصا حساب

قبل از هر چیز باید بدانید که تمام قراردادهای حقیقی و حقوقی مفاصا حساب دارند. علاوه بر آن در تمام شرکت‌های خصوصی و دولتی، شفاف سازی مالیاتی و تسویه حساب پرداخت‌ها وجود دارد. بنابراین مفاصا حساب دسته‌های متفاوتی را شامل می‌شود. انواع تسویه حساب‌ها را می‌توانید در ادامه مطلب ببینید:

مفاصا حساب ملکی، مفاصا حساب ساختمان و مفاصا حساب شهرداری. این 3 مورد تمام نام‌هایی است که برای یک مفهوم و یک موضوع به کار می‌رود. برای دریافت پایانکار ساختمان، باید مفاصا حساب شهرداری را انجام دهید. یا اگر ملک خود را به اجاره و رهن داده باشید، باید به ازای هر سال مالیات به شهرداری بپردازید. هنگام انتقال املاک تجاری، یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برگه تسویه حساب یا مسافر شهرداری است. این برگه مشخص می‌کند که آیا ملک به شهرداری بدهکار است یا نه. در صورت پرداخت عوارض و بدهی‌ها به شهرداری، می‌توانید این برگه را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: مالیات بر نقل و انتقال املاک

 

مفاصا حساب مالیاتی شامل تمام مودیان و مشمولان پرداخت مالیات می‌شود. تمام مشاغل گروه ۱ و ۲ مشمول مالیات، باید در کنار پر کردن اظهارنامه مالیاتی و ثبت آن در سامانه مالیات، به فکر دریافت مفاصا حساب مالیاتی هم باشند. مفاصا حساب مالیاتی به تمام مالیات‌های ارزش افزوده، صورتحساب فصلی و… اشاره می‌کند. 

مفاصا حساب نقل و انتقال سهام می‌تواند زیر مجموعه مفاصا حساب مالیاتی هم لحاظ شود. به ازای نقل و انتقال هر سهم باید مالیات آن را هم پرداخت کنید. کسانی که برای نقل و انتقالات سهام از سایت کارگزاری استفاده می‌کنند، نیازی به دریافت مفاصا حساب مالیات سهام ندارند. دریافت و پرداخت مالیات را کارگزار بر عهده می‌گیرد. اما برای نقل و انتقالات خارج از سیستم کارگزاری، باید مفاصا حساب مالیات سهامی را داشته باشید.

از آن جایی که شغل و درآمد بخشی از جامعه با استفاده از از وسایل نقلیه است، این افراد باید مفاصا حساب خودرو انجام دهند. خودروهای مسافربری، خودروهای باری، سنگین و نیمه سنگین و… مشمول پرداخت مالیات خودرو هستند. به همین ترتیب پس از محاسبه و پرداخت مالیات می‌توانند مفاصا حساب مالیاتی خودرو خود را دریافت کنند. 

نمونه گواهی‌های مفاصا حساب مالیاتی، بیمه و مالیات‌های مستقیم را می‌توانید در عکس بالا ببینید

نمونه گواهی‌های مفاصا حساب مالیاتی، بیمه و مالیات‌های مستقیم را می‌توانید در عکس بالا ببینید

مفاصا حساب بیمه چیست؟ این نوع از تسویه حساب، عمدتاً مشمول پیمانکاران می‌شود. در فعالیت‌های پیمانکاری، پیمانکار باید پس از اتمام کار طبق بند‌های موجود در ماده ۳۷ و ۳۸ قانون تامین اجتماعی، برگه تسویه حساب بیمه را دریافت کند. مفاصا حساب بیمه به این معنی است که پیمانکار بابت بیمه کارگران و کارمندان خود، بدهی به سازمان تامین اجتماعی ندارد. در صورتی که پیمانکار به شکل منظم حق بیمه کارگران خود را پرداخت کرده باشد، دریافت این برگه دشواری نخواهد داشت. در مطلب حق بیمه ۱۴۰۱، بیشتر در مورد نرخ حق بیمه و نحوه پرداخت آن صحبت کرده‌ایم. مفاصا حساب بیمه، جلوی اشتباهات در حسابرسی بیمه را می‌گیرد. 

طبق قانون سازمان امور مالیاتی، مودیان موظف به پرداخت مالیات ارزش افزوده فصلی با 15 روز فرجه و تنفس هستند. هر مودی باید مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات مشمول قانون خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت و پرداخت کند. 

مفاصا حساب پیمانکاری، یک بحث گسترده و جامع است. یعنی علاوه بر مفاصا حساب بیمه، مفاصا حساب حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان را هم شامل می‌شود. پیمانکار علاوه بر اینکه باید لیست کارگران و کارمندان تحت قرارداد خود را به سازمان کار و امور اجتماعی تحویل دهد، لیست حق بیمه و پرداخت آن را هم باید به دست سازمان  تامین اجتماعی برساند. 

بیشتر بخوانید: حسابداری پیمانکاری چیست؟

 

نحوه محاسبه میزان بدهی به بیمه

بدهی شرکت‌های پیمانکاری سازمان تامین اجتماعی را یک حسابدار خبره و مشخصاً حسابدار شرکت‌های پیمانکاری باید انجام دهد. بدهی کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی گاهی تنها حق بیمه کارمندان و کارگران نیست. گاهی ممکن است به دلیل وجود جریمه‌های بیمه‌ای، بدهی شما بیشتر از چیزی باشد که تصور می‌کنید. استخدام حسابدار خبره و متخصص به شرکتهای پیمانکاری کمک می‌کند تا پرداخت حق بیمه کارگران را در وقت معین شده انجام دهند. در این صورت قطعاً مشمول جریمه‌های بیمه ای نخواهید شد. این جریمه‌ها به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

  1. جریمه عدم ارسال لیست
  2. جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه

در صورتی که بدهی به بیمه تامین اجتماعی نداشته باشید می‌توانید برای دریافت مفاصا حساب بیمه شرکت اقدام کنید.

کارفرمایان می‌توانند برای رسیدگی به امور بیمه‌ای مانند ارسال لیست بیمه و صدور مفاصا حساب بیمه از سرویس الکترونیکی تامین اجتماعی استفاده کنند

کارفرمایان می‌توانند برای رسیدگی به امور بیمه‌ای مانند ارسال لیست بیمه و صدور مفاصا حساب بیمه از سرویس الکترونیکی تامین اجتماعی استفاده کنند

مدارک لازم برای مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

برای دریافت برگه و تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی باید مدارک مورد نظر سازمان را ارائه بدهید. ممکن است به عنوان یک فرد حقیقی یا یک فرد حقوقی برای دریافت این برگه اقدام کنید. در این صورت مدارک شما هم باید متناسب با درخواست‌تان باشد. مدارک زیر برای دریافت مفاصا حساب بیمه‌ای لازم است:

مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه

درخواست مفاصا حساب بیمه برای شرکت‌های پیمانکاری، کار خیلی سختی نیست و تقریبا هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد. اما بهتر است این کار توسط حسابدار انجام شود تا خطا و نقصی در آن نباشد. برای درخواست مفاصا حساب، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ارسال نامه درخواست مفاصا حساب از طرف کارفرما به پیمانکار
  2. مشخص کردن کل مبلغ کارکرد 
  3. مشخص شدن چگونگی تامین مصالح برای درخواست تسویه حساب
  4. تهیه آگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی (برای اشخاص حقوقی)
  5. محاسبه مبلغ بدهی بدون در نظر گرفتن مبالغ پرداختی ماهانه به سازمان تامین اجتماعی
  6. پرداخت مبلغ بدهی و دریافت مفاصا حساب و تسویه حساب بیمه

علاوه بر آن در سامانه خدمات ‌الکترونیک و غیرحضوری سازمان به نشانی Eservices.tamin.ir، از قسمت کارفرمایان و مطالبات کارگاه، امکان درخواست مفاصا حساب ماده 38 وجود دارد. 

معرفی دوره حسابداری پیمانکاری پکت

همانطور که گفتیم، مفاصا حساب یک مبحث تخصصی در حوزه پیمانکاری و مالیاتی به شمار می‌آید. برای جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی و اتفاقات دیگر، باید به سراغ بهترین حسابداران و حسابرسان بروید. البته خودتان می‌توانید برای تسویه حساب و مفاصا دست به کار شوید. گذراندن دوره حسابداری پیمانکاری می‌تواند برای تمام حسابدارانی که به دنبال ارتقای شغلی و پیدا کردن فرصت‌های بیشتر هستند، مناسب باشد. اما این دوره نمی‌تواند یک فرد بی‌اطلاع نسبت به حوزه مالی را به یک فرد کارکشته و خبره تبدیل کند.

آموزشگاه حسابداری پکت، این دوره را به کسانی پیشنهاد می‌کند که هم مدرک حسابداری دارند و هم سابقه کار مرتبط. این دو ویژگی از الزامات ثبت نام در دوره هم محسوب می‌شود. بنابراین فرصت را برای یادگیری مفاصا حساب در حسابداری پیمانکاری از دست ندهید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.