تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

یادگیری حسابداری چقدر طول می کشد؟ دوره حسابداری چند ماه است؟

حسابداری یکی از مشاغل پرتقاضای امروز است. بنابراین بسیاری از افراد مدت زمان یادگیری حسابداری را در برنامه‌ خود می‌گنجانند. از آنجایی که تمامی کسب و کارهای امروز نیاز به حسابدار دارند، بازار کار این رشته خواهان زیادی دارد و دوره‌های بسیاری برای آموزش آن طراحی شده‌اند. علاقه‌مندان بسیاری به همین منوال به دنبال یادگیری حسابداری هستند و می‌خواهند بدانند دوره حسابداری چند ماه است تا با برنامه‌ریزی درستی وارد این حوزه و بازار کار آن شوند. در این مقاله کوتاه از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت با هم می‌خوانیم که دوره حسابداری چند ماه است و مدت زمان یادگیری حسابداری چه اندازه طول می‌کشد.

 

حسابداری چیست؟

پیش از آن که بدانیم دوره حسابداری چند ماه است و یا مدت زمان یادگیری حسابداری چه مدت زمانی است، بهتر است با تعریفی کوتاه از حسابداری آشنا شویم. حسابداری از ضروریات هر سازمان و سیستمی است که به واسطه آن اطلاعات مورد نیاز مالی جمع آوری و طبقه بندی می‌شود. حسابدار گزارشات مالی را تهیه می‌کند و وضعیت حساب‌ها را به مدیران و مسئولان شرکت اطلاع می‌دهد.

در واقع وظیفه اصلی یک حسابدار ثبت اسناد، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت خواهد بود. از این رو حسابدار وظیفه مهمی دارد تا در راستای اهداف هر شرکت، آگاهی کافی و مشاوره درست در امور مالی هر شرکت را برای تصمیمات حال و آینده انتقال دهد. حسابداران بر اساس علاقه و اهدافشان می‌توانند انواع مختلف حسابداری را بشناسند و برای تخصص آینده از میان آن‌ها انتخاب کنند.

دوره حسابداری چند ماه است

انواع حسابداری

حسابداری را به معمولا به 9 دسته تقسیم می‌کنند.

  1. حسابداری عمومی
  2. حسابداری تولیدی
  3. حسابداری صنعتی
  4. حسابداری حقوقی
  5. حسابداری دولتی
  6. حسابداری مالیاتی
  7. حسابداری مدیریت
  8. حسابداری مالی
  9. حسابرسی

که هر کدام نیاز به آموزش‌های لازم خودشان دارند. هر کدام از این 9 شاخه تعاریف خود را دارند و افراد بر اساس علاقه و بازار کار وارد هر کدام از این دسته‌ها می‌شوند. اما پیش از انتخاب تخصصی هر کدام از دسته‌ها هر فرد باید زمان مهمی را که مدت زمان یادگیری حسابداری به شمار می‌رود صرف آموزش آن کند.

 

حسابداری برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها عموما به دنبال حسابداری هستند که بتواند تمامی معاملات مالی، از پرداخت‌های ثابت و هزینه‌های متغیر تا بودجه‌ها و سپرده‌های بانکی را مدیریت کند. پیش از اینکه بخواهید بدانید دوره حسابداری چند ماه است باید بدانید آیا توانایی و علاقه کافی برای انتخاب این شغل را دارید یا نه؟! (سوالات مصاحبه شغلی حسابداری)

افرادی که به سمت حسابداری می‌روند و آموزشگاه‌ها و سایت‌ها را زیر و رو می‌کنند تا بدانند مدت زمان یادگیری حسابداری چه اندازه است و تخمین زمان رسیدنشان به بازار کار را حساب کنند؛ باید بدانند آیا در ریاضیات و علوم مربوط به آن علاقه و مهارت کافی دارند؟ چرا که این رشته نیاز به درک و ارتباطات بالا، اشتیاق، ابتکار عمل، انعطاف و ثبات فرد دارد.

 

بهترین گام برای شروع حسابداری

افرادی از طریق تحصیلات دانشگاهی و تعدادی دیگر از طریق تجربی و کارآموزی وارد این شغل پرطرفدار در ایران می‌شوند (کارورزی و کارآموزی حسابداری چیست؟). راه دیگر یادگیری حسابداری، گذراندن دوره‌های اصولی و عملی در آموزشگاه‌های حسابداری است. برخی از آموزشگاه‌ها مدرک بین‌المللی حسابداری نیز ارائه می‌دهند.

یک حسابدار جدا از دانش اصول حسابداری، حسابداری حقوق و دستمزد و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باید که بر نرم‌افزارهای مورد نیازش تسلط کافی داشته باشد. برای یادگیری و مسلط شدن بر نرم‌افزارها، گذراندن دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کمک شایانی خواهد کرد. آموزشگاه‌ها به شما خواهند گفت که دوره حسابداری چند ماه است و همچنین مدت زمان یادگیری حسابداری چه اندازه طول خواهد کشید.

مدت زمان یادگیری انواع حسابداری

سرفصل‌های دوره آموزش حسابداری

شناخت سرفصل‌های تدریسی برای اینکه بدانید دوره حسابداری چند ماه است کمک خوبی است. به طور معمول سرفصل‌هایی چون اصول حسابداری، قوانین مالیات بر ارزش افزوده، آموزش حسابداری حقوق و دستمزد به صورت تئوری و عملی، صورت ریزمعاملات فصلی و آموزش نرم‌افزار هلو در آموزشگاه‌ها تدریس می‌شوند.

برای حسابدار خوبی شدن نکاتی هست که پیش از یادآوری مدت زمان یادگیری حسابداری به خود و اینکه از دیگران بپرسید دوره حسابداری چند ماه است؛ باید به آن‌ها توجه کنید. نکاتی چون یادگیری اصول بنیادی حسابداری، یادگیری نرم افزارهای کامپیوتری، آشنایی با قوانین حسابرسی و مالیات، به روز نگه داشتن دانشتان و صبر و تمرین مداوم.

 

دوره حسابداری چند ماه است؟

دیپلم حسابداری از محبوب‌ترین مدرک‌ها در میان متقاضیان کسب دیپلم‌های فنی و ‌حرفه‌ای است. چرا که با داشتن دیپلم این رشته نیز می‌توان یک حسابدار بود و اموری چون صدور اسنادهای مرتبط با سیستم مالی در طول سال مانند خرید و فروش، حسابرسی مالیات بر ارزش افزوده و حسابداری حقوق و دستمزد با در نظر گرفتن لیست بیمه و مالیات (حسابرسی بیمه چیست؟)، گزارش‌های صورت معاملات فصلی و اصلاح و بستن حساب‌ها در اتمام سال مالی را انجام داد.

مدت زمان یادگیری حسابداری در دوره‌های کاردانی، 24 ماه است. در صورت حضور در دانشگاه و گرفتن مدرک کارشناسی حسابداری این زمان به 4 سال افزایش پیدا می‌کند. حسابداری در دانشگاه دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری نیز دارد که می‌توانند به ترتیب، یک تا دو سال و 3 تا 5 سال یا بیشتر طول بکشند.

 

دوره‌های کوتاه و بلند مدت از نظر مدت زمان و تعداد دروس چه فرقی دارند؟

دوره بلند مدت آموزش حسابداری شامل چند درس می‌شود و متقاضی باید تمام کلاس‌ها را شرکت مگر اینکه باتوجه به تحصیلاتش بتواند تا سقف 4 درس را معادل سازی کند. این در حالی است که دوره کوتاه مدت تنها شامل یک درس می‌شود. در نظر داشته باشید طول مدت دوره آموزشیِ تک درس از 12 تا 75 ساعت متغیر است. به این معنی که در دوره کوتاه مدتی که مدت آموزش آن 12 ساعت است شما حداقل 3 یا 4 جلسه باید سر کلاس حاضر شوید. دوره بلند مدت مجموعه‌ای از این تک درس‌هاست و با توجه به مجموع طول مدت دوره باید سر کلاس حاضر شوید.

 

مدارک این دو دوره چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

باید گفت مدارک این دو دوره هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو از مرکز حسابداران خبره و دانشگاه صنعت نفت ارائه می‌شوند. تنها تفاوتی که این دو مدرک با هم دارند اطلاعاتی است که روی آن‌ها نوشته می‌شود. درواقع بعد از گذراندن دوره بلند مدت "ریز نمرات" ارائه و معدل هم در مدرک درج می‌شود. اما بعد از گذراندن دوره‌ی کوتاه مدت تنها مدرک حضور در دوره به دانشجو داده می‌شود و نمره‌ای در آن ثبت نمی‌شود

با این توضیحات با تفاوت هر دو دوره آشنا شده‌اید و دیگر نیازی نیست برای یادگیری یک درس در کل دوره ثبت نام کنید. کافی‌ست آن‌چه را می‌خواهید دقیق بدانید؛ آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره دقیقا همان دوره را برای شما برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: ارائه مدرک حضور در دوره‌های آموزشی مرکز آموزش، از سوی دانشگاه صنعت نفت

مدت زمان یادگیری حسابداری

اما این آموزش‌ها در آموزشگاه‌ها به صورت فشرده و متمرکز ارائه می‌شود. برخی آموزشگاه‌ها دوره‌های مجزای کوتاه ‌مدت و بلند مدت برگزار می‌کنند که مدت زمان یادگیری حسابداری در آن‌ها متفاوت است. این سؤال که دوره حسابداری چند ماه است برای بسیاری به وجود می‌آید. در جواب باید گفت عموما این دوره‌های حسابداری بین چند ماه تا یک سال است و متقاضیان دروس مختلف حسابداری را در این دوره‌ها آموزش می‌بینند.

اگرچه آموزشگاه‌هایی نیز وجود دارند که آموزش و دوره‌هایشان تا 16 ماه یا کمی بیشتر برگزار می‌شوند. تفاوت ماه‌های یادگیری حسابداری در شرح درس‌ها و کیفیت آموزش خلاصه می‌شود. البته به این معنا نیست که هر چه زمان آموزش طولانی‌تر باشد، آموزش بهتری ارائه خواهد شد. متقاضیان می‌توانند با مقایسه شرح درس‌ها و بودجه خود برای انتخاب اقدام کنند. و البته در نظر داشته باشند که هر چه بیشتر یاد بگیرند در آینده بهتری در شغل حسابداری خواهند داشت. (آینده شغلی رشته حسابداری)

مدت زمان یادگیری حسابداری در دوره کوتاه ‌‌مدت

آموزش دوره کوتاه ‌مدت که شامل یک درس می‌شود، در آموزشگاه‌ها از 12 تا 75 ساعت متغیر است. افراد در این دوره حداقل 3 یا 4 جلسه سر کلاس حاضر می‌شوند. بعد از گذراندن دوره‌ی کوتاه‌مدت مدرک حضور در دوره بدون درج نمره‌ به متقاضی داده می‌شود. گاهی دوره‌های کوتاه بیشتر طول می‌کشد و یا این ساعات تدریس در سه یا چهار ماه طی می‌شوند.

مدت زمان یادگیری حسابداری در دوره بلند مدت

دوره بلند مدت مجموعه‌ای از تک‌درس‌هاست.این دوره شامل چند درس می‌شود و متقاضی باید تمام کلاس‌ها را شرکت کند. البته اگر فردی تحصیلاتی در زمینه حسابداری داشته باشد معمولا می‌تواند تا سقف 4 درس را معادل‌سازی کند. طول زمان یادگیری حسابداری در دوره بلند مدت متفاوت است. بعد از گذراندن دوره بلند مدت ریز نمرات به متقاضی ارائه و معدل در مدرک درج می‌شود.

دوره‌های بلند مدت تا حدود یک‌سال به درازا می‌انجامند. اما محصل در این دوره‌ها سرفصل‌های بیشتری برای یادگیری حسابداری دارد و حوزه‌های تخصصی حسابداری و کار با نرم‌افزارهای حسابداری بیشتری را آموزش می‌بیند. برخی از آموزشگاه‌ها در این دوره‌ها ترفندهای نوآورانه هم به متقاضیانشان آموزش می‌دهند تا در جذب ان‌ها به بازار کار کمک کننده باشد.

مدت زمان یادگیری حسابداری در دوره بلند مدت

سخن آخر

برخی معتقدند یکی از پردرآمدترین شغل‌ها، شغل حسابداری است. به شمار می آید. در کشور ما نیز به دلیل ایجاد مشاغل جدید و تمایل به توسعه کسب و کار، ضرورت وجود این شغل در تمام زمینه‌ها احساس می‌شود. در این مقاله مختصر به تعریف حسابداری، انواع و سرفصل‌های آموزشی آن اشاره کردیم و بررسی کردیم که مدت زمان یادگیری حسابداری چه اندازه است و همچنین دوره حسابداری چند ماه است. امید است که خوانندگان علاقه‌مند نکات مورد نیاز خود را در این متن پیدا کنند. 

تهیه و تدوین:

روابط عمومی مرکز آموزش حسابداران خبره



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
لیلانجفی
سلام من دیپلم گرفتم ولی دانشگاه نرفتم میخوام دوره حسابداری برم میشه راهنماییم کنید ممنون
1 0
1402/12/17, 19:54
پشتیبان سایت
با سلام دوست عزیز
دوره‌ی جامع کاربردی حسابداری مناسب شما هست. این دوره از صفر تا صد حسابداری رو بهتون آموزش میده و در نهایت شما برای ورود به بازار کار آماده میشین. برای مشاوره بیشتر با مرکز 02142294 داخلی 103 و 204 تماس بگیرید.
1403/01/19, 09:10
جواد دیندار فرکوش
سلام
برای ثبت نام دوره های حسابداری چیکار باید بکنم ؟
0 0
1402/08/02, 10:19
پشتیبان سایت
سلام دوست عزیز
برای ثبت‌نام در دوره‌ی حسابداری میتونید از طریق سایت اقدام کنید. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر میتونید با مرکز 02142294 داخلی 103 و 204 تماس بگیرید.
1402/11/09, 13:58
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.