تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نحوه محاسبه مالیات دستگاه پز و کارتخوان

امروزه اغلب افراد به منظور پرداخت وجه خرید محصولات یا خدمات از کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارتخوان یا پز استفاده می‌کنند. به همین دلیل تقریبا تمام مشاغل و کسب و کارها از این دستگاه‌ها برای دریافت وجه خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهند،‌ استفاده می‌کنند. نکته مهم در مورد استفاده از دستگاه‌های کارتخوان این است که صاحبان این دستگاه‌ها در ازای استفاده از آن باید مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

نحوه تشکیل پرونده برای مالیات دستگاه کارتخوان در سازمان امور مالیاتی و نحوه محاسبه میزان مالیات این دستگاه‌ها از مهم‌ترین سوالاتی است که در ذهن صاحبان مشاغل و کسب و کارها وجود دارد؛ به همین دلیل در این مقاله از آموزشگاه حسابداری پکت به بررسی این مطالب پرداخته و به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

مشاغل مشمول مالیات دستگاه کارتخوان

بر اساس قوانین مصوب سازمان امور مالیاتی کشور کلیه دارندگان دستگاه‌های کارتخوان مشمول پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان شده و باید با ثبت نام در سامانه مربوط و دریافت کد اقتصادی پرونده مالیاتی تشکیل دهند. بر اساس این قانون هیچ یک از مشاغل و کسب و کارها مستثنی نبوده و همه افراد حقیقی که در مشاغل آزاد از دستگاه پز استفاده می‌کنند و همچنین اشخاص حقوقی دارنده دستگاه کارتخوان مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و باید با تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی نسبت به این امر اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

مشاغلی که مالیات دستگاه کارتخوان شامل آن‌ها می‌شود

مشاغلی که مالیات دستگاه کارتخوان شامل آن‌ها می‌شود

 

تشکیل پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان

افراد حقیقی و حقوقی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند به منظور تسهیل در امور حسابرسی مالیاتی باید پرونده مالیات تشکیل داده تا دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی آن‌ها متصل شود. در پرونده مالیات دستگاه کارتخوان،‌ کلیه دستگاه‌هایی که به نام فرد حقیقی یا حقوقی ثبت شده باشد قابل مشاهده خواهد بود. زمانی که فرد دارای دستگاه کارتخوان نسبت به تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی اقدام می‌کند، یک کد مالیاتی 10 رقمی یکتا دریافت می‌کند.

پس از دریافت کد و تشکیل پرونده مالیاتی، کلیه تراکنش‌های انجام شده با دستگاه‌ پز افراد به صورت هوشمند و شفاف از طریق بانک مربوطه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد تا مالیات دستگاه کارتخوان تعیین و اعلام شود.

 

نحوه تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد مالیاتی یکتا

تشکیل پرونده و دریافت کد مالیاتی به منظور پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان، فرایند ساده‌ای دارد؛ در اولین قدم دارنده دستگاه کارتخوان باید به سامانه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از ثبت نام در سامانه وارد بخش ساماندهی پذیرنده‌های بانکی شود. در این بخش مؤدی باید گزینه الصاق پرونده را انتخاب کرده و دستگاه کارتخوان خود را ثبت نماید.

افراد دارای دستگاه کارتخوان به منظور ثبت دستگاه خود باید از بین گزینه‌های مؤدی حقیقی، حقوقی، تبعه خارجی و تشکل قانونی گزینه مناسب را انتخاب کند. پس از انتخاب نوع مؤدی در مرحله بعد ثبت نام با شریک یا بدون شریک را انتخاب کرده و محل اقامت را وارد می‌کند.

در این مرحله فرایند ثبت نام تکمیل شده و نام کاربری و رمز عبور در اختیار اشخاص قرار می‌گیرد. مؤدی می‌تواند با این مشخصات وارد سامانه شده و با تکمیل اظهارنامه مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان خود اقدام کند.

بیشتر بخوانید: چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

 

نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات دستگاه کارتخوان

بر اساس قانون کلیه تارکنش‌هایی که توسط دستگاه کارتخوان انجام می‌شود، به منزله فعالیت شغلی بوده و دارنده دستگاه موظف است که به ازای این تراکنش‌ها مالیات دستگاه کارتخوان خود را پرداخت کند (مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چقدر است؟). اما محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان با توجه به ماهیت مشاغل و همچنین میزان درآمد و سود سالیانه آن‌ها متفاوت است.

نحوه محاسبه مالیات

نحوه محاسبه مالیات

بر اساس قانون تا سقف 35 میلیون و 600 هزار تومان سود سالیانه مشاغل و کسب و کارها توسط دستگاه کارتخوان، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. اما مازاد سود سالیانه کسب شده بر اساس فرمول زیر محاسبه و به عنوان مالیات دستگاه کارتخوان اخذ می‌شود:

 

نحوه استعلام مالیات دستگاه کارتخوان

به منظور مشاهده کلیه دستگاه‌های کارتخوان ثبت شده به نام افراد مختلف و همچنین استعلام مالیات دستگاه کارتخوان می‌توان به سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کرد. در این سامانه افراد می‌توانند کلیه دستگاه‌های کارتخوان ثبت شده و همچنین درگاه‌های پرداخت الکترونیکی ثبت شده به نام خود را مشاهده نمایند.

بیشتر بخوانید: مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی کیست؟

استعلام مالیات دستگاه کارتخوان

استعلام مالیات دستگاه کارتخوان

 

نحوه لغو مالیات دستگاه کارتخوان

دارندگان دستگاه کارتخوان در صورتی که به هر دلیل از دستگاه خود استفاده نمی‌کنند باید نسبت به غیر فعال کردن دستگاه مورد نظر اقدام کنند. غیر فعال کردن دستگاه‌های کارتخوان به سادگی و از طریق درگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود تا دستگاه مورد نظر مشمول پرداخت مالیات نباشد. برای این کار کافی است که افراد به قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی در سامانه سازمان امور مالیاتی وارد شده و کلیه دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی ثبت شده به نام خود را مشاهده نمایند.

نحوه لغو مالیات

نحوه لغو مالیات

در قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی این امکان فراهم شده است که بتوان برای دستگاه‌های کارتخوان یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، درخواست غیرفعال‌سازی ارائه کرد. به این ترتیب دارندگان دستگاه یا درگاه پرداخت می‌توانند به هر دلیل برای غیرفعال‌سازی آن‌ها اقدام کرده تا مشمول پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان در درگاه پرداخت نباشند.

 

پیامدهای عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سازمان امور مالیاتی

همانطور که اشاره شد، کلیه تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، از نظر سازمان امور مالیاتی فعالیت شغلی به حساب می‌آید؛ به همین دلیل در صورتی که فرد به هر دلیل دستگاه کارتخوان خود را در سامانه این سازمان ثبت نکرده و پرونده مالیاتی تشکیل نداده باشد، به عنوان متخلف شناخته می‌شود. در صورتی که این موضوع محرز شود، فرد علاوه بر پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان خود، باید جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی را نیز پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: جرم فرار مالیاتی چیست و چه مجازاتی دارد؟

 

سخن آخر

امروزه اکثر مشاغل به منظور دریافت هزینه‌های فروش محصولات و ارائه خدمات خود از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند. صاحبان این مشاغل به عنوان عضوی از جامعه در ازای استفاده از این دستگاه‌ها باید درصد مشخصی از سود سالیانه خود را به عنوان مالیات دستگاه کارتخوان به دولت پرداخت نمایند.

به همین دلیل کلیه دارندگان دستگاه‌های کارتخوان موظف هستند که پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تشکیل داده و با دریافت کد یکتای مالیاتی نسبت به ثبت دستگاه‌های خود و الصاق آن به پرونده اقدام نمایند. پس از انجام این فرایند و دریافت کد مالیاتی، کلیه تراکنش‌های دستگاه به صورت هوشمند توسط بانک به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود تا مالیات دستگاه کارتخوان مربوط بر اساس سود سالیانه محاسبه و اخذ گردد. این کار را می‌توانید در دوره آموزش حسابداری پکت، یاد بگیرید و انجام دهید. 



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
دانیال پاکروان
استعلام دستگاه کارتخوان
0 0
1403/01/31, 17:28
ناشناس
سلام نیاز به ‌یک دستگاه کارت خوان دارم
0 0
1403/01/30, 19:50
مهدی روایی
من موندم برچه اساسی من دست فروش که مستاجر هستم وکاغذ a4رو میخرم ۱۶۰هزارتومان وبعدش میفروشم ۱۷۰هزار تومان مگه من چند درصد میخورم که باید ۲۵درصد مالیات بدم
16 2
1403/01/08, 16:50
ناشناس
همان روش دور زدن بهتره آخه کدوم کسب و کار احمق با 40 میلیون سالی اونم تقسیم 12 میشه ماهی حدود 4 میلیون درآمد فعالیت میکنه
یه بار بگید پول زور وده
پس همان دور زدن با استفاده از شگرد های جدید بهتره که درسته بی رحمیه ولی مجبوریم مجبور
54 2
1402/11/06, 07:26
مجید اصغرزاده
چه فرقی بین حساب تجاری و حساب تجاری ایی که دستگاه پوز به آن وصل است میباشد.
1 2
1402/11/01, 13:23
رضا نیسی گمرادی
میخوام ببینم مالیات چقدر برام امده
10 0
1402/10/09, 10:33
محمد هادی بهبود
فقط سوال میکنم آیا مجتمع مسکونی می‌تواند کارتخوان داشته باشد اگر جواب بله باشد آیا مالیات باید بدهد ؟ این کارتخوان درآمد نیست پول ساکن می‌رود در حساب که قبوض و حقوق کارکنان نظافت چی پرداخت شود چه باید کرد
0 4
1402/10/06, 16:12
سریاس
سود سی و پنج میلیون ششصد هزار تومان یعنی چه. یعنی کارتخوانی که بیش از این مبلغ تراکنش داشته باشد آن هم در طول یکسال
10 7
1402/09/14, 17:11
ناشناس
خوبه
1 4
1402/09/09, 18:26
مهسا منصوری زاده
مالیات کارت خوانم چند شده
0 0
1402/08/16, 16:08
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.